Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 28-övrigt
Läst 1727 ggr
Celia
0

Tecken på hård vinter?

Hej på er :)

Här är hela innergården, huset och trädgården fullsmockad med småfåglar idag! Olika arter, jag har aldrig sett så många.

Finkar äter i ogräset precis utanför, de är mååånga! Ett annat gäng sitter på taknocken och spejar medans några gulbröstade (är dum på fåglar, gulfink?) klättrar på husfasaden och äter upp alla rester i gamla spindelnät. Jag har alltså fått städhjälp idag Glad

Jag hörde något om att så mycket fåglar kan berätta om en mycket hård kommande vinter. Stämmer detta eller vad är det som gör mitt hus så intressant just idag?

Elisabeth på Övernaturligt frågade vad mycket ekorrar betyder. Hon hoppades på att det kunde innebära en mild vinter, men kanske det också innebär att vi har något hårt och kallt att se fram emot…

Någon som vet?

Mvh, Cecilia

Coturnix
0

-Somliga små fåglar brukar samlas inför den långa gemensamma resan mot varmare länder.

Celia
0

Stannar en del av samma arter kvar då? För det var fåglar som även syns på vintern. Får kika i fågelboken, det glömde jag igår…

Tack för ditt svar :)

karins
0

En del arter flyttar andra inte!

Martin
0

#2 Ja, det finns en del av de arter som är flyttfåglar som stannar kvar också. Det är lite olika för olika arter det där, nu kan jag på rak arm inte komma på något bra exempel.

Vissa "flyttfåglar" flyttar bara från norra Sverige ner till sydligare breddgrader men ändå i Sverige, i och med att vi har haft några ganska milda vintrar här nere nu så "räcker" det.

mvh Martin

bjorsa
0

#4 Varför den längtan efter kyla ?jag vill ha värme å sol :-)

mvh/bjorsa

Celia
0

#4 - Åh du förstod min fråga :) Tack för svar, då vet jag. Idag har jag inte sett en enda, däremot 3 storkar. Trodde att de hade flyttat redan (eller så har jag sett helt fel i kikaren) ;)

Celia
0

#5 - håller helt med! Hit med värme och sol :)