Knaster i väggen
Knastrat i väggen har det gjort ett par veckor och förra helgen beslutade vi oss för att ta reda på vad det var som gjorde ljuden. Oroliga funderingar runt husbock och blåhjon snurrade i skallen.
Med hjälp av stetoskop kom vi fram till att det var bakom listen mellan vägg och tak i hörnet bakom frysskåpet som ljudet var starkast. Listen är av plast, så vi skar upp den i hörnet och ut föll ett par larver. Frugan fick spader, jag hetsar inte upp mig så lätt.
På måndagen ringde vi Anticimex och på tisdagen kom en kille ut och plockade några larver med sig för analys. Han sa att han inte trodde på husbock för att larverna var såpass rörliga och för att de hade spinntråd i bakänden.
Min fru läste om husbocksangrepp på nätet och hon var i upplösningstillstånd och fantiserade om att hela huset skulle vara förstört. Att läsa sånt i det tillståndet är som att ge en bok om alla världens farsoter till en hypokondriker.
Redan på tisdag eftermiddag ringde killen från Anticimex och meddelade att det var humlemott, en parasit på humlebon. Vi kunde andas ut.
Idag rev vi ut hela kolonin humlemottlarver som bestämt sig för att bygga sin kokong där i hörnet bakom listen. Ofattbart vilket starkt material de spinner, inte konstigt att silke/siden är så starkt.

Skönt att det inte var värre än så.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Ja verkligen. Husbock är ju rena mardrömmen. De kan äta upp ens hus utan att man märker ett skvatt.
Vad bra info.. MEn så äckliga grejer… Håller med din fru.. Ihhhhhhhh
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

skönt med ofarliga kryp
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Har för mig att man inte hör husbockslarverna. Däremot förekommer ibland dödsur som "tickar" i väggen. Relativt ofarliga då de är enstaka.
HH
kul kryp.. Dödsur????? aldrig hört talas om…
Strimmig trägnagare kallas den tydligen också. Knäpper i väggen. 🙂
HH
Ok, då vet jag….. Det fick vi spruta för, min före detta sambo och jag, i vårt hus som vi köpte i Skåne
Puttar en gammal tråd då jag misstänker att vi har fått in humlemott som bosatt sig i badrummet. Vi vet inte hur de har tagit sig in om de bor i ventilationen eller kommit in med en höbal..? Hur fick ni bort dem? Var det problemfritt?