Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett21-jakt
Läst 1885 ggr
Brum-Brum
0

Den enas bröd...

Den enas bröd… Måste det vara den anras död?

När människan känner sig eksistens hotad så anfaller dom

titta på videon från svt.

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=75412&a=932334&lid=puff_932329&lpos=extra_0

Vad är det som driver fram olagliga jägare?  

Titta på fällorna mot slutet- âr dom vansinniga

Coturnix
0

Tack för inslaget. Det var intressant.:( Nu har vi björn i Västergötland också!:)

Farscken
0

Detta är inte jakt. Det är mord punkt slut.

CarlS
0

Sorgligt, så sorgligt. Att ta till sådana här metoder för att jaga björnarna och döda dem är helt avskyvärda.

Sedan är det ju en annan sak att jag tycker att renägarna ska få bättre stöd ekonomiskt när björn och varg river deras renar. Jag kan förstå deras frustration och hat till björnar men det är inget försvar för att jaga och mörda dessa våra vackra vilda rovdjur på detta sätt.

Tack Brum-Brum för tipset..

AndersG
0

Jag kan inte se att detta är filmat i sverige.
Jag försvarar inte någon, för detta förekommer i sverige.
Men det är ryska skotrar och åldriga gevär i en långsluttande natur.
Onekligen nån stans i ryssland.
Militärkläderna visar också på ryssland.
Tycker det är lite förmätet att man ens påstår att detta är filmat i sverige.
Och det även om samma händer här.
Som sagt..jag försvarar inte detta småaktiga sätt att döda djur.
Tycker bara det är jävligt dåligt att få tittaren att tro att deta är filmat i sverige.
-Anders

Brum-Brum
0

Kläder kann ju vara "shoppad" på nån överskottsbolag el, men det kann ju oxå vara en gammal film.

Vapen som är med på det här är nog gamla och självklart oregistrerad.

Inte vill man köra en ny scooter till 100-tusen kronor om man är med på nåt olagligt.  Risken för att bli observerad är ju där.

Vad jag har erfart är att svenske jägarar har en mycket positiv och seriös attityd och beteende. Absolut positivt, men där finns undantag tyvärr, och både Coleman -kriminalinspektören och Fernström - naturfotografen berättar ju att detta händer i Sverige minds en gång om året.

Jag tvekar på att detta är för nöje, då hade det inte varit aå många fall. Jag tycker detta kann vara en indikation på en konflikt som är i gryningen- En konflikt mellan näring och förvaltning.

Med näring menar jag inte bara renägare eller fårbönder. Det kann oxå vara turistnäring e.l. som får ändrade ramar.

AndersG
0

Ryska skotrar.
Jag lovar att det inte är sverige.
Här uppe är vi väl bevandrade i skoterfabrikat.

Sen kan jag undra över de något nya kläderna.
Samma gäller vapnen.
Enskottare har ju varit poppis där.
Åtminstone när vi slaktat deras älgar här har det mest varit enskottare från hagelgevär.
S k slugg.
För mig finns ingen tvekan om var det är filmat även om filmaren försöker mörka det.
Det är ryska skotrar.
Mvh/-Anders

Brum-Brum
0

Tack Anders!

Jag har stort förtroende till de svenska jägarna, men polisens påstående och fotografens skapar oro.

Till mig så påminner scootrarna om RAI 70-talare (Finland ??), men har inga bilder, ( endast gamla minnen) och inte ser vi hela scootern på filmen. Svårt att bedöma

Svårt at bedöma vapnen, men under 70-80 tal gick det att köpa ryska hagl vapen även här  Star Baikal.

Har du några bilder av ryske scootrar ?

Jag blir glad om filmen inte är tagen  i Sverige

AndersG
0

Nej jag har inga bilder.
Nåja.hur som helst så går det ju till så där även här.
Så oavsett var den är filmad så..
-Anders

Hawknestgrove
0

Kunde inte se filmen……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Brum-Brum
0

Funckar till mej

Hawknestgrove
0

Nu kunde jag se den. Oavsett om björnarna är ryska eller svenska, så är detta alldeles förksatligt! Fy Usch! då är det väl, om det är i Sverige, bättre att det tillåts en större avskjutning, så man förhoppningsvis slipper sånt här? Kanske fel tänkt, men ändå…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Martin
0

#11 Om tjuvjakten stoppades av större kvoter i den legala jakten vore det ju väl.

Tyvärr tror jag inte det är så. Var ju inte så många år sedan det var någon större tjuvjakt på älg som avslutades norrut (vet inte riktigt hur långt norrut, men iaf rätt långt har jag för mig).

mvh Martin

Nore
0

#12. Det var väl jägarna du såg, det pratas mycke om tjyvjakt o olaga jakt men kom med ett radikalt bevis på detta. Det är många gånger som det skjuts fel djur o då är det olaga jakt, men vad blir det av det ingenting för då är det en högre tjänsteman i något statligt värk som varit i farten, eller en politiker. skulle detta hända en annan så tar det hus i helsike med en gång, det behöver inte gå till att bli tjuvjakt, utan låt jägare få freda sina djur o även djuruppfödare så kommer det dö ut atomatiskt. Sen att det fins rötägg innom jägarkåren också är väl inget nytt, det fins tjänstemän som årdnar till jakter på sitt egna skrivbord, men det skall inte den övriga jägarkåren bli lidande för. Det fins rötägg innom alla kattegorier så det är inget nytt. Men jag håller med om att det är fel att jaga kanske ett lo eller gjärv med skoter, då är det inte tjuvjakt utan djurplågeri.  Nore jägare

Erla
0

Delar långt på väg syn med Nore

Jägare flest är seriösa, Så seriösa att dom även går till polisen och rapporterar sina medjägare. Ca. ett år sedan blev 3 män dömda i Uddevalla för att ha varit med om olaglig jakt.

Kritik mot jägare bildast oftast orättvist på enstaka fall och gäller inte alla als.

Martin
0

#14 Jag håller med, jag känner flera jägare och de är mycket seriösa. De säger alla också att det förekommer tjuvjakt (här i södra delarna av Sverige i alla fall), precis som att det förekommer att folk stjäl i butiker och att folk kör för fort med bilar. Jag kritiserar överhuvudtaget inte jägarkåren som sådan, det vill jag absolut framhäva om någon tolkat mina inlägg som sådana.

Jag har också sagt att lika mycket som jag är för en rovdjursstam även utanför djurparkerna, så tycker jag absolut att det skall beslutas om skyddsjakt när det är lämpligt, och det är det när rovdjur slår tamdjur vanemässigt eller överlag kommer för nära bebodda områden.

#13 Att Nore inte kan hålla sig från personangrepp utan påstår att jag förväxlar film och fiction med verkligheten är tråkigt, men jag klarar av det och ligger inte sömnlös.

Länkar till artiklar om tjuvjakt. Tyvärr har jag inte kunnat åka runt till alla ställen (inget ställe alls faktiskt) så givetvis kan det vara helt fel information (det är ju faktiskt det i pressen ibland).

Länkar till lite nyhetsartiklar om jaktbrott, och misstänkta jaktbrott.

Jaktbrott på älg (skjuten med felaktig ammunition och troligen på ej tillåten tid, dvs tjuvjakt, anmält av seriösa jägare)

Misstänkt organiserad tjuvjakt utanför Gävle

Tre norska jägare ertappade med tjuvjakt i Sverige

Jakten på tjuvjägarna (återigen seriösa jägare som värnat som etik och moral och hjälpt till att fånga in tjuvkägare, källa: Jägareförbundet)-

Nu har jag medvetet utelämnat misstankar om tjuvjakt på rovdjur och länkar från rovdjursvänliga sidor, då jag inte helt litar på dessa.

mvh Martin