Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett22-ute-i-naturen
Läst 11871 ggr
ElisabethA
21

Mördarsnigel

Hur ser mördarsnigelns ungar ut?

ElisabethA
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lägger in en bild på en vuxen rackare…

Goldie
0

Här kommer en ung fast detta är kanske en ungdom

Mönsteret är det samma även när dom är bara en 10 del så stora, fast ljusare

irma
0

vad kul att få se hur en mördar snigel ser ut,,, trodde dom var svarta.. men ack så fel man kan ha..

Varför kallas dom för mördarsniglar? Vet att folk inte vill ha dom i trädgårdar då dom tydligen förstör där.. men det är det enda jag vet..

Bjornen
0

Mördarsnigeln är den spanska skogssnigeln. De är lite svåra att skilja från vår vilda skogssnigel  som normalt är svart men finns även vita och bruna. En brun skogssnigel är väldigt svårt att skilja från en mindre spansk skogssnigel.

Bjornen
0

En av de första spanska skogsniglarna som kom till vårt land hittaade jag på min gård och den har särkert följt med importerade växter. Det var nog drygt 30 år sedan och då visste ingen vad det var.

Goldie
0

Här en vuxen fast bara halva så stor som dom kan blive >15cm

Har som hobby liljor men är i färd med att avveckla pga sniglar. dom äter av även stjälkar på upp mot 1cm Namnet är berettigad

Mördarsnigel

en april morgon  plukkade jag väl 300  från en halv cm stora. kan förmera sig utan partner . lägger ägg

En art som inte hör hemma i svensk natur men är i färd med att brida sig över hela landet. Dom är kanibaler och där det varit skogssniglar har som försvunnit.

Kan ha många mönster .bl.a. är nogon tigrade

irma
0

oj då,,, vi har inga såna här uppe i Hälsingland,,vad jag vet.. svarta skogssniglar ser jag lite nu och då… vad synd att dom förstör liljorna,,jag älskar liljor så det är tur att jag inte har några mördar sniglar och är dom dessutom inte inhemska och är kannibaler så dom utrotar våra inhemska snigalar är totalt fel..

Goldie
0

Mördarsniglar är kanibal. Här två som har ätit sin syster

Puma77
0

Några hundra meter från där jag bor finns det massor på ett vandrarstråk. Man får praktiskt taget se efter för varje steg man tar så de dagar de e ute blir det ine att fotografera fåglar inte utan då är blicken mer neråt.

Det här är en lite en, de är ljusare o bakdelen är lite ljus/mörkrandigare. Myckt finare än de stora.

//Pia

Puma77
0

OBS inget för kvackelmagiga.

Denna bild tog jag den gången jag höll på att kliva på en för varje steg jag tog. Ett tiotal samlade runt middagsbordet o fler var på väg.

//Pia

Puma77
1

Fast jag måste erkänna att även om de e äckliga så kan de göra sig ganska bra på bild ändå.

//Pia

irma
0

jag gillar sniglar, fast när dom blev så där många som i bilden matdags, var dom itne så trevliga :-) snygg bild den sista..

Puma77
0

Tackar #12. Nä men den bilden symboliserar lite hur det var attt gå där så nu tänker jag lite på vad det är för väder o har varit innan jag går dit igen. Vill jag fotografera fåglar är det ingen idé om det är fuktigt.

//Pia

Hennum
0

uuuusch. mest bara motbjudande alla dom där :P

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Goldie
0

Tyvärr är sniglarna inte så oskuldiga menn kann kanske medföra döden 

Grunderna för att hästar är så känsliga för det här är att dom har et speciellt fördöjlsssessystem. bl.a. har dom inte gallblåsa, och är mycket beroende av bakteriefloran i systemet sitt. Störs det kann dom bl.a. få kolikk  med döden som följd

titta på den här länken:

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?formname=856775&formtype=default_form_type&pollanchor=pa856775&choice.type=SELECT&a=860238&d=34007&choice=0&hasVoted=false&hasCookies=true&submitVoteError856775=-1&#pa856775 src="http://ridsport.ifokus.se/Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />

Bifogar två bilder med sniglar med annat tekningar, dom ser man mera sellan, men tycks övervinna dom bruna ?? Nogon som vet något om denne eller har tips hur man kan bli av med dom. Dom gilar liljor, och har hittat stenglar på >10mm som är kapat av sniglar på et dygn.

[Kommentera inlägget](javascript:void GotoComment())

[Kommentera inlägget](javascript:void GotoComment())

Goldie
0

mönster två

Goldie
0

fick inte inn bilden på första 

Kopieratd från svt.se - västnytt

Agronomvarning efter larm från Horredsbonde

Mördarsniglar i fodret kan döda hästar och göra korna sjuka

Publicerad 1 juli 2007 - 16:17
Uppdaterad 1 juli 2007 - 16:22

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=53665&a=860233&lid=puff_860238&lpos=extra_0

Stora mängder mördarsniglar i fodret kan döda hästar och göra korna allvarligt sjuka i botulism. Lantbrukarna bör låta analysera fodret innan de ger det till djuren, säger Gunnar Pettersson, agronom vid Sveriges lantbruksuniversitet, till SVT Rapport.

Det är lantbrukaren Bengt Johansson i Horred utanför Kungsbacka som larmat om den stora mängden mördarsniglar som följer med fodret in i plastbalarna när han slår fodervallen.
- När jag slog första skörden hamnade det runt 250 mördarsniglar i varje bal!

Snigelinvasionen är i år värre än någonsin och de flesta lantbrukare i Götaland och delar av Svealand upplever liknande problem. Eftersom Bengt Johansson är ordförande för LRF i Horredsorten känner han ansvar för att ta reda på hur den stora mängden sniglar påverkar kvaliteten på vinterfodret och svaret från agronom Gunnar Pettersson på Sveriges lantbruksuniversitet i Uppsala är oroande:
- Det är risk för att korna får botulism och blir sjuka. Och fodret får absolut inte säljas till hästägare för då kommer risken för döda hästar att öka dramatiskt, för häst är mycket känsligare än nötkreatur!

Mördarsniglarna är i sig inte farliga att äta men när de kapslas in i plast tillsammans med fodret så dör de och när ensilaget jäser kan botulismbakterier utvecklas i de döda sniglarna.

Agronom Gunnar Pettersson ger lantbrukarna rådet att låta analysera fodret vid Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA, i Uppsala, innan det ges till korna. Han säger också att man kan göra hö av vallen i ställer för att rulla det som ensilage om man vill minska risken för oätligt foder. Men det innebär förstås en ekonomisk förlust för lantbrukaren.

Vattnadal
0

#16 Attans vilken snygging!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Hawknestgrove
0

Gaaaaaahhh! Blähurkpruttefy!!!!! Nä, tacka vet jag vinbärssnäckor tillagade provencale med vitlöksbröd……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Puma77
0

#16 den teckningen har jag inte sett. Fräckt om man får säga så om ett sånt kryp;)

//Pia

OlleA
0

Bilderna i #15-17 är pantersnigel, en art som mest lever av dött växtmaterial och oftast är ganska harmlös för levande växter.

Olle

Goldie
0

#21 Tack så mycket, vi kallar dom bara tiger, och vi har inte upptäcked at dom har annat beteende enn mördarsniglarna, men när du skriver det så är det ju rätt när jag tänker efter. Jag har inte sett dom på något grönt. Dom andra kann ju finnast nästan i toppen på en snigla på 70-80 cm. Det syns som om dom kan bli längre enn mördarsniglar - vet du något om detta ?

mordarsnigel
0

Här finns flera bilder på vuxen mördarsnigel. Ungarna ser likadana ut fast mindre:) Äggen är som små vita prickar och finns ofta i komposten eller i lövhögar.

Hawknestgrove
0

Hehe, vad får man, om man korsar en kommunalarbetare med en taliban? JO, mördarsnigel!Skrattande

Haffi
0

Har ni hörd "suuuus" när radion inte är justerad till rätt sändare

Till teman

Nu är tiden att söka ägg så mår du bättre till våren

Hawknestgrove
0

Haffi, jag är lite trög emellanåt, vad menar du?