Annons:
Etikett24-svenska-vilda-djur
Läst 2258 ggr
ylvala
2017-02-26 13:09

Vem tillhör spåren?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej! Jag bor i Norrköping och rör mig mycket i naturen här omkring. Igår var jag djupt inne i skogen runt Kolmården och jag hittade något som såg ut som väldigt stora hundspår. Jag blev nyfiken och försökte förstå mig på vilket djur spåren tillhör. Det fanns inga människospår så någon hund var det nog inte. Jag spekulerar kring Varg eller Lodjur. När jag googlade tyckte jag att de liknade Varg mest. Det finns egentligen inga vargar här men det har ändå hänt att de har blivit sedda, de rör sig ju endel. Undrar om någon här är bättre än mig på spårning, är det någon som vet vems spår jag hittade?

Annons:
[Janssonlisa]
2017-03-18 17:44
#1

Det är inte någon Lo iallafall, de är mer runda och där finns heller inte några klomärken i spåren. Jag gissar på varg eller hundspår, omöjligt att säga vilket :)

Vixxen
2017-03-19 01:45
#2

Grävling?

Taggeman
2017-03-19 08:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Var inne på den linjen med men avtrycket ser för stort ur med tanke på handen.
Men har avtrycket smält lite så blir det troligen lite större.

Här ett avtryck på grävling tagen för några veckor sen. Storlek ca 6X6 cm.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[Janssonlisa]
2017-03-19 09:06
#4

Ja grävling har väll oftast hälavtryck också, och 5 tår? Men spåren beror ju givetvis på också hur underlaget var när djuret gick.  

Det kan ju vara grävling som gått på hårt underlag och sedan att spåret smält lite.

ylvala
2017-03-19 23:10
#5

Grävlingsspår är jag van vid att se och det är jag ganska säker på att det inte är. En annan grej jag kan tillägga är att vid de stora förmodade varg/hundspåren var det endel urin och "krafs". Så något med hundbeteenden borde det vara :)

Upp till toppen
Annons: