älgjakt
bor intill en skog och har den senaste veckan hört råmanden från skogen. låter som kor, men ändå inte.
i skogen går inga kor och det är långt till närmsta kor.
undrar om det kan vara älgarna som låter? och isåfall, varför låter de?

Det kan vara hjortar som brölar, en älg har vissiligen många läten men inte som kor. du får ta dej en tur mot det hållet ljudet kommer ifrån o kolla om du ser några spårstämplar eller klövtramp. NORE jägare

oj det vågar jag nog inte.
men varför är det alltid en viss tid på året som man hör dem?
är det parningstider för dem nu eller?

#2. Jajamensan, heta känsler o brunstiga tjurar.

hur ser hjortspår ut jämfört med älgar?

#4. Större än rådjur o mindre än älg. Det kan vara svårt att se skilnad på hjort o grisspår de är nästan lika i stoleken. Ta o koka en termos med kaffe o gå ut i gryningen eller kväll o sätt dej aldeles stilla så kanske du har tur att få se djur på nära håll. Lyck till NORE jägare
Ja, de är inte farliga…..Föreslår morgonkvisten, då blir det ju bara ljusare…. Ha en mysig stund!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Vi bor ochså intill skogen, vi har både älgar,rådjur och rävar.Älgen låter ungefär som när man rapar,dom är fina djur men så stora,deras fotspår är jätte stora ungefär i stl 42-43.Rävungarna låter ungefär som kattungar.Men gör som nore sa ta med fika åh gå sätt dej i skogen i gryning el kväll,men glöm inte att klä dej varmt då det blir kallt att sitta still.Du kommer att se mycke djur.Jag har gjort det såg en uggla som flög i sidledes.Det är roligt att se allt liv i skogen,jag var då ute i gryningen runt halv 6.

jag är inte säker på att jag vågar göra det.
var ska man sätta sig då? något speciellt ställe? ska jag synas eller jag ska sitta i ett buskage?

#8. Gå ut i en skogsglänta helst med en liten vattenspegel där djur kan dricka vatten, sen ser du dej om efter en yvig gran eller buskars o backar in där med häcken o sätter dig ner bekvämt o är riktigt tysssssst, så kommer du få en naturupplevelse som får mersmak. Men som sakt varma kläder o goda mackor o varm dryck o något att sitta på. Jag tycker du skall göra detta o sen tala om vad du sågför djur, du behöver inte vara rädd för de är mer rädd för dej. Och har du inte sett något har du inte varit tillräkligt försiktig o när du får tanken det kommer inget djur, sitt då kvar en timma till, så lyckas du. NORE jägare
Ta inte på dej kläder som prasslar.Helst mörka kläder.Och om du röker så för guds skull gör inte det,då ser du inga djur dom känner det.Annars kan du lägga lite äpplen dan innan älgarna tycker om det.Lägg dem en bit ifrån där du tänker sitta dan efter.Du det är jätte mysigt att se alla djur.Du kommer nog att se gaphalsen Nötskrikan.M fl. Lycka till.Och njut av vad naturen har attse,Lite avkopling annrs.
Ja, Nötskrikan… Hur kan en så vacker liten pippi låta så vidrigt?

#8. När du hör småfåglarna larma o kvittrar mycke har du vilt runt dej, det kan vara en räv eller mård eller anars kan det vara något annat vilt. Det kan också vara en annan skogsflanör som är ute i ditt ärende, men ta med kameran, men du kommer antagligen glömma av att ta kort när väl djuret kommer.
Ja,Nore jag hade med mej kameran men när man såg dom stora djuren så glömde jag att fota dom.Man blir nog så fasinerad av de fina djuren så man glömde att fota.Det jag såg va en ko med 2 kalvar,det va i början på ocktober.Visst är det fasinerande att se dessa stora djur ta sej fram så smidigt i skogen.Nu kommer jag lnte ihåg om älgarna ser dåligt eller hör dåligt,jag har för mej att det e nåt sånt.Men dom har ett bra lukt sinne.Eller har jag fel.Det är väl nu som dom stöter bort kalven.Tror jag.

#13. Det är helt riktigt att älgen ser sämre men inte alls dåligt, men den har en otrolig hörsel . Som du kanske vet är älgen globögd ser knapt inget rakt fram o bak men då är hörssel tillhjälp, man kan se hur en älg söker med bliken genom att vrida huvudet i sidled. Nej det är fel om kalvarna de inte bort nu utan senare nästa år vid brunsten. Vildsvin kan man höra genom att de går o klapprar med käkarna, vi här säger att de smakar på vitringen, det låter ungjufär som du slår två vedträn i hop när de slår med käftarna. De har en otroligt luktsinne men dålig syn. NORE jägare

vågar man sätta sig vid en utfodringsplats?

#15. Javist, men inte alldeles i dess närhet utan lite på avstånd.

hmm då kanske man borde göra det imorgon när jag ändå fodrar hästarna kl 5315…
tack för tipsen!

#17. Hualigen var du var noga med sekunden när du skall utfodra, jag skulle inte passa då till hästägare. HIHI hoppas du får se något vilt. Nore

måste man ju vara.. ;)
blev faktiskt inget. för jag var så himla trött imorse. förhoppningsvis orkar jag nästa helg istället!
Vi har vildsvin här i krokarna,här är Borgstena,3 mil norr om Borås.Det visste inte jag att vildsvinen låter så,då e det nog bäst att lägga benen på ryggen å springa,men dom springer nog fortare än jag.Vad ska man isåfall göra om man råkar se dem?.

#20. Gör dig hörd, jag tror du inte behöver vara orolig, de är nattaktiva o mycke skygga. I mitt fall försöker jag komma till skott på dem.
NORE jägare
Okey, det va skönt att höra.Har hört att vildsvins kött skall vara gott, godare än vanligt griskött.

#21 haha… =)
när jag är ute i skogen brukar jag faktiskt ta och sjunga lite högt för att eventuella grisar ska försvinna innan jag ser dem…

#23. Det kanske har motsatt verkan, de blir förtjusta o kommer för att lyssna på konsären. Förästen vad sjunger du, aria eller rapp.
NORE jägare

ha det tvivlar jag verkligen på att de gör…
blir lite olika. mest ronja vrål! ;)
När man ska jämföra människans och vilsvinets luktsinne, så kan man säga så här: Om människan har luktsinne som ett vanligt A4 ark, så har vildsvinet lika stort som 4 fotbollsplaner……
#23.Det vågar nog inte jag göra,För jägarna i skogen.Då blir dom arga.Dom e det redan ändå.Bara för att vi tog ut våran bit ur jakt för deras del.Vi gillade inte deras sätt att jaga på,dom jagar me 4 hjuling det är ingen jakt tycker ja.Jagar gör man per fot tycker jag.Så när åh min dotter e ute och går pratar vi och har me oss mobilen om det skulle va nåt.Men som andra jägare säger hos er är det som vilda västern dom skjuter på allt som rör sej.
Beba, detta kan du anmäla! det är olaga jakt i allra högsta grad!!!! PM:A Nore här inne, han vet allt om just såna regler väldigt bra! Säkert fler som vet. Vad jag i alla fall vet, är att du inte får jaga från fordon! Du får inte heller köra fyrhjuling som du vill, inte ens på din egen mark! Jisse, det är såna som dina grannjägare, som verkligen håller liv i myterna om att jägare är som i filmen Jägarna! Hm, fördomsfulla Gunilla här, fixar de Skogsstjärnan under jakten också?????? Skulle inte förvåna mig…..

#27. Va har du jägare som jagar med fyrhjulingar, de har rätt att transportera sig ut o in med fyrhjuling eller annat fordon, men att bedriva jakt från fordon är strängt förbjudet. Sedan skall man ha ett tillstånd från naturvårdsverket på att man får använda fordon vid transport i skogen, jag har ett sådant tillstånd på ett handekapp som jag fått i arbetslivet, men jag får inte jaga från fordonet utan måste lämna det avstängt minst 15minuter innan jakten kan börga. Dessa som kallar sig jägare skjuter på allt, är inga jägare. Jag har mycke god kontakt med grannar o hästfolket runt våra jaktmarker, vi har en tyst överenskommelse om när vi har parkerat billarna på den skogen ingen ridning där utan då kan de rida på den skog som vi jägare inte jagar, detta fungerar så bra o ingen osämja alls. Att de skulle vara sura för att du tagit ur marken för jakt, det är nog något annat som är den största knuten. Men i de flesta fall brukar det kunnas lösa sådana konflikter över en kopp kaffe med trevligt umjänge, så det kan vara en lösning o bjuta in jägarna på fika o tala om vad du tycker o du lysnar på dem, så tror jag lösningen fins. NORE
Ja, Beba, du hör. håller de på så som de gör, så anmäl dem. Då blir de av med både fyrhjulingar och vapen. Annars så kanske det kunde lösa sig genom ett samtal över en kopp kaffe och naturligtvis så brukar det vara god sed, att man ger markägaren en slant eller/och en köttbit. Så gör vi här. Vi fick ta över en mark, som ett närliggande lag inte betalat en cent för och aldrig lämnat en ynka hamburgare. De påstod, till markägaren, som inte vet något om vare sig jakt eller sin skog heller för den delen, att de bara vill ha marken för att gå över…. Struntprat! Arealen räknas ju in, men det visste inte den stackars damen, som sitter i Göteborg och äger marken. Nu får hon en liten slant varje år och en markägarstek och ett par kilo köttfärs varje gång vi får något. Hon blev själaglad! Hon har aldrig fått något förr!Snåljåpar!