Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 13-naturliga-nyheter-miljövänligt
Läst 2461 ggr
Farscken
0

Lunsjbuffet till vargarna

Tycker myndigheterna borde mata vargarna -inte privatpersoner

http://www.gt.se/nyheter/1.898600/varg-rev-hastarna

bjorsa
0

Å vad säger att de e varg å inte lösspringande hund ?

mvh/bjorsa

Nore
0

Det var ingen hund vad skyldig till detta, utan en varg . Det är så förskräckligt faligt att säga det är ett rovdjur, för det fins vissa element som vill ha dem kvar, men vi med tamboskap o ridhästar vill inte ha dem i hagarna. O jag tycker staten skall ta ansvar för det lidane många djurägare blivit vid sådana här angrepp. Jag har skickat ut skrivelse till de flesta djurparker vad de gör av alla vargungar som föds i parkerna, men det har inte kommit något svar från det ena eller andra hållet, det var en reporter som frågade på tv om samma sak o fick ett svävande svaret, det är inte jag som har han om det. Det vore det bästa att vi djurägare hägna in all vår mark, o släpte ett djur i vart hägn, o sedan freda detta djur, då lär det inte bli så mycke plats kvar till rovdjuren, men det är klart det blir inte lätt för samerna att göra så, för de har samma problem med rovdjur, nu är det säkert någon som säger de får bidrag för rivna djur, det är helt riktigt men inte tillräkligt.

bjorsa
0

" Det var ingen hund vad skyldig till detta, utan en varg . Det är så förskräckligt faligt att säga det är ett rovdjur, för det fins vissa element som vill ha dem kvar"

Vadå vissa element ?

Farscken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är atskilligt flera rovdjur enn myndigheterna har koll på.

Den bifogade bilden är tagen 25 oktober i år , och inte i någon av dom områden som är kända för björn.  Ei hellre Jönköpingsbjörnarna

Inte får jag familjen med i skogen igen   inte.  -Så nära-.

Det avspeglar en otrolig brist på värderingsförmåga från dom som fanatiskt och blindt slåss för rovdjur. Dom även förfalskar sanningen.

När min fru inte kommer med i skogen efter detta så är det en försämrad livskvalite

Bjorsa - varför tvekar du på hästägaren och närast påstår att hon åker med osannheter.  Varför tvekar du inte på dom som sprider osanna uppgifter om rovdjur etc. Mängden björn i Sverige är troligen 4- 5000

Nore
0

#3. element= är de som tror att det inte fins så mycke rovdjur som det gör.     #4. Det är väl inget ovanligt eller hur, det är alltid en hund som rivit trettio får o även rivit hästen nu sist, inte nog med det så fantiserar djurägana enligt dessa element som jag kallar dem. Hundägare som får sina hundar uppätna på gårdsplan också vidare, listan kan göras lång, o det är väl också fantasier, när man ser familjemedlem söndersliten som våra hundar är. Men sen pratas det om tjyvjakt på rovdjur, men hur är det möjligt när det inte fins några rovdjur, ja frågorna är många från oss drabbade.     Nore jägare.

Martin
0

Innan man vet vad som rivit hästar så måste man ju ta DNA (om man inte har ögonvittnen). Tidigare i tråden har det länkats till inlägg där "vargen" slagit föl, men hoppsan - det var hund.

Självklart finns det varg som slår häst, jag är helt övertygad om det. Likaså finns det hundar som river tamdjur, det är jag också helt övertygad om. Det finns faktiskt även hundar som biter människor. Trot eller ej.

Häromdagen dundrade en kollega in i ett rådjur och det var tur att det var en bra bil de körde, de undkom helt oskadda trots att motorhuven öppnades och lade sig över vindrutan med följd att de inte såg något och körde av vägen.

Jag väljer att kalla även de som är emot rovdjur för människor och inte element, men visst vill Nore kalla mig element så får han göra det. Jag vill ha rovdjur - och tamdjur och jag är säker på att det går att kombinera.

Jag har inte heller någonstans påstått att myndigheterna har allt under kontroll, och myndigheterna säger ju själv att den senaste uppskatte björnsiffran är för låg och det håller nu på med en stor utredning för att se vad den verkliga siffran kan vara.

Jag tror att all diskussion som skall leda någonstans måste vara konstruktiv, men jag känner att det börjar bli mindre konstruktivt när man blir kallad för element för att man (möjligen är naiv) och tror att man kan kombinera vilda djur och människor i samma land. (Jodå, tamdjur också, de glömde jag inte).

Och jag vet att jag inte personligen blivit kallad element, men indirekt har jag det eftersom att jag vill ha rovdjur i landet (även rådjur trots bilolyckor, och trots att älgar ibland sparkar ihjäl hundar vid jakt så vill jag ha älg i landet också).

Framförallt, vill jag (om jag skall vara kvar i den här diskussionen) ha en sund diskussion där man oavsett sida man står på vågar erkänna att ja, det finns rovdjur som river tamdjur. Det finns tjuvjakt (på i princip alla sorters djur skulle jag tro, även rovdjur). Och det finns också tamdjur som river tamdjur.

Jag kan inte uppskatta mängden björnar, eller andra rovdjur i landet - därtill är jag allt för inkompetent (saknar alltså kunskap på området). Jag kan inte heller avgöra på en bild på en mule om det är varg, björn, järv, lo, panter eller hund som rivit hästen. Jag avvaktar till besked ges av någon som kan, främst då med DNA som bevis för det ljuger ju sällan för oss.

mvh /Martin, ett människo- och djurälskande element…

mvh Martin

bjorsa
0

#4 Att jag ifrågarsätter är ju en självklarhet bara för att en häst har riv å bitskador behöver de inte vara varg eller dobberman eller pittbull eller nisses bitglada hund man kan ju inte bara anta man måste ju ha bevis .

Och hundar är precis lika bra på att riva tamdjur som varg inte tvekan om det.

mvh/bjorsa

Erla
0

En hel kommun går i fekkeltåg och tar inn kr 100.000 til stöd till personen som försvarade sina djur ger minnen som hänger i ett tag.

http://www.dalslanningen.se/artikel/rovdjursdem.htm

Det är myndigheterna som måste ta sitt ansvar. En ensam hund attackerar inte en häst. aldrig.Öppenbarligen är det rätt för mycket rovdjur.

Kom i håg att i näringskedjan så är det inte någon som hotar rovdjurna, varför politikerna måste ta ut tillräkligt.

Om inte konflikten handterast proffetionellt tror jag detta leder till egenmägtigt förfarande

Nore
0

#6. Ok naiv då, men att vara så naiv då att de inte ser verkligheten i det hela, det kommer den dagen jag säger, vad va de vi sa. Och ni kommer säga vi trodde inte det var så illa. Tamboskap o rovdjur går inte ihop, rovdjuret är alltid vinnare.   #8. Jag håller med dej fullständigt i ditt inlägg, görinte myndigheterna något, så kommer djurägarna ta saken i egna händer o då lär det vara för sent med diskution från myndigheterna. Det är helt klart vi skall ha en rovdjursstam, men en kontrolerad sådan, så varför inte börga som med björnjakten o lo o varför inte avskjutning på varg på licens ett antal djur o att det är helt lagligt, då kommer det bli slut på smusslandet. Vi älgjägare skriver redan raport om vad vi sett för djur första veckan, inklusive rovdjur o det har vi hållit på med i många år.    Nore jägare

Brum-Brum
0

#4 Om hundar är lika bra på att riva är jag inte så säker på. När ett rovdjur biter i mulen så är det fördi det har upptäcket att bytet blir lugnare, och det är bare en predator som har dödad förut som gör detta. Varför jag tror att det i detta falll var en varg. En tillfällig hund vilja endast ha bite i halsen (hög sannolikhet) eller magergion

#5 Tyvärr är det så att såkallade "forskare" inte sprider den hela sanningen och ofta ser man en underrapportering vid inventeringar. Grunderna till detta är ofta at man vill ha stammerna växa. Om vi tittar på jämtland så är avskutningen av björn år ökad med 20-25% från i fjor til ca 40 tillåtna och skutna. 

Mitt största bekymmer är de felaktige råd dom gir till oss andra om beteende och ufarligtgörande av rovdjur. Rovdjur är farliga ingen tvekan. Och i Jämtland fins mellan 800 och 1300 björnar. Varför då underrapportera till dej och mej.  Myndigheterna är ansvarliga för att förvalta en lagom stamm.

At det fins människor utan kunnande får ta med sej, men att attackera person tycker jag lite om. Saklige argumenter får vara det som gäller när man vill vinna fram. Tyvärr e d så att många endast argumenterar ut från känslan och uppfatningen om at björnar är dom mäst älskliga nallar.

Balans borde vara målet. och då måste fakta på bordet. Tyvärr för ofta ser man att även mundigheterna inte sprider den hela sanningen och det tycker jag är illa.

Det fins mängder av dokumentation om att björnar är farliga, och det får myndigheterna oxå kalla en yxa för en yxa.

När myndigheterna till ex säger att en björn som reser sej på två endast överblikkar situationen så är detta bara halva sanningen . Den överblikkar , men den attacakerar om det är bäst för den. På Youtube fins en video som illustrerar detta.  

När mundigheterna sejer att man inte måste skuta då detta får björnen att attakera. Vad är praxsi på Svalbard. man skjuter för att skrämma , och oftast lämnar isbjörnen.

Det skulle vara til alles bästa om vi är ärlige och argumenterar i diskutionerna med sakliga argument. Då måste tro el. överges til prästarna. Det gäller båda sidorna i diskutionen.

Martin
0

#10 Skönt att det finns fler som har samma synpunkt som jag angående sakliga argument.

mvh Martin

Hennum
0

det är hemskt att hästarna ska bli bitna av vargarna. och det är inte bra när det blir för mycket björnar så att det inte finns mat så det räcker åt dem så de får ge sig på människor. men det är inte heller bra om människor tar maten ifrån rovdjuren. vi lever faktist i naturen vi oxå, vi borde vara en del av den. kanske får vi se till att akta oss litet, istället för att döda allt som kommer i vägen för oss. det är bara min allmänna åsikt när de gäller dehär, men jag är inte särskilt insatt. det är bara vad jag känner och tycker.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Vattnadal
0

# 8 Jag har en hund som garanterat skulle anfalla en häst själv. Går hon förbi en kohage med stora elaka biffkor som tydligt visar att de försvarar kalvarna, så vill hon fortfarande springa in till dem. Hon sr dem som mat, helt enkelt.

Här handlar det om en galen husky, som aldrig är lös, inte ens hemma på tomten, för hon kan hoppa över staket. Hundar med mycket jakt i sig jagar om de får chansen. Kan mycket väl tänka mig att de större polarhundsraserna glatt skulle anfalla en häst själv. Vet en i byn jag bor som hade sin malamut lös, för att hon tyckte att hon hade "pli" på den. Hennes hund var inte ens 2 år då den bet ihäl en fjolårs älgkalv framför hennes ögon. Kan en hund döda en älg, är det nog inte så svårt att bita i hästar heller.

Jag vill nog se tydligare bevis än att ägaren anser att hästarna inte är rädda för hundar och att det inte finns jakthundar där. Klart att hästarna blir rädda om en främmande hund biter i dem, dumma vore de ju annars!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Vattnadal
0

# 4 Men det du fotat är i mina ögon en trädstam som en älg gnagt på…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

bjorsa
0

#13 Håller helt med dig när de gäller husky och andra polarhundar dom har killerinstinkt å dom jagar gärna om dom får tillfälle å de e inte alltid kul att vara huskieägare de har jag erfarit ett par gånger men de e många år sedan å nu är den som är kvar så pass skruttig att hon inte kan jaga (15 år) har bara en kvar nu då den äldsta dog för 14 dagar sedan hon blev 16 år 9 mån dock är mina inte renrasiga men huskykorsningar med 75% husky

mvh/bjorsa

Nore
0

#15. Häromkring har vi en som föder upp hybrider, o är mycke stålt över det också, men han också förlorat några. Han bodde uppe i Värmland ett tag men var tvungen att flytta, för det blev obekvämt, så han flyttade ned hit så länge det varar, för det börgar bli obekvämt här också.   ( Det är varghybrider jag talar om)    Nore jägare

bjorsa
0

#16 Mina hundar är hundar å inget annat å skulle heller inte vilja ha någon hybrid att jag sa 75 % husky beror på att hon inte är rasren men resterande 25% är bordercollie, grönlandshund

Så vitt jag vet är de ju numera förbjudet att föda upp varghybrider .

mvh/bjorsa

Nore
0

#17. Jag trodde inte du hadde någon varghybrid heller, för jag vet att du håller dej till lagen. Det är förbjudet att föda upp dessa, o sen låta dem vint förvåg i skogarna.         NORE

bjorsa
0

#18 Tycker debatten blivit uppåt väggarna nu och gillar inte alls antydningarna .

bjorsa

Nore
0

#19. Det är tråkigt att det skall bli en tryckt stämning när man nämner rovdjur också, för vi är så många som inte vill ha rovdjur okontrolerat runt knutarna o en liten del som vill ha dem helt fritt. Så för min del vill jag ha en kontrolerad jakt på rovdjur så det blir slut på prat om tjyvjakt, det kommer att fungera hur bra som helst. man kan samma system som med älgjakten licens på vissa djur o rappotering när jakten avslutas vad som setts o skjutits.  Så bjorsa jag ber om ursäkt, det var inte meningen att såra dej, det jag menade var att om det kommer ut en hybrid i en hage o river djur, då är det ingen varg, allså skjutbart djur.   NORE jägare

bjorsa
0

#20 Ok

Fast de där med att skjuta hund i fårhagen är tydligen inte så enkelt fast jag trodde de var fritt fram för fårägaren eller den som sköter fåren men om det är en varg i fårhagen då får man skjuta http://www.sr.se/cgi-bin/skaraborg/nyheter/artikel.asp?Artikel=866787 här lite till http://www.atl.nu/Article.jsp?article=35419 

mvh/bjorsa

Hawknestgrove
0

Eftyer några dagars ledighet så blandar jag mig i leken. För att vara helt opartisk, så måste det väl först bevisas, att det verkligen ÄR varg? Inte bara till 99,99% utan till 100%, vilket inte vore så svårt. Man måste ju kunna säkra både spår och DNA. Om det nu är varg, så förstår jag hästägaren till fullo. Håller fullkomligt med henne, att jag gillar också att se vargar på Nordens Ark. Sen är det stopp och belägg för min del. Runt knutarna hos mig vill jag i alla fall INTE ha dem. Att de tar vilt, det bryr jag mig inte om, det är deras enda föda, de kan inte gå in på Ica och köpa sig en biff. Men när de ger sig på tamboskap eller husdjur, då har bägaren runnit över för min del också. Däremot, kära vänner, så får vi hålla en trevlig ton här inne, allihopa. Allas åsikter skall respekteras. Så stormar det för mycket, så låser jag tråden. Ingen, vare sig vargälskare eller varghatare gillar att gå in på en sajt och känna olust. Så för sajtens skull, så försöker vi uppträda som vuxet folk och inte som småglyttar, eller hur?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Nore
0

#21. Ja det var roligt att du hittat detta inslag, det är personer som jag känner o har mycke kontakt med. Det är helt riktigt som du säger, men man blir kluven när det gäller hybrider är det hund eller varg, är det en varg som gör anngreppet i hagen är den skjutbar, men inte hybriden, så är hybriden en hund eller varg? Har varit ut någon gång o vakat vid fårhägn runt trakterna, men det fins många frågetecken när man väl sitter där. Och eftersom myndigheterna svävar på bestämmelserna , vad skall då den enskilde person göra under tiden titta på eller handla. Det är sådana fall det kan bli SGT, eftersom inga rena regler fins.           NORE jägare.

Haffi
0

Komm i håg vad jag läste i en tidning för ett år sedan eller så

I Grannlandet Norge i Östfold län upptäckte man att  5 ? hybrider-varg/hund  var i länet. Länshövdingen fattade snabbt beslutet. Dödas   *  och dom fins inte mera.

Sådana beslut måste kunna fattas snabbt i Sverige med. 

Hybrider kann omöjligt vara välkomna här, även inte för privata

bjorsa
0

#23 Nu tillskriver du mig något jag inte sagt jag skrev hund och artiklarna handlar om hund eller hur inte tillvida om det är en varg eller hybrid i fårhagen för de spelar ju ingen roll bägge måste ju gå att skjuta däremot om det är en hund så skall man kontakta ägaren osv om den nu inte tidigare varit där då är de ju bara att skjuta om jag förstår de hela rätt .

#22 Måste man vara vargälskare för att man vill ha en rovdjursstam i sverige ?

Kan man inte föra denna debatten utan en massa trams som varghatare å vargälskare?Och om du nu tycker att jag agerade barnsligt i #19 så får du väl låsa strängen men ogillar starkt att bli tillskriven saker eller att man antyder saker för sådant leder ju bara till osämja .

bjorsa

bjorsa

Hawknestgrove
0

bjorsa, du behöver inte ta åt dig ensam1 Tyckte bara, att pajerna började flyga i luften hos alla och vi är väl förmodligen vuxna människor, som kan respektera andras åsikter? Jag vill inte kalla mig rovdjurshatare, men väl motståndare till att ha dem så nära att jag eller mina husdjur blir störda av dem. Själv är jag inte rädd för att gå i skogen och bli anfallen av varg, och diskussionen hybrid borde vi lägga i någon annan tråd, då det inte har med saken att göra. Bor granne med Ostfold själv, så jag känner också till den historien. Men jag tvivlar på, att den varmaste rovdjursvännen fortfarande tycker gullegull om en varg/lo/björn hade dödat hans/hennes husdjur.

Avslutningsvis, så vill jag bara citera Voltaire:

Jag hatar dina åsikter, men är villig att dö för din rätt att framföra dem!

bjorsa
0

#26 Du skriver  "Jag hatar dina åsikter, men är villig att dö för din rätt att framföra dem ! " Jag tror jag slutar att skriva här ville inte att folk skall hata de jag skriver .

bjorsa

Hawknestgrove
0

Men snälla, jag bara citerar! Och rättat filosof. det skall vara Voltaire! Bjorsa, ingen hatar vad någon skriver här. vi kan hata åsikterna som någon har, men så länge det inte går till ytteligheter, så skall ingen känna sig ovälkommen! Alla skall vara respekterade och vänligt bemötta vad de än säger i en sådan här fråga. Du skriver så mycket trevligt och fint, så du ska inte alls ta åt dig. Jag ber om ursäkt om du tog åt dig personligen.

Martin
0

Jag hade bestämt mig för att inte skriva mer, då jag sagt min ståndpunkt och jag tyckte att jag inte hade mer att tillföra - utan att jag bara upprepade mig och att debatten gått i stå. Kände dessutom att jag i ett par inlägg var på väg att tappa den balans jag alltid brukar ha i mina inlägg, och valde därför att lämna.

Men nu kommer jag tillbaka :o) Dock inte i sakfrågan, i alla fall inte här och nu.

Hat är ett starkt ord, och ibland är det rätt att använda det och ibland inte. Ibland får saker och ting oanade konsekvenser, går själv och väntar på ett första provsvar och sedan är det ett par månader ovisshet och sedan nytt prov. Under tiden försöker jag att inte vara allt för orolig, för det mesta tyder på att allt är lugnt :o)

Men vissa använder ordet "hat" enklare än andra, och jag har fått en del tillskrivit mig som jag inte står för, men som sagt - när jag insåg att jag själv var på väg att göra samma sak mot andra insåg jag att jag måste dra mig ur debatten.

Jag tycker att debatten överlag har skötts bra, även om diskussionen varit hetsk vid ett par tillfällen och det varit övertramp - jag funderar faktiskt på om jag själv är lämplig Medarbetare på den här sidan då jag inte kan hålla mig undan från den här typen av debatter och om jag ger mig in i dem så blir det också svårt att moderera dem.

Dock tycker jag inte du skall sluta skriva bjorsa, du är kanske den som varit mest balanserad och har tillsammans med bland annat Gunilla och Anders (har jag för mig han heter, ej skrivit i just denna tråden) allt som oftast mycket relevanta och intressanta inlägg och vinklingar på problematiken, samt en förmåga att se på problemen från båda sidorna vilket jag själv (såklart, betongbarn som jag är) samt ett par andra i tråden också uppenbart har.

mvh Martin

Nore
0

Nä nu får ni inte sluta skriva, det är nu det roliga börgar. och jag kommer inte vara på debatten på ett tag så då har ni någon o prata om.Men jag kommer läsa vad enda debattsidor ni skrivit när jg kommer tillbaks       Ut skogen skall jag gå med hund bösse o leva eremitliv o ladda baterierna.     Nore Jägare

Martin
0

Jo, men om man känner att man är på gränsen att inte kunna hålla sig till uppsatta regler samt att man inte har mer att tillföra än det som redan sagts så bör man faktiskt vara så ståndaktig att man bara läser och inte skriver - om inte som ovan - något nytt kan tillkomma.

mvh Martin

JonHolm
0

Tycker också det vore bra om man kunde diskutera på ett lugnt och sansat sätt, utan att dela upp folk i läger. Att bli kallad "element" är enbart dålig svenska.

Nore
0

#32. Jag kan hålla med dej om att det är trevligaste om man kan föra en lugn debatt, o bli kallad element är dålig svenska tycker du. Du skulle bara veta vad jag skulle kalla vissa grupper, lät det bätre, men du vill inte hör vad jag kallar dessa, för då vore det dålig svenska min vän. Det fins grupper som inte går o föra en vetig debatt med, de saborterar jakter o andras egendom, bedriver rena terron mot vissa personer med hotbrev o förstörelse. O inte nog med det, de är rädda o maskerar sig också.                    NORE jägare

Sehvrin
0

#33 Är det inte enklast att inte kalla folk för "element" här på forumet, då det uppenbarligen är folk som tar illa upp av det? Det hjälper ju faktiskt inte en god debatt om man förolämpar den andra parten =) (även om det kanske var oavsiktligt)

När det kommer till de andra du pratar om så är det irrelevant vad du kallar dem relativt vad du kallar folk här på forumet. (Jag påstår dock inte att de gör rätt, bara att det känns som om du tog upp det i fel sammanhang)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Nore
0

#34. Att bli kallad mördare o blodtörstiga djurplågare, är det helt ok?  Det tycker jag inte är väl valda ord från de som är så lärda o vill få fram ett budskap. Och att kalla dem för element är facktis mycke mycke lindrigt, men tydligen är det så att det var personer som tog åt sig av mitt ordval, så det kanske var en het sida på det hela.    NORE jägare

Sehvrin
0

#35 Det är inte alls ok, men jag har inte sett nån kalla dig detta i forumet? (fast mit minne kanske är lika kort som vanligt Fundersam)  Men om någon här har kallat dig det tycker jag att den ska sluta med det (alla bör sluta med det, men jag kan bara nå till dem på forumet))

För att föra en debatt krävs det att alla parterna behandlar den andre med respekt.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Coturnix
0

De fyra elementen, jord luft eld och vatten.  Att befinna sig i sitt rätta element. Elementärt. Nu ska vi vara vänner och gå vidare med viktiga och roliga naturliga naturfrågor! Naturligtvis!

Hawknestgrove
0

JA, värre skällsord finns ju. Ni får gärna kalla mig för element. JAg tar inte illa upp för det. Men som coturnix säger, nu ska vi vara snälla! Denna fråga är ju av den arten, att de alltid framkallar ytterligheter i kommentarena. Och visst, de behöver luftas!

Nore
0

#38. Du kanske är het som ett element på fredagskvällen, jo ja tackar jag.     HIHIHIHICool. DEt vore något för en frusen jägare o komma hem till, ett varmt elementGenerad. NORE jägare

gurin
0

Tja, jag växte upp med "Hej Matematik" så jag vet minsann vad ett element är. Det är en sådan där sak, oviktigt vad, som man skall ringa in, ofta äpplen, bananer, klossar eller bilar.

För er som inte börjat era matematiska studier med Hej matematik är detta obegripligt, lika obegripligt som riktig matematik blev för oss ”hejmatematikare”. Som tur var togs denna horribla matematik ur bruk så att senare generationer återigen fått räkna med siffror och bokstäver i stället för att ringa in element.

Begripligt blev i alla fall att man måste ringa in sina djur, vare sig de är husdjur eller boskap. Någon har inte gjort sitt jobb ordentligt därför kunde häst rivas av något oidentifierat.

I sakfrågan. Jag tror att hundar orsakar mycket mer skador på människor och djur än våra svenska rovdjur. Hund dödade och rev kan vi läsa flera gånger i månaden. Icke desto mindre är jag ingen rovdjursivrare. Efter moget övervägande ligger jag nu på den nivån att jag börjar bli beredd att skjuta några av grannarnas katter och uppträder de där ridgebackarna lösa och hotfulla då kommer bössan fram direkt.

I vilket fall är denna debatt inte rent förd då den bygger på ett obevisat påstående. Varg rev häst. När detta påpekas, försvaras påståendet med någon form av indignation.

Debatten ser ungefär ut som en som grundat sig påståenden om att romer stjäl, eller polacker fuskar med skatten. Då hjälper varken fakta eller ironi, eftersom någon "vet" hur det är.

Att blanda in den gamla franska trubbelmakaren i detta gör inte saken bättre. Jag tänker inte dö för att försvara obevisade påståenden. Det Voltaire var inne på var rätten att ha en åsikt, inte rätten att föra fram obevisade eller befängda påståenden.

Rätten att olika uppfattningar om vad som leder fram till det goda samhället, eller för den delen, vad som utgör det goda samhället ligger alltså inte i paritet med rätten att påstå att varg rev häst. Antingen gjorde den det eller så gjorde den det inte.

Om den gjorde det har vi olika åsikter om vad som bör göras. Att skämta om det hela är nog inte en del av lösningen.

gurin

Martin
0

Nore, jag tycker det är hög tid att höja tonen i debatten. Jag vet att jägare av många kallas än det ena och än det andra. Det är inte rätt. Jag har dock inte sett någon här på forumet kalla dig för blodtörsigt eller mördare, och har du blivit kallade det så har inläggen tagits bort (så det är därför jag inte sett dem).

Som jag sagt innan, kalla du mig gärna för element (även om det för mig betyder något som inte är av kött och blod utan en sak) om det gör dig glad - jag kallas ofta för avsevärt värre saker och prejudikat i domstolar säger dessutom att det får jag och mina kollegor i regel stå ut med - så det är inte så mycket att göra åt det.

Men blanda inte in vad personer säger till dig i privatlivet med vad du kallar folk här på forumet eller vad folk här på forumet kallar dig. För då kan vi även ta debatten till saker som inte rör rovdjuren och då har vi tappat hela tråden i det här diskussionsämnet.

mvh Martin

Hawknestgrove
0

Hum….. Dadda hink och spade…..Tyvärr så är jag en väldigt frusen person. Trivs bäst när det är ca 25 gr. Så sambon får fnatt när jag eldar och hotar med att sälja huset…..