jaktarrende
vi har kollat på ett ställe med 4 ha mark uppdelat på 2 ha skog och 2 ha bete.
på marken finns älg, vildsvin, rådjur.
jakten är inte utarrenderad nu, men jag undrar vad man brukar begära för att arrendera ut jakten?
varken jag eller sambon är intresserade av att jaga och det finns ju en del att hämta in på jakten.
Har inga egna erfarenheter av ekonomiska dealar, men när jag pluggade i Växjö hade en kompis en del mark där uppe. En del av dem upplät han till jakt efter att ha haft "intervjuer" av de ansvariga för jaktlaget om hur de såg på jakt och avskjutning mm.
Därefter bestämdes att han skulle få en del av köttet, och vad jag vill minnas blev det någon älgstek och lite rådjurssadel.
Så det är ju en variant.
mvh Martin

säljaren t huset sa 3000:-/tunnland, men det låter väl jättemkt?
Vad jag känner till betalas från 500 till 2000 för älgjakten och 500 till 1000 för övrig jakt/året.

#2. Inte för jag vill göra dej besviken, men det var ett fantasipris den förre ägaren sa till dej. Den marken är för liten för att bedriva jakt på om inte marken ingår i ett jaktområde, för du kan aldrig regestrera den som älgmark eftersom den är så liten. Har det nu varit en mark på 25-50ha kunde det bli de priserna. Men vore jag som du skulle jag låta djuren ha en frison på dina 4ha, då kan du rida o husera hur du vill på marken utan jägare som blir iriterade för störande moment. Sen är marken så liten så man får inte släppa någon hund på jakt på dina marker, det är något som drar ner priset på arendet. Så till ett annat om arenden på marker, det har blivit rena fantasi priser på något som kallas jaktmark hoss mäklare, du kan tänka dej att om någon skulle betala det arendet så skulle den personen skjuta rent från viltet på din arialer, men nästa skulle apsolut inte betala det eftersom allt vilt är borta, o du skulle säga de jägarna sköt på allt. Vi har en skogsbit inte så långt härifrån som ägarinnan hadde ett jättearende som hon arenderade ut till ett jäng från en större stad för en hög summa enligt min mening. Arialen hon hadde var 67ha bejärde hon 14000:-för, de damsugade skogen fullständigt i dag är det en öde skog, med några enstaka djur på skogen. Så jag ber dej låt djuren få en frison. NORE jägare
Kloka ord Nore. efter lagen som initierte viltvårdsområder får man nog inte registrera mark till älg utan gå inn som medlem i viltvårds/jaktområde. Och det är till denna gemensamma jakt man kann hyra ut sina rättigheter ( olika organiseringar). Lisett får nog inte älgkvot utan rätt till del av gemensam jakt.
I våran viltvårdsområde kann man hyra en jakt rätt i laget från 500 om du inte känner ägaren och gör anra avtal. Gemensam jakt får man då vara med om
Tidigare måste man ha min 20 HA för att ha den rätten på en älg/kalv om jag kommer i håg rätt.
När det gäller rådjur ol så är vi eniga det är rätt lite mark, men det kan ju vara att där är en liten stam som kan förvaltas så man tar ut lite varje år. Beror på lokala förhållanden, anra som jagar , mängd djur , säkerhet osv. Man kann ju seja i avtalet att max ett djur så och så är tillåten el.

insåg inte att det var så mycket saker som spelade roll när det kom till jakt och arrende.
men tack för svaren! =)
Men en liten älgstek eller ett rådjur tyckert jag att de kan förära dig. Som riktmärke, så betalr vi 500 kr/år för ett litet stycke på ca 6 ha(12 tunnland) Det ligger i anslutning till vårt eget.Dessutom så får markägaren alltid en stek och ca 1 kg älgfärs. Rådjur vill de inte ha. Vad du kan ta i åtanke, är att just dina små 4 ha kan vara precis det, som gör skillnad i tilldelning på älg. Så vill de ha marken, så ska du inte släppa den helt gratis.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....