Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett13-naturliga-nyheter-miljövänligt
Läst 1452 ggr
moondancer
0

Valjakt

Japan har bestämmt sig för att börja jaga valar igen. Åsikter?

**

http://www.expressen.se/nyheter/1.931478/japan-inleder-jakt-pa-knolvalar

**

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Nore
0

Det är åt H….te, låt de stackars valar vara kvar som fins, tonfisken är ju nästan utfiskad av japanerna redan. NORE

Sehvrin
0

Hjälper till att länka ;)

http://www.expressen.se/nyheter/1.931478/japan-inleder-jakt-pa-knolvalar

Måste säga att jag tycker det är riktigt illa. Det finns en anledning till att det finns ett förbud och dessutom tror jag inte alls på att huvudanledningen till jakten är forskning.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Hawknestgrove
0

Får man som Medarbetare svära? Sk**er jag, gör det ändå! j**la förb*****e jappsar! Och detsamma om alla, som fångar val! Varför???? Vi behöver inte denna grymma jakt och inte heller detta vedervärdiga kött! Fy F*****N!Skrikandes

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Sehvrin
0

Jag har tyvärr sett filmer på hur japaner jagar delfiner och det är verkligen hemskt. Det är knappt så att man kan kalla det jakt, snarare masslakt. Japan är definitivt ett av de länderna som har råd att bry sig om djurskydd, vilket gör det hela ännu värre. Tyvärr är det ett land av traditioner, så förmodligen kommer det ta tid innan det förbjuds Gråter

CarlS
0

Allt man kan säga är att det är så sorgligt….

Det är väl pengarna som styr……igen.:(

Nore
0

#5. Jag håller med, tänk att man kunde få folk o bojkotta valkött över hela värden, då skulle det nog inte vara så intresant att fiska val. NORE

KamillaB
0

Jag trodde att det var förbjudet att jaga valar! Jag hade visst TYVÄRR fel..

Sehvrin
0

#7 Det är förbjudet, men Japanerna utnytjar ett kryphål i den lagen som säger att man får jaga för forskningssyften. Vad jag förstått säger inte lagen något om vad man får göra med köttet, så det är helt ok att sälja sen…

karins
0

Helt åt helskotta! Det finns inte så många valar, och nu kommer det att finnas ännu mindre efter Japparnas framfartGråterSkrikandes

CarlS
0

Kika gärna in på mitt inlägg: "Bli en Whale Defender"

Här kan man ge valarna en hjälpande hand…

Erla
0

Jag tycker att det inte är tillräckligt med mat i världen. Tänk Afrika och nu sist Bangladesh. Valar äter mycket fisk som människ i den fatttiga världen skulle må bra av. Jag vill hellre ha människor enn valar

karins
0

Valarna är väl det minsta problemet när det gäller fattigdom i tredje världen! Det finns överflöd på annan mat som vi i i länderna sätter i oss!

Erla
0

Har vi överflöd i Sverige. nej du- se på imporlistorna. vem produserar tillräckligt tomat till ex. druvor päron listan är lång

karins
0

Nu skrev jag ju inte specifikt Sverige.

CarlS
0

Det finns tillräckligt med mat för alla i världen. Trots det går över 800 miljoner människor hungriga varje dag. Är det ok med dig? Om inte så gör något!

Läs mer här på http://www.hungerfree.se/!

Hawknestgrove
0

311 Din kommentar visar att du inte är tillräckligt påläst. Valarna äter inte upp någon fisk i mer än marginella mängder. Så att blanda in svälten i världen i denna fråga är ganska huvudlöst.

Erla
0

# 16 kvinnlig intuition eller. Du har rätt - val är inte min grej. endast varit och tittat på CarlS sajter om nån nöjesresa till valgrannen.  Jag tänkte Japan är ju et lite land(areal)  Som Sverige tror jag ??. men har många magar att fylla 100 miljoner eller ??

Var får dom sin föda från?. Det syns för mej som omöjligt att dom produserar maten til sej själv i Japan. Jag tror domär beroenda av fiske och fångst  . Dom är ju rätt hårda i frågan

Såvidt jag förstått är inte valar  hotade  längre. Jag tyckte det stod nåt om att det var bra med val enligt sajten

Til saman likning är det ju svärt lite älg i Sverige. Har hörd att jägarkåren inte får full kvoten i år

Hawknestgrove
0

erla, varför vi har dåligt med älg är p g a att när du tar på kapital och ränta, då försvinner ju alltsammans till slut. det är det som har hänt. Och dags att pissa kväll, när natta är gången. Var så snäll och blanda inte in någon kvinnlig intuition. Jag är inte expert på valar, men de flesta  valar som fångas, utgör väl knappast något hot mot fisket? den fisk de äter eller småräkor eller smådjur, är ju inget vi äter. Nån som är road av geografisk statistik kan ju göra en jämförelse mellan Japan och Sverige, arealmässsigt…..

Erla
0

#18 förlåt om jag retat upp dig.  Jag menade att ditt påstående om att jag inte är tilräckligt påläst" måsta va kvinnlig intuition , annars hur kann du veta det?.  ônskan va ju att jag kunne like mycket som du--  så kunne vi  tillsammans lär av oss till andra med militär precition. Det skulle bli bra så.

Jag skriver ofta fel, och jag försöker rätta till det om jag hittar felet. Dom valarna som CarlS visar til på sin sajt-- späckhoggare äter vel delfiner och större fiskar har jag för mej, förlåt om detta oxå är fel. Jag såg för några år senn filmen om valen willy som var en späckhoggare kommer jag i håg. Korrigera gärne. valar äter inte bara småräkor och smådjur.

Sehvrin
0

#19 Det stämmer att alla valar inte äter krill, utan det finns de som äter fisk också. Valar är uppdelade i två stora grupper: Bardvalar (de äter krill) och tandvalar (de äter fisk, andra däggdjur, bläckfisk mm) De 950 valar som nu skall jagas är alla bardvalar, dvs de äter krill och andra smådjur.

Även om valarna åt fisk så kan det påverka ett ekosystem negativt om man tar bort predatorerna, dvs det behöver inte säkert betyda att fiskpopulationerna ökar bara för att man tar bort rovdjuren.

smurfan-13
0

Om man ska diskutera svält etc så kan man ju ta upp vårat enorma slöseri här i sverige. Har hört att ca 1/4 del av den mat vi köper slänger vi för att den hinner bli dålig!

Hade vi istället varit noga med att bara handla det som vi faktiskt förbrukar och sen fått affärerna att minska på det de tvingas slänga så kommer vi långt tror jag.

Att det är de svältande japanerna som äter valkött tror jag inte en sekund på. Snarare de snorrika japanerna isf.

Hennum
0

usch, valjakt är ju bara så förbannat onödigt. hoppas att dom slutar med det. jag blir såååå aaarg!!!! dom gör det bara för att det finns rika idioter som vill käka lite val.

erla: på vindruvor har vi kanske inte direkt överflöd, men på andra saker har vi väl ändå det. typ kött och mjölk o grejer. dessutom så tror jag inte att valarna äter upp fisken för oss människor, det är nog snarare tvärt om. svält har som sagt inget med valfångst att göra. om det inte vore för att folk hugger ned skog och gör marken till öken som rinner bort när det regnar så hade problemet med matbrist delvis ordnats.

men det är ju inte svält som den här tråden handlar om. utan om valar. och om man börjar käka valar så blir de kanske snart för få igen?

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan