Annons:
Etikett09-öppna-landskap
Läst 4312 ggr
SeaHawk
2007-12-05 23:19

Törs man va här inne??

Med tanke på att man jobbar i skogen, med att då plocka ner den så att säga, vågar man då hålla till lite här eller blir det lynchstämning då?Hemlis Jag kanske la denna fråga lite fel, men jag tänkte ju att jag hjälper till med att ordna lite mer öppna landskap,.. annars får ni väl flytta på mej. =)

Annons:
Hawknestgrove
2007-12-05 23:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Wow, så klart du är välkommen!

 ![](../ShowFile.aspx?BinaryId=105ec616-48d8-49ba-9929-e75520a587e3&Filename=Jannes kärlek3.JPG)

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Coturnix
2007-12-05 23:25
#2

Ja det hoppas jag verkligen att Du gör. Det finns mycket som är intressant att diskutera, delge och fråga om när det gäller skogen och skogsbruk! :)

Martin
2007-12-05 23:27
#3

Haha, du är välkommen SeaHawk! Avverkning är väl något som faktiskt behövs gissar jag - kan inte så mycket om skogsskötsel men du kanske kan lära mig lite :o)

mvh Martin

Hawknestgrove
2007-12-05 23:30
#4

Ja, vi har en till, som är duktig på sånt och det är ju Nore. Själv så gillar jag sånt, är helt faschinerad av såna här maskiner kan hantera motorsåg själv (men får inte fälla de riktgt stora träden för gubben). Skogsägaren och brukaren  här i huset är soffpotatisen, som just nu kviiiider att han inte kan gå ut med ovanstående vänsterprassel i skogen. Han har lagt på band och hade behövt pontoner i stället….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

SeaHawk
2007-12-05 23:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Nja, vi är ju faktist även om folk inte alltid tror det ganska så väl insatta i olika naturområden och isotoper och naturhänsyn. Tex om man inte har grönt kort så är man körd som maskinförare. Det är många buskar och träd man ska vara rädd om.

Tack för att man inte fick en grep i arslet och ett stenhårt fyspass. Skrattande

#1 Sen kan jag ju inte hjälpa det, men jag har ju en förkärlek för dom röda maskinerna, inget illa ment. ;)![](../ShowFile.aspx?BinaryId=2ff37d41-88c6-414a-8d5c-a4df39acaea3&Filename=921- sida.jpg)

Hawknestgrove
2007-12-05 23:51
#6

Hehe, Valmet… Ny och fin, jo jag tackar jag! Din yrkeskår är väl vad jag förstår, i skriande behov av rekrytering av mer folk….Försöker tala om för styvbarnbarnet, att han borde satsa på att bli maskinförare i valet till gymnasiet. Men det är väl stenhårda poängkrav, eller hur?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
SeaHawk
2007-12-05 23:55
#7

Nja, det är väl inte jättesvårt att komma in på skogsgymnasium, eller naturbrukslinjen som det då är, men att sedan få lära sej köra skördare är väldigt få förunnat, här i småland där jag då bor så är det på dom båda skolor som jag har varit i kontakt med bara några stycken från varje klass som får åka iväg och utbilda sej på just dessa maskiner.  Däremot så får ju alla lära sej köra skotare iaf och visst finns det jobb, i överflöd.

Hawknestgrove
2007-12-05 23:59
#8

Ja, men vi har närmaste naturbruksgymnasium i Dingle. Försöker tala om för grabben, att det inte räcker med att ha knappt godkänt och tro att man ska komma in  lätt som en plätt, samtidigt som det ÄR ett jobb med framtidsutsikter. Ja, det är ju Skördare han drömmer om att få köra. men med dåliga betyg så får han ju inte köra något alls.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

SeaHawk
2007-12-06 00:02
#9

#8 Nä, absolut inte, det är endast dom 7 elever med BÄST betyg som får möjligheten varje år, det är väldigt mycket mer att köra maskin än att dra i några spakar, en skördare kräver väldigt mycket underhåll och datakunskaper utöver aptering och naturhänsyn. Så vill man köra så måste man va duktig på att plugga

Hawknestgrove
2007-12-06 00:04
#10

Ska framföra det till slöfocken. Inte så illa ment, men han tror att allt är så lätt. Men det är klart, vem trodde inte det, när man var 15 år?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Nore
2007-12-06 13:52
#11

#9. Kul att det kom en maskinist på sidan, o välkommen. Jag håller mej till Åkerman o Catt o hackspätt i mellan åt. men är skogsägare så jag träffar en del skördarförare för det, o jag är lite avensjuk på de här maskinisterna, för det så så bedrövligt enkelt ut när de kör. För många år sedan flyttade jag mycke maskiner ner till tyskland när de hadde stormfällning där, o när man skulle lasta dessa maskiner kunde vara ett rent äventyr. NORE

SeaHawk
2007-12-06 13:57
#12

#11 Tackar, åkerman och cat är ju inte heller fel, va ju faktist där jag började min bana. Jag kan ju säga att jag är ganska så intresserad av natur, och tycker nog att många gånger så får vi "skogsfolk" mycket skit att det skövlas, och visst finns det markägare som fördärvar naturen, men vi som jobbar och är certifierade och jobbar mot traktdirektiv, vi värnar ju om skogen och dom olika naturområden som är.

SeaHawk
2007-12-06 13:57
#13

Vad liten maskinen blev nu..Förvånad Fast det är klart att det är ju trevligare att se hela. =)

Annons:
Faxlin
2007-12-06 14:45
#14

Varför skulle d inte tordas vara här. Det är ju inte så att du skövlar ner hela skogen precis. Och avverkningen behövs. I dagens läge är de flesta dessutom duktig på att ta hand om sina skogar och se till att det blir nyplanteringar och sådant.

Så välkommen att vara här du. Lika välkommen som någon annan.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AndersG
2007-12-06 15:08
#15

Jag är väl kanske e av de som hatar skogsbruket mest av alla här. Men jag hatar inte digGlad
Skogsbruk behövs och skogsarbetare.
Jag är född och uppväxt som skogsarbetare.
Inte nu längre. Sade upp mig på 80-talet då jag förstod vart det var på vägen.
jag bor då på vad som kallas Europas största kalhygge.
Där Sveaskog äger allt.
Svenska staten som kör bort de som bor där.
Det pågår i dag.
Men jag välkomnar dig naturligtvis.
Jag vet att det finns flera skogsarbetare som är emot att köra över de sista bosättningarna.
För att närmare förstå mig så måste man gå in på.
http://web.telia.com/~u96005806/Lankar.htm
Det går helt enkelt inte att jag går in i en skogsbruksdiskusion med någon som inte vet vad vi är med här uppe i Lappland.
Välkommen SeaHawk.
Mvh/-Anders

Coturnix
2007-12-06 15:35
#16

#15 Hoppas alla kan ta sig tid att sätta sig in i situationen som Du belyser här.

Efter de svåra stormarna i Småland ändras direktiven. Som enskild skogsägare är det möjligt att nyplantera annat trädslag än gran. Hade inte "skogen" varit så enahanda hade inte förlusterna blivit så stora.

Det är alltid stora snabba pengar som styr. Och det ligger sällan på individnivå. Hos den enskilde "lilla" privata skogsägaren finns med största sannolikhet även andra värden som styr.

Irriterande att högt satta miljöaspekter i praktiken slarvas undan och förvanskas.

SeaHawk
2007-12-06 17:19
#17

#15 Jag förstår mycket väl vad du menar Anders, jag har sett dom ofantliga kalhyggena uppåt landet och jag tycker själv att det är rent kriminellt att se hur dom sköter "skogen"

Själv jobbar och verkar jag nere i småland och har nu senaste åren då fått städa efter Gudrun och Per. Det som skrämmer mej i våra trakter är dom så kallade "naturvårdsområdena" där skogsstyrelsen inte rört ett enda träd efter någon av stormarna. Resultatet har istället blivit massiva angrepp av granbarkborre som mer eller mindre har skövlat allt runt om naturvårdsområdena. På dom ställen det inte finns några skyddsområden har vi inte haft några som helsta problem att hålla barkborrarna i schack.

Sen får man inte heller glömma att det är faktist ganska så stor skillnad på skog i norrland och i södra sverige. Här nere är det ju ganska så mycket privatägt, och det är lite av motsatsen iom att skogtbönderna många gånger vill behålla sin skog som pension, även när den står och ruttnar bort för dom.

Det enda som håller i längden oavsett vart i landet man bor är ju ändå en långsiktighet och lite varsamhet och en rejäl portion med sunt förnuft.

Hawknestgrove
2007-12-06 17:46
#18

SeaHawk, jag krympte bara ner bilden, för att det skulle se bättre ut på skärmen, så att inte hela skärmen tas upp. Så gör jag med mina bilder också.

 vilken "tung" tråd i dubbel bemärkelse! Fortsätt gärna!

 Nore, vad är en "hackspett" i detta sammanhang? En tvågreppare?

 Ja att averka med förstånd, det hoppas jag att folk har vaknat upp för numera.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Nore
2007-12-06 19:28
#19

#18. Det vet väl gubben din, om inte så är det traktorgrävare. så denna gången var det inte en fågelCool   NORE

Hawknestgrove
2007-12-06 19:39
#20

Stämmer Nore. Frågat nu! Har även namnet grävlastare. Står en gammal relik här hemma, som om jag får bestämma, inte får säljas, möjligen över min döda kropp. Den går, alltså! Ful som stryk……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
vanessa
2007-12-07 00:09
#21

Nej, inte ska du vara här inne "morr". Lät det imponerande? Knappast. Självklart ska du vara här, dessutom, fler sidor ger en bredd.

Själv avskyr jag våld på skogen, med det menar jag kalhyggen. Men misstänker skarpt att du inte jobbar så. Däremot det jag kallar skogsvård, det vill säga att hugga ner träd där det behövs av flera anledningar tycket jag är bra. Bättre det än skadeinsekter som förstör och så vidare. Så jag skulle inte morra åt dig :-).  /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Hawknestgrove
2007-12-07 00:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Men Vanessa, utan kalhyggen inga fina lingon1 När Janne köpte här, så fick han ta ner hela skogen, den höll på att bli för gammal. det är ju trots allt kapital. Men nu, 9 år senare, så står fröfurorna kvar, de flesta och nya små träd växer upp. Och lingon har vi haft i överflöd i fyra fem år på hyggena. Men allteftersom träd och annan vegetation tar över, så minskar lingonen! På första sidan, så har jag en bild på grannarnas kalhygge i vintras. det kan faktiskt vara väldigt vackert! lägger bilden här med!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

vanessa
2007-12-07 00:23
#23

Jag gillar inte lingon, så det kan förklara en del :-). Sedan så finns det kalhyggen och kalhyggen. Ett mindre område är väl okej, men större, nej. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

SeaHawk
2007-12-07 00:27
#24

#23 Men vanessa hur tycker du man ska göra om man har ett skifte på 15 hektar 100 årig granskog som håller på att dö för den är för gammal? Man kan ju inte bara låta den stå och förstöras, det glädjer ju inte någon. Sen är det ju enligt certifiering så att man ska ju lämna kvar alla "udda" träd äldre lövträd, växtlighet runt surhål osv Men finns det inget annat än granar och åter granar så blir det ju lite tråkigt, men det tar ju iregel inte mer än 4-6 år så är ju hela hygget fullt med björk och småplantor som kommer upp.

Hawknestgrove
2007-12-07 00:51
#25

Ja, som när Janne köpte här, så fick han ju följaktligen betala en hel del för skogen. Den var så pass, så hade den skogen stått ett par år till, så hade det varit förlust på sexsiffrigt belopp. Vi får inte glömma en sak, som granar inte tål och det är luftförsurningar. Här är vi väldigt drabbade. så det var bara att ta ner det som han fck tillstånd till att ta ner, vilket var väldigt mycket planterad granskog. Sedan så högg vi dessutom ut för huset vi bor i. Inte köpt en pinne, förutom några hörnlister inomhus. Vad som är kvar är några stycken med väldigt vacker lövmark, mestadels björk och al. Plus en rejäl dutt granskog, som får stå och växa till sig ett tag till. Allt beror på virkespriserna.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

vanessa
2007-12-07 00:54
#26

Läs gärna denna tråd jag skrivit så kanske ni förstår lite, lite vad jag känner. Är inte helt emot det ni skriver, bara så ni vet. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

AndersG
2007-12-07 06:21
#27

En skog dör inte när den är hundra år.
Då är skogen fortfarande en yngling.
Skogen ruttnar aldrig ner.
Den byts sakta ut.
De urskogar som ändå finns i dag där ingen människa eller eld rört någonsin…ruttnar inte ner.

Att skogar rutnar ner eller är gamla vid 100 år är bara exempel vad skogsbruket lyckats lura i en del människor.
Att man utbildar sitt eget folk i att bära på sådana fatala löngner är ju ganska visande vilka man har att göra med och att det enbart är en utbildning i ekonomiska termer utan tanke på den egentliga sanningen.
Sådana fatala löngner som pågått år ut och år in och som blivit sanning hos så många innebär ju också att andra löngner också kan frodas i den ekonomiska korttänktheten.
T ex att komma med felaktig reklam över sitt roffande.
Det heter t ex att vi avverkar mindre än det växer.
Kan vara sant men säger inget hur det ser ut i skogen.
Har man en kvadratmil hygge och averkar det enda stora trädet te på planthygget så avverkar man mindre än det växer.
Att det sen bara är en kvadratmil plant och hygge kvar säger inte siffran.

Nåja..nu har t o m skogsstyrelsen upptäckt att vi avverkar mer än det växer. Vilket i en förlängning inte heller säger hur det ser ut. 
Men det betyder i alla fall att skogsbruket än en gång visar sin kortsiktighet.
Samma kortsiktighet och penningabegär som när man högg din bokskog.
-Vi måste få avverka skogen där ni bor..tänk på sverige..vad är det som byggt upp sverige om inte skogsindustrin…ta ditt samhällsansvar…

Mötet
-Vi kan inte bo kvar om i tar den sista skogen. Säger byborna
-Om inte vi får avverka eran skog där vid sjön så förlorar jag mitt jobb. Sa Sveaskogs avverkningschef.
-Vi vill köpa skogen, får vi det. sa en av byborna
-JO det får ni. Sa en ännu högre chef på sveaskog
- Nu sålde din chef dig. Sa en av byborna till avverkningschefen.
-Det gör inget sa avverkningschefen.

Den historien som är sann och där jag var med säger ju allt om stjärtslickeriet som skogsbruket lärt sina underhuggare.
Allt om hur det kommer sig att averkningscheferna hotar folk om indragna jaktarrenden och indragna fiskerättigheter.
Orden som ska ge dig dåligt samvete och låta dom avverka tills du blir tvungen flytta.

 Är det inte dags att prata lite nyanserat även o man jobbar i skogen än att skogen ruttnar ner vid hundra år eller komma med påståenden som att en gammal skog inte gläder nåon.
Den gläder förbannat många..både djur insekter växter och människor.
Sen en annan feltanke av Seaawk som säger att.
-Bara en massa granar gör det ju tråkigt.
Också ett av skogsbrukets löngner som man lyckats tuta i de som jobbar i skogen.
Skulle ett hygge var mindre tråkigt??
Skulle en ny plantage vara mindre trågig.
Skulle den "nya" skogen vara mindre tråkig eller säger du samma när den ska avverkas.
Sluta kom med alla gamla förljugenheter och tycka synd om, det har vi hört till leda.
Visst ska vi ha skogsbruk..men ett ärligt sådant där gränser är klara mot bebyggelse, där man tar hänsyn till de som bor i skogen och är beroende av den för sin överlevnad, både människor och djur.
Det har vi inte sett än.
Tala rakt ut att det är för pengarna skogsbruket vill avverka skogen, inte för att den är tråkig eller ruttnar ner.
Visa åtminstone liiite kunskap i grundläggande biologi.
Nu slutar jag även om jag skulle kunna fortsätta några sidor till.
Mvh/-Anders

Annons:
Coturnix
2007-12-07 08:18
#28

#27 Jag hade gärna läst fler sidor! Men är tacksam för det som skrivits. Den enahanda skogen med ett enda slags trädslag i exakt samma ålder i raka rader ser jag som ett resultat av produktionsskog.

SeaHawk
2007-12-07 14:54
#29

#27 Nu är det ju så att visst har du rätt i att en urskog dör inte när träden är 100 år, men så ser inte skogen ut, och det hjälper ju inte att hävda att den SKULLE sett ut sån om man inte gjort än det ena eller en det andra. Här nere i småland så har du i en granskog en NEGATIV tillväxt på en skog som närmar sej 100 år. Det är fakta och det hjälper ju inte vad som skulle varit om det vart en blandskog. Jag kan oxå svära på att folk skulle inte va så glada om vi bara hade urskogar, för då skulle folk inte kunna gå i skogen överhuvudtaget. 
Man kan ju inte som avverkningsledare sitta och planera skogsskötseln efter hur man önskar det skulle varit, man får ju vara realist och sköta skogen därefter.
Jag tror nog att du skulle få problem att få med dej alla dom privata skogsägarna som vi jobbar emot i ditt uttalande om att vi ska låta skogen vara, när dom ser hur den dör.

Att sen sveaskog norröver skövlar, det har jag redan sagt att det är för djävligt. Men det går inte att dra ALLA skogsbolag och sågverk över en kam. Här nere så sköter sveaskog sin skog "ganska" bra faktist.

Martin
2007-12-07 15:35
#30

#29 Finns det fortfarande skog kvar i Småland efter stormen Gudrun? Jag bodde ju där uppe då. Skapligt illa såg det ut.

Räddningstjänsten döpte stormen till Agneta.

Fältskog…

mvh Martin

SeaHawk
2007-12-07 15:59
#31

#30 *asg*  Jodå marnyman, det är en hel del skog kvar, fast vi har väl liiiite mer öppna landskap nu.  Det kommer väl förmodligen att bli en hel del avverkning mot insektsskadat fram mot våren igen. Denna sommar som var visade ju sej väldigt gynsam mot insekter så det har ju inte blivit så farligt med angrepp som man befarade, men faran är ju inte över än. Ska bli intressant att se hur det utvecklas. 

Agneta Fältskog…. DEN va bra

AndersG
2007-12-07 16:08
#32

Jo vi har nog olika förutsättningar.
Man kan faktiskt som skogsbolag avverka efter hur man önskar.
Realist ? Över vad?
Det är inget annat än pengar som styr avverkningar.
Inget annat.
Det är inget att hymla om tycker jag.
Sen borde man sätta regler hur man får t ex avverka bland bebyggelse och i övrigt ta miljöhänsyn.
Jag är rätt säker på att man är betydligt klokare i söder än här uppe.
Sen finns det ju så få människor här så det är lättare att köra över.
De som verkligen behöver skogen för sin överlevnad är de man kör över.
Skogen ruttnar och dör inte efter hundra år.
Men den blir mindre produktiv.
Här blir den det efter betydligt längre tid.
Nu är ju plantagerna Europas största hygge 50-60 år och 2 till 3 meter höga.
Det är en viss skillnad gentemot södern.
Möjligen skulle de som sitter på huvudkontoren i Stockholm ta sig en tur uppåt landet innan man ger direktiv hur mycket som ska avverkas efter kartor med åldersfördelning som man sitter och tittar på.

Här har vi en tromb som heter Svea..Fältskog som aldrig slutar blåsa.
-Anders

AnnaLundin
2007-12-07 16:21
#33

#30 - nog finns det skog kvar, men inte lika mycket…

Våra grannar förlorade ett stort antal årsavverkningar efter Gudrun. Och ungefär hälften så mycket till efter Per.

Vi har "några träd" på vår egen mark = för lite för att jag ska kalla det för skog. Och det var väl typ 10 granar eller nåt som föll för oss, dvs en ganska marginell förlust.

I övrigt så är det en svår balansgång mellan naturvård och ekonomiska intressen vad gäller skogsbruket. Men man behöver ju inte ha antingen urskog eller slutavverkningar, nog måste det väl fungera med en hel del däremellan?

(säjer hon som är totalt ointresserad av skogsbruket egentligen, som är glad när grannen ber att få såga ner de granar på vår mark som han ser blir angripna av granbarkborren. För oss gör han oss en tjänst som hjälper oss med detta - dessutom har vi fått ett jättelass torra björkstockar av honom för att han får ta våra granar… Jag tycker vi vinner på bägge :P)

Nore
2007-12-07 17:26
#34

   Skogsbruk i södra o norra delen skiljer sej mycke har jag förstått, uppe i norra delen var det väl en del öppköpare som ville göra snabba pengar o sen lämna hyggena kvar som de var. Men neråt här så är nog skogsbruket bättre än uppåt, håller med om inlägg#17.  Här i västra götaland o i västmanland som jag har mitt föräldrarhem är det mer rädda om skogen o tar ut vad som behövs för en bra återväxt, där stormarna drog fram blev det kalhyggen varken man ville eller ej. har åkt neråt småland o halland o sett hur det ser ut o det är ingen vacker syn. Jag tänkte som så en mild vinter till o storm så ligger övrig skog ner också, men om några år kommer vi få ett överskott på löv virke o det kan vara bra, för som det är i dag så är det ont om löv hoss mej, men har sett att lärken  har ökat kraftigt. Sen det med maskiner som är stora, det blir hyggesvägar på sex sju meter det för min del är det inte i min smak, det vore kanske bätre o använda lite mindre maskiner o få lite mindre markskader o få fler arbetstillfällen. Eftersom jag inte hugger skälv utan tar in maskiner till det så har jag fått välja skördare som faller mej i smaken o föraren o jag har talat med varandra o kommit fram hur jag vill det skall se ut efteråt, å jag har varit nöjd efteråt också. Senare kör jag o mina bröder ut skälva o det funkar till allas belåtenhet.

Annons:
Hawknestgrove
2007-12-09 14:00
#35

Verklig4en intressant tråd. Ja, jag ar inte heller ett dugg intersserad av skogsbruk förr, satt mest och gäspade när JAnne och Benny satt och pratade om lösmeter under bark, fastmeter på bark och så vidare. MEn när vi flyttade hit och använde oss av vår egen skog, till att bygga huset större, så fick jag upp ögonen. JAg lade märke till ett träd när det fälldes, av någon speciell anledning. Det var kandske något speciellt med det. Sen följde jag med trädet till sågen, var med och tog emot, lade upp virket för tork, var med och satte upp virket, målade eller oljade det och ser på det varje dag. Då ser jag trädet, som det stod för 9 år sedan. Det blir en speciell känsla. Alla moment kommer tillbaka när jag tittar på just den brädan eller listen. Haha, sidospår, inte undra på att jag fick karpaltunnelsyndrom….Numera så sågar vi också själva, har en liten Solosåg, som är suverän. Men det är klart, all skövling är absolut inte vackert.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
2007-12-09 14:19
#36

Just det…. Också en grej… Vi har en liten båt liggandes i Lången, i Brevik för lite abborre-och gäddfiske. på vägen dit, så kör man genom pastoratets skog. Det är en typiskt planterad granskog, allt i snörräta rader. Den har min gubbe varit med om att plantera, när han var liten pilt….. Så inom mig, så ser jag, när vi kör igenom den trista granskogen, en liten kille, på taniga ben, som går med sina syskon och föräldrar och sätter ner granplantor. Min gubbe är snart 66, så då vet jag hur gammal den skogen är….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: