Recept på talgbollar
Här är några förslag på blandningar för den som vill göra egna talgbollar.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Vilket bra tips - tack! :)
Jag brukar smälta margarin o ha lite rapsolja + lite havregryn sen hälls det upp i plastmuggar .
När det stelnat så tar man fågelmaten ur muggen och har upp det i fågelmataren..
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
- Redigerat 2020-12-12 16:37 av Taggeman
#2: Vilken härlig syn och vilka fina fåglar.
Mycket bra att det tipsas om detta! Talgbollar som man köper är ofta av dålig kvalitet och består till stor del av skumma ingredienser som palmolja från skövlad regnskog eller talg från nötdjur som står instängda på stora fabriker hela livet. Man förstör för fler fåglar än man hjälper när man köper sådana. När man gör sina egna talgbollar vet man mycket bättre vad de innehåller, och särskilt om man väljer ekologiskt blir det hela mycket mer hållbart. Fåglar behöver fett när det är kallt, så jag rekommenderar alla att testa något av recepten som Pyttelite länkar till i första inlägget!
Olle
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
#4: Jag hade ingen aning om att de ”köpta” talgbollarna innehöll så mycket skit.
Tack för att du informerade - ska prova på och laga/baka egna för att ge bort till jul.
Jag testade att göra egen fågelmat för första gången för ett tag sedan. Köpte kokosfett och smälte tillsammans med havregryn, russin, lite gammal müsli och frön samt blandade i smör/margarin. Blev väldigt hårt och småfåglarna var mest bara framme vid maten och vände… ☹️
Men nu har skatorna hittat dit och hjälper till att hacka så att även de mindre fåglarna får loss bitar! 😀
#6: Jag i rapsolja för att det ska bli mjukare.
Men solrosfröna som dom är är populärast.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
#7: Får testa rapsolja nästa gång! 🙂