Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 24-svenska-vilda-djur
Läst 3026 ggr
Farscken
0

Rovdjur i samspel med människan

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag  förstår at många har tatt ställning till vad man vill tycka. om rovdjur i Sverige, Det tycks som om "rovdjurskramarna" är många. Tyvärr syns det som om många har bildad sina åsikter på andras tyckande och skrivelser utan själva att ha sett et rovdjur ute i naturen eller i bäste fall observerad et rovdjur i en djurpark.   Vad som händer i det praktiska liv har man svårt för att förstå.

Jag bjuder på en djupare diskution som jag gärna ser vinklad mot  den etiska sidan av problemen. Jag håppas vuxna åsikter levreras med frånvaro av "flosklar"

Situationen är .

Innkomsterna till en familj  är baserad på några hundra renar. Innkomterna är kalvar som föds varje år. Av dessa tappas  20-25% av kalvarna till rovdjur. Familjen lever et enkelt liv där det fins lite om luxus. Ärsetning är behovsprovad och är oftast mycket mindre enn vad dom rejäla tap är.

Till det ökonomiska i situationen hör det kännslomessiga. Den renkalven du ser på bilden var utpekad till att vara den kommande generations "startkapital". Barnet har varit med när den födds ,  om att märka den, besöker den flera gånger i veckan osv .

Om du var i den här situationen vad skulle du vilja göra..

Dra gärna paraleller med om de var din katt eller hund som blev ihjälriven.

Vad blir konsekvensarna om man fortsetter på spåret man är i dag.

SÅ får vi se hur många som vågar tycka något i denna kännsliga frågan..

AnnaLundin
0

Jag anser att det ska finnas rovdjur kvar i vår fauna och jag tror inte att det går att förutse vad som skulle hända ifall de försvann helt… Däremot kanske man måste se över antalet, så att det hålls på en hanterbar nivå. Frågan är bara vem som ska avgöra vad som är en hanterbar nivå.

Det är jättetragiskt att rennäringen har stora förluster pga rovdjuren och som sörlänning har jag ingen bra lösning på det heller. (skicka hit dem så de äter upp alla Skrikandes vildsvin i stället….)

Som djurägare (får och hästar) får jag se till att göra tillräckligt bra stängsel för att hålla mina egna djur instängda och eventuella rovdjur utanför hagarna.

AndersG
0

Att renägarna får för lite i ersättning är inte bra.
Och det är så.
Där måste en ändring till.
Vi ska alla vara ned och betala.

De renskötare jag känner och lever med säger också att det skulle bli väldigt trist helt utan rovdjur.
Men ibland om det blir ohållbart borde det inte vara någon större handlingstid att avlägsna rovdjur som ställer till mycket skada.
Alla rovdjur ställer till skada för rensköttseln.
Man måste komma till en beräkning som talar om hur mycket en renägare kan tåla i förlust gentemot det renantal han/hon har.
Och utifrån det beräkna antal rovdjur som kan hållas i områden.

Just den känslomässiga biten inför att en ren blir tagen av något rovdjur tycker jag inte man kan se till med någon större acceptans annat än att det funkar så i naturen om man ska ha tamdjur lösa.
Själv har jag fått jakthund riven av örn.
Men jag skjuter inte örnar för det, utan har anpassat jakten och håller mig från öppna landskap så mycket det går.

Men det är en svår nöt att knäcka.
Har du några ideer själv, kanske.

Bara några tankar.
Mvh/-Anders

AndersG
0

Sen vore det ju bra om du Farscken kunde visa liiiite mod och säga var du bor.
Samt att det vore intressant att veta vilken relation du har till renskötseln.
Mvh/-Anders

Nore
0

Jag förstår att vi sörlänningar är förskonade för mycke rovdjur, o det skall vi vara mycke glada för, det rivs hundar o får o enstaka kalv men det är inte samma problem som ni norr i från drabbas av. Jag kan förstå den renägaren som blir drabbad o känna hans frustraskon när han hittar återväxten på renarna rivna, där tycker jag att renägaren skall ha en rätt, utan känna ett tvekande om det är rätt eller fel att fälla rovdjuret som drabbat dem. Det kvittar hur mycke bidrag som kommer för att täcka förlusterna så går det ändå inte ihop i sista ändan, besättningen blir beskattad på fel sätt. Jag skälv är drabbad när det gäller får så jag är väl ganska försonad i detta fall, rådjur är så gott som borta o älgkalvar har minskat drastiskt, men det skall vi inte skylla rovdjuren för allt utan även jägare som skjuter återväxten för hårt. Regeringen vill att länstyrelsen skall ta ansvar för rovdjursjakten via licens o det tror jag starkt på, jag tror att mycke av det här med rovdjurskramare o tamdjursuppfödare kommer att bli mer legetimt på något sätt att de kan föra en vetig debatt utan att smutskasta varandra. Här har vi en känd fågelsjö i närheten med kungsörn som de utfodrar med slaktafall, o det hoppas jag de ine slutar med för då lär vi få problem runt sjön med rivna djur, o sarjade hundar. Har varit ut o jagat likadant som Anders men det hjälper inte alltid för örnangrepp särskilt vi som jagar med småhundar.   #1. Vargen ger sig inte på vildsvin frivilligt, för det är för tufft modstånd de ger, vid ett angrepp från rovdjuren.  Så att beskatta vildsvinen blir nog jägarna som får göra det, men det är ett svårt vilt för det är skygga o rör sig nattetid, o det vill till att skjuta på rätt sätt så det inte fäls något ledardjur för då lär det bli anarki i gruppen o det kommer bli en stor skadegörelse både på grödor o trädgårdar.       Det var trevligt att det tas upp sådana här problem på sidan och kanske rent utav komma på en lösning som passar alla.               NORE

Coturnix
0

OT #4  Varit inne och kluddat…

Gunilla

AndersG
0

Tycker det är **** trist att Nore förstörde debatten på en gång.
Rovdjurskramare ???
Va är då dom andra?
Rovdfjursmördare eller?
Trist med nedlåtande kommentarer som bara visar på brist på annat.
-Anders (som lämnar tråden)

AndersG
0

Och fick även se ordet i första inlägget:
Vad är man då ute efter. Ja inte är det en lösning.
-Anders

Coturnix
0

Även i södra landskap är det ett samspel mellan det vilda och det tama. Räven hämtar sig kalkoner till sitt gryt i rullstensåsen vid stranden. Grävlingen listar ut hur den kan ta sig in till hönsen. Duvhöken tar tuppkycklingarna…

Hittills har jag ansett att det är jag som får försöka överlista räven och de andra vilda djuren.

Aldrig har jag haft en tanke på att det bästa vore att röja det vilda ur vägen.

Rennäringen är jag inte insatt i.

Faxlin
0

#0: citerar:

Jag bjuder på en djupare diskussion som jag gärna ser vinklad mot  den etiska sidan av problemen. Jag hoppas vuxna åsikter levreras med frånvaro av "flosklar"

Jag kan gärna gå in på en djupare diskussion när tråden skapas för att vi ska diskutera fram en lösning inte vända de som vill ha rovdjuren kvar mot dem som inte vill det. För de flesta är allt inte svart eller vitt, det finns massor av gråzoner och dessa gör det till en bra diskussion. Men att börja inlägget med rovdjurskramare gör detta till en oseriös tråd i mina ögon. Så den här gången får ni diskutera utan mig.

Mvh ÅsaF

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Farscken
0

Jag har i flera fall stannat upp och reflekterad över varför sajten Svensk natur inte har så många gäster som teman borde tillseja. ?

Kommer det en artikkel till eks i lokaltidningen Östersundsposten om natur och vilda djur så hagler det inn seriösa kommentarer och annat ytrande ofta med mere enn 20 innspel..

Denna tråd ble försökt startat som en seriös diskution, genem att gi en situationsbeskrivning.  Headingen "Rovdjur i samspel med människan"  är inte smal men inte menad så bred att den inkluderar personer i diskutionen. Tyvärr utvecklas den inte så, någon går inn seriöst medan andra    startar jakten på vem som skriver , var hon bor osv, och atter andra berättar att dom inte kann vara med p.g.a. ett ord inte är som hon/han  vill skal stå där osv.

Till dej som påstår at jag inte har mod fördi jag inte lämnar min CV  får jag seja att  detta har inget med mod att göra alls i min värld, men jag håppas ju att du har fått med dej att det finns människor här på sajterna som inte är helt friska i huvudet som även börjar jaga personer.

Gå inn på sajten relationer och titta på fallet därså förstår du kanske bättre.

På denna tråden ser du ju redan att debattörer vill inte var med pga av ett enda ord som är skriven. Tollerans saknas tydligen.

För att möta din nyfikenhet något AndersG så kann jag seja så här

Jag såg första lyset norr om polarcirkelen, jag har en annorlunda utbildning enn dej, jag har  yrke som inte är nära ditt,  jag är inte same, jag har ingen befatttning som influerar på rovdjurspolitikk eller på samarnas situation, men jag har haft den glädje att kunne sova och drikka brännvin i en rengetarkoja.  Jag har haft nyttja av det jag lärt av denna kultur.

Jag är glad i naturen och vilda djur, jag går för et balanserad bruk.

Folk som söker personuppgifter har säkert tänkt att  få nytta av det dom söker, eller kanske sätta andra i ett mistänkligt  ljus. Vad är din nytta av att veta det du frågar om AndersG, och frågar så starkt att du frågasetter mitt mod. Detta är en av dom härsketeknicker som är mycket omtalat i litteraturen.

Jag har satt fram frågan fördi det vi vitner i dag är att en hel kultur går sakta men säkert mot döden som följd av at storsamhellet inte sköter om den, men hellre äter av den ,och det är et miste för hela det Svenska samhellet över tid.

Barn som växer till vet att en kalv är starten på rästen av livet. Dom pengarna som kommer i ärsettning (om dom får) går inte  att avla videre på . Samerna tänker sellan pengar , dom tänker i liv.

Tro mej eller ej, men jag har överhuvudtaget inga egenintressen i detta. Jag äter renkött och jag köper mina renskinn.

Sagan om mannen som skulle köra hem ved med häst är en god metafor på samernas situation.. När mannen lastade sa han med seg själv för varje gång han plasserade en vedskiva. "Tar du den , så tar du den, och tar du den så tar du den och" :när han satte i gång hästen så var där inte kraft nog till att dra. Släden var mer enn full.  

Stort tack till dom som kom med på det seriösa planet. Håppas ni andra känner värme när jag nu drar mej ur den vidare diskution.

AndersG
0

Tror människor har förmåga att tänka själva och fortsätta i tråden om man känner för det.
-Anders

Hawknestgrove
0

Jisses, så fort vi kommer in på den frågan, så blir det snudd på krig. Nu är det ju en gång så, att det finns rovdjurs vänner och rovdjursovänner. JAg tillhör den kategorin, som accepterar, att de finns, men vill inte ha dem runt knutarna. som läget är nu, så bedrivs tjuvjakt på rovdjur, som inte är att betrakta som värdig,vare sig för jägarkåren eller rovdjuren. Ang inläggare***, snälla, gå inte in på personligheter. För övrigt så gillar jag dina inlägg här. Men ALLA är kanske inte hejare på datorer och är ganska nya. Att sätta sig på någon bara för att man är irriterad på en sak, har inte med personen att göra.

Så alla, lugna ner era upprörda hängslen!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

AndersG
0

Ett förslag är sudda hela tråden och börja om för rubriken var bra.
Men då måste trådstartaren vara med på det.
-Anders

Hawknestgrove
0

Tack, Anders, jag ska kontakta trådskaparen om det. Vill även höra med resten av medarbetarna. Sen har inlägg nr #10 fel! Vi har fått fart i sakerna! I går var jag inne på lasarettet och opererade mig i handen, så jag vet inte vad som hänt här inne förrän nu……

bjorsa
0

Den här tråden och som så många andra trådar är ju till för att söka konflikt inte debatt de lyser så väl igenom de e nästan så man tror att de gått troll i forumet http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll

#12 Skrev inte #5 bara att de var svårt att läsa när de skrivs i ett helt stycke å får man inte påpeka sådant?

mvh/bjorsa

Hawknestgrove
0

Bjorsa, jag har redan rett ut detta, det sista du nämner. Men blir det mer pajkastning, så låser jag tråden, i samråd med mina Medarbetare. Det är inte meningen, att bara man tar upp en sån här fråga, så ska alla tända till på alla 16 och börja bråka. Nu säger jag inte, att alla bråkar, men tonen blir inte trevlig, om jag uttrycker mig rätt?

Hawknestgrove
0

#1 jag gillar vildsvin!!!! Ett naturligt och ofarligt sätt att fördriva de av många icke önskvärda vargarna och lodjuren. Dessutom så smakar de förträffligt. Sen må de vara återinplanterade, men det är ju många djur, eller hur?

bjorsa
0

#16Ok förstod inte riktigt ditt svar  men skall inte fråga mer och om du tycker att mitt påstående i #15 är en del i pajkastningen så får du väl radera mitt inlägg

mvh/bjorsa

Hawknestgrove
0

Nej då, Bjorsa, inte allsFlört

Nore
0

#6.  Jag ber så mycke om ursäkt för ordet jag skrev, men jag skall inte förstöra fler debatter.              NORE

karins
0

Nu lägger jag mig i lite här. Dra paraleller att få en katt eller hund ihjälrivet, med boskap som ska slaktas, kan inte jag göra. Hund och katt är familjemedlemmar som jag i allafall älskar. själv skulle jag aldrig kunna ha djur som jag med rent samvete skulle skicka till slakt. Tamboskap eller renar måste ju mest handla om pengar eller livsstil, man kan väl inte älska djuren som man sedan slaktar, i mina ögon är det obegripligt.

AndersG
0

Det är lungt Nore.
Var lite het i morse.
Klart du ska förstöra fler debatter:)
Ordet har förekommit flera ggr och inte bara här utan..
Måttet var väl rågat s a s.
Kör hårt Nore.
Jag ber också om ursäkt.
Man drivs ofta med också i ord utan att tänka..jag vet.
Hela tråden föll pladask på en gång.
TYcker allt ska bort och att första inlägget också får en en schans att skrivas om.
För rubriken var bra.
Skit i vad jag sa Nore.
-Anders

Hawknestgrove
0

Då är ni goa vänner igen då? JAg vill dock inte ta bort tråden, innan jag hört vad mina Medarbetare säger och vad skaparen av tråden säger. Förresten, jag har gjort en ny liten fjölig artikel, kan ni inte gå in och kolla den? OCh ett nytt vanligt inlägg.

Hawknestgrove
0

JAg har fått rådet att låsa denna tråd. Allt som är sagt här, är ju egentligen inget nytt och öst är öst och väst är väst och aldrig mötas de två. Bara våra goa vänner här inne fortsätter att vara goa vänner.

Inlägget är låst för nya kommentarer