Ljusbrun nyckelpiga???
Den här lille kompisen hittade jag på en av våra staketstolpar i höstas. Nån som vet vad det är för någon art? Eller varför den ser ut så här?

Hej på dej Anna.L jag tror mej hört att det fins andra färger av nyckelpiga, men är inte säker. Hoppas det är någon annan som har svar på din fråga.

jag tror att det är en 14-prickig nyckelpiga, men jag är inte helt säker

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
De var ju väldigt lika…….Tog fram bägge bilderna, då är det lättare att göra direkta jämförelser!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Haha, Anna, din ser lite solblekt ut………
Det kanske kan bero på ljussättning och kontraster vid fotograferingen.
Men jag minns den nog som så ljus som på mitt foto ungefär.

från internett:
En ny nyckelpiga är på väg att etblera seg i Norden. den blev först påvisad i Danmark och Norge , och är nu troligen oxå påvist i Sverige (Malmö). Denna nyckelpiga är ursprungligen från Asien och kom til Europa vid Import av plantor, först registrerad i Holland (1982), senar i många länder i Europa. I England 2004 och så att seja i hele England trolig 2008
Nyckelpigan (Harlekin) är mycket effektiv till lusbekämpning, men har den svåra sidan att den är et hot till våran innhemska arter tyvärr.
Erla, har du någon länk?
Denna har ju dock vita prickar, harlekinnyckelpigan har ju svarta.
//Pia
Ja, då kan vi utesluta den.
Det är en Halyzia sedecimguttata. Den känns igen på att halssköld och täckvingar har en genomskinlig kant så att den nästan ser inplastad ut.
http://www.biopix.dk/Family.asp?Language=sv&Category=Insekter&Family=Coccinellidae
Finns bild lite längre ner bland fotona. Tack! Jättebra info!