Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 07-faunan-alla-våra-djur
Läst 14699 ggr
Hawknestgrove
5

Vad äter sorkar?

Vi har en diskussion på Hittekatter i fokus, en tjej påstår att sorkar äter upp hennes mormors katters mat. De får mat inne i en ladugård, vad jag förstår. Men jag hävdar, att sork absolut inte äter torrfoder för katt. De håller sig ju under jorden eller på fälten och käkar frön, rötter och mina blommor, (lökväxter) och trädrötter. Jag tippar på fräcka råttor. Vem har rätt?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Erika91
0

Nej Gunilla inte i en ladgård, i ett skjul.
Och förrsten så var det min farmor om man ska vara noga :)

Hawknestgrove
0

Hehe! Bra att du rättade mig! men skjul eller tom lagård, det är väl lika….Nu väntar vi på den spännande upplösningen! Ok, det är inte så många inne här just nu!

Erika91
0

Haha är det? :) En ladgård föreställer jag mig där man har kor :) Aja :)

Hawknestgrove
0

Men den kan vara tom! Det är fortfarande en lagård! Ok  uthus som uthus då! Väldigt vad ensamt det var här i kväll! det ekar……

Erika91
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Haha jaa men du ska få se en bild :) De bor i hela på övervåningen :)

Hawknestgrove
1

Men sork är ju mums för katter…….

Erika91
0

Men de är för stora för att katterna ska ta dem..

Hawknestgrove
0

Hehe, där tror jag du misstar dig! Vanliga sorkar är inte så himla stora. Däremot , om det finns riktiga råttor, då är jag med på det. Men nu får vi hoppas på svar av fler här inne, men det verkar som de flesta har fåt besök av John Blund.

Hawknestgrove
0

skogstrolletbarbro
0

Nej. Jag har inte hunnit besöka honom än, men snart!

Jag är helt borta på vilka som är vilka, av alla olika sorters möss, råttor och sorkar. I synnerhet har jag inte koll på vad de äter, annat än att de tuggar på och smakar på allt som finns tillgängligt, för tillfället.

Lång svans, kort svans, lång nos, brun eller svartbrun päls, alla har jag kallat råttor, utom de allra minsta som jag tror mej veta är möss. De allra minsta, näbbmusen har en lång spretslig nos och den vet jag äter bara vegetarier. Den är söt.

För att stilla min egen nyfikenhet så gick jag in på http://sv.wikipedia.org/wiki/Sork

Där stod det bland annat att det finns sorkar som äter annat än bara rötter och bark.

Jag var med om när det var livlig trafik i ett garage, av råttliknande djur, som hade bestämt sig för att Mazdan som stod där var ett fint råttbo. När ägaren skulle använda bilen, öppnade han handskfacket och ut strömmade det renfoder. Handskfacket var fullproppat med pellets. Hur hade krabaterna kommit sig dit in?

Ägaren blev tvungen att hela vintern, ha bilen stående utomhus. Dessutom hade de hunnit att bygga sig ett bo på sidan av baksätet med stoppningen där.

Faxlin
0

Då man inte vet hur de ser ut är det oerhört svårt att avgöraa om det är sorkar eller råttor. det finns massor med olika sorksorter och det finns massor med olika rått sorter med.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Bjornen
0

Det finns tre arter av sorkar i vårt land ingen av dem förekommer normalt inomhus. Genom gångsystem kan de dock komma inomhus särskilt om det är jordgolv. Alla tre är växtätare och lever på rötter, gröna växter och bark. Den största är vattensorken som gräver stora gångar och trivs bäst i fuktigasre mark. Skogssork och åkersork är mindre som också gräver gångar men är mera levande på markytan än vattensorken.

Ganska säkert är det "stor-rôttôr (brun råtta) som äter av kattmaten. Dessa kan bli mycket stora och är mycket sluga och försiktiga av sig. De är svåra att fånga för katterna och kan i stressade lägen bitas ordentligt. Det är vanligt att de äter av diverse matnyttigt. De äter sig lätt igenom cementgolv och bildar väl skyddade "bostäder", där de äldre håller till och de skickar ut ungdomarna för att kontrollera säkerheten. Även den större skogsmus ("hupprôttôr) äter gärna diverse matvaror och klättrar oerhört bra.     

En stor beståndsdel i köpt kattmat är spannmålsprodukter och därför är det inte så ovanligt att råttor äter av kattmat. Särskilt brunråttan äter det mesta oavsett vad det är och var tidigare vanlig på soptippar.

skogstrolletbarbro
1

Förlåt Gunilla, jag såg inte att du redan hade lagt ut samma adress, som jag sedan hänvisade till.

Björnen. Jag undrar om du kan säga hur stor springa en råtta behöver för att ta sig igenom. Du verkar vara "rått-djurs"-expert?

Erika91
0

Okej, så det är alltså ingen sork utan en brunråtta tror ni?

Hawknestgrove
0

Ja, då verkar det som vi var på det klara med, att det inte är sork. Vet inte vilka mått som gäller när råttor kan ta sig ingenom, men jag vet, att springor större än 5 mm kan en vanlig husmus ta sig igenom. Snacka om geleråttor…… Tack för all matnyttig info! HAHAHA nu var jag väl rolig, va?

Erika91
0

#15 Haha :)
Men pappa tror fortfraande inte att det är brunråtta, han tror att det är sork fortfarande :P

storAnnette
0

Har ni sett råttorna/sorkarna?Det borde vara lättare att se vilken sort det är då.

Jag tror mer på råttor jag,sorkar kan äta annat än växter,rötter och så men gör det nog mest i nödfall eller lite.Råttor däremot sätter i sig det mesta,riktiga allätare.

Hawknestgrove
0

Då får din pappa läsa här!, KAtter-e- mitt -liv!

Hawknestgrove
0

Då får ni sätta ut en sån där fälla, som råttorna blir fångade levande i. Då får du bevis

Bjornen
0

Näbbmöss kommer in genom 6 mm., men dessa är ju insektsätare. De är dock besvärliga skadedjur i bikuorna. Råttor behöver mycket större öppningar, men de kommer ju in med list istället eller också äter de in sig. Särskilt brunråttan är mycket slug och de kanske kommer in genom dörren när någon annan går in. De kan komma som en hel koloni och kan komma inflyttande från någon granngård om det blev otrivsamt. Skogsmöss klättar ju också bra så de kan komma in uppifrån.

Hawknestgrove
0

Grrrrrr!!! Jag HATAR råttor och möss! OCH sorkar!

Erika91
0

#21 Då är vi TVÅ!

Faxlin
0

#21 & 22: Då är vi tre :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

skogstrolletbarbro
0

De är irriterande och obehagliga, men faktiskt ganska söta om man bortser ifrån vad de kan ställa till.

Erla
0

Dom här kommer inte inn över alt nej.

bjorsa
0

#25 lär ju inte finnas här då den är funnen på   västra Nya Guinea

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1482324.ab

Har ni sett spillningen ?en råtta då blir det stora saker runt 2 cm långa och 3 mm i omkrets

mvh/bjorsa

Vattnadal
0

# 21 Jag älskar möss! Fast då ska det vara mina tama mysiga, inte några vilduslingar som springer runt i väggarna!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Hawknestgrove
0

#25 IIIIIIIIIIHHHHHHHH!!!!!!!! Fy så läbbig!

skogstrolletbarbro
0

jag hade två vita möss i min ungdom. De var trevliga och tama och min ena dotter har två gerbiler, fast de är lite bitska av sig. Inte trevliga alls, hon har tänkt ta bort dem. Min son har haft en vanlig råtta som var tam och riktigt söt, men stor….hu, hu.

Jag undrar om det är någon som har någon teori om råttpest och harpest har något gemensamt?

Vi i vår familj hade en kanin, som fick harpest fast han bara var på vårat köksgolv. Nu hör till saken att en och annan råtta var och besökte oss också, till stort förtret. Antagligen var de och hälsade på vår lilla vädur också. Han blev i alla fall sjuk och vad vi kunde se så pekade det mesta på harpest. Varifrån kunde han ha fått det ifrån om inte från råttor?

Hawknestgrove
0

Intressant fråga……

Vattnadal
0

Harpest borde ju rimliogen ha kommit från vilda kaniner. Låter troligare än att vilda råttor smittat med det.

Fast å andra sidan, är han inte obducerad och kollad, så kan det ju ha varit något annat också…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

storAnnette
0

#29 Gerbiler är inte bitska.De som vi haft har varit pigga och trevliga och alltid nyfikna.Då jag jämfört med hamstrar så är de däremot griniga om de blir väckta på dagen,de vill ju leka om natten när vi vill sova (så jag tycker de är lite trista husdjur).