Ny hyresgäst! Rörgeting

En rörgeting har skapat ett matförråd på min balkong! 🐝

Där står det en tegelsten på högkant och härom dagen när jag satt där kom det en geting och inspekterade den. Den föll tydligen getingen i smaken och den började flyga i skytteltrafik med små larver och andra insekter som den tog in i en av hålgångarna.

När den packat fullt började den att stänga öppningen, murade med en grå massa.

Getingen jobbar intensivt och noggrant.

Öppningen blir mindre och mindre.

Vacker byggmästare!🐝

Fascinerande, hur de kan bygga! 🐝

Nu är det snart igenmurat!

Efter gediget arbete är det nu klart! 🐝

Det finns många fler hålgångar att fylla!

och getingen dök upp även nästa dag och utförde samma arbete med att först fylla en hålgång med larver och andra insekter för att sen stänga igen skafferiet. 🐝
Får se om den dyker upp även idag! 🙂🐝
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2022-07-03 07:30 av Sabah
Trevligt med en ny hyresgäst. För många år sedan hade jag också getingar på balkongen. De "bodde" i fogarna mellan tegelstenarna på balkongväggen. 🙂
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#1: Getingar har dåligt rykte men det är då inte alltid befogat! Den här störde då inte alls! 🐝🙂
Det kan ju också vara olika sorter, är ingen geting-expert! (googlade fram att det var en rörgeting, en solitär sort) 🐝
Har för mig att jag sett "dina" getingar! (på bild) Var det saft du matade dem med?
💖🧡💛💚💙💜
Kul att få se bobygget i en bildserie så här! 🙂🌺🐝
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Så spännande 🙂
Jag gillar också bildserien.
Vi har ett litet insektshotell som visserligen inte är fullbokat men vissa rum är befolkade.
/Maria
#2: De jag matade med saft var ett gäng andra getingar. De som bodde på min balkong matade jag med sockervatten. Tror det finns ett foto på dem också någonstans på iFokus.
Det roliga var att jag "sa till dem" att om de höll sig utomhus, och inte kom in och störde mig, så skulle jag hålla dem med sockervatten. En dag kom det in en väldigt envis geting som flög runt mig i köket. Blev lite sur, för "vi hade ju ett avtal".
När jag då gick ut på balkongen såg jag att båda faten var tomma. Fick be så mycket om ursäkt för att jag brutit avtalet, och fyllde naturligtvis genast faten med sockervatten. Sedan störde de aldrig mig igen, eftersom jag kollade faten noga flera gånger om dagen. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker
#3: Ibland är man på rätt ställe vid rätt tillfälle! Tegelstenen står alldeles bredvid där jag har solstolen som jag brukar sitta i så det var enkelt att fota! 🐝🙂
Så nära faktiskt att när jag drog upp knäna så blev den randige nybyggaren lite vaksam när den kom tillbaka efter en flygtur och såg någonting framför det perfekta byggstället, och dröjde lite i luften, jag sänkte förståss knäna direkt när jag uppmärksammade det, då flög den direkt fram till tegelstenen. 🐝🙂
Kul att dela med sig! 😊
💖🧡💛💚💙💜
#4: Visst är det kul! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#5: Ah, jag förstår, jag blandar nog ihop det! 🙂 Minns nu att du berättat om avtalet också! Kul! 🙂
💖🧡💛💚💙💜
#5 Så fint med avtal med naturen. 🤗💚🐝
#6 Samarbete är bra! 🤗💚👍
#9: Ja, ibland funkar det. 😊
Hade sett ett program om en amerikansk kvinna som var djurkommunikatör, och hon berättade hur hon lyckades få en hel flock myror att flytta ut ur hennes hus. Så jag bestämde mig för att testa på getingarna. Blev otroligt förvånad när det faktiskt fungerade. 🙂
- Redigerat 2022-07-03 09:29 av Carmarino
#10 Toppen när det funkar! 👍💚
Det med myrorna skulle jag behöva lära mig! 😀 "Våra" myror är väldigt oartiga och bara klampar på.
#11: Samantha Khury heter hon. Gick en endagarskurs med henne för många år sedan. Väldigt fascinerande faktiskt.
https://www.samanthakhury.com/
#12 Förstår det! Finns en tråd på OF. 🙂
Fantastisk bildserie. Tack för en underbar upplevelse.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#13: Läste den. Det var så jag hittade namnet på Samantha, för det hade jag glömt. 😁
#15 Blev också påmind. 😎😁
#14: Tack! Roligt att dela med sig! 😊
💖🧡💛💚💙💜
Synd.
Den kanske dyker upp igen, vi får se, jag ser det ju direkt i sådana fall! 🙂🐝 Men jag förstår inte de döda larverna framför stenen.. var de inte döda när getingen packade in dem i hålgången, och de nu har tagit sig ut men inte klarat sig längre.. På framsidan ser det ju helt igenmurat ut men hur ser det ut på andra sidan🤔 Det kanske inte är helt tätt, om inte getingen har murat igen där också. Tegelstenen står framför ett fönster med en bit wellpapp mellan så det kan vara en glipa, det står inte helt mot fönstret.
💖🧡💛💚💙💜
#20: Ja, det är ju lite underligt. Kan inte så mycket om getingar men tror inte larverna var döda när de murades in. För att de ska "hålla sig färska" gissar jag. Kanske det blev för varmt för dem, så det var därför de dog?
#21: Så är det säkert! Jag ska kolla närmare sedan, vart de tagit sig ut.
💖🧡💛💚💙💜
Läste nyss en artikel om insektshotell där det stod att insekterna lägger ägg i hålen och sedan murar igen dem. Så jag undrar om det inte är så att larverna lagts in som mat, men att några har lyckats ta sig ut.
Det ser ut som om du kan få en hel getingfarm så småningom. 😊
#24: Ojdå! 😲 Det vet jag inte om det är så bra! Tyckte en fridsam geting var helt okej men ett helt dagis.. 😱
Tänkte att det var matförråd åt sig själv men det var så klart till ungarna! 😖🤯
Hmm, vad ska jag göra..? Blir det problem tro? Måste nog googla..
💖🧡💛💚💙💜
Jag hittade lite info.
"De tar inte hand om och matar och vaktar sin avkomma under tiden som larverna växer, som sociala getingar gör."
Jag tror jag sitter lugnt i båten, de flyger väl iväg sedan de kläckts. Och honan stör ju inte heller, hon är ett nyttodjur! 🐝🙂
"På så sätt är solitära getingar bra att ha i sin trädgård eftersom de matar sina larver med sådana larver som vi kanske inte vill ha för många av."
💖🧡💛💚💙💜
- Redigerat 2022-07-07 15:01 av Sabah
#26: Ja, jag tror inte de kommer att bosätta sig hos dig, så du kan nog vara lugn. 😊
Jätteintressant att följa tråden och lära sig mer! Jag hade ingen aning om rörgetingarnas liv och leverne förut! 🙂💚🍀🐝