Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etiketter24-svenska-vilda-djur21-jakt
Läst 168 ggr
Mandra
1

Vargjakten

Vad tycker ni om årets vargjakt? 75 vargar ska skjutas. Är det nödvändigt tycker ni?

Fornöga
1

Vad man tycker beror nog till stor del på hur nära inpå sig man har dem, om vilket det här kanske är ett exempel.

(Själv bor jag i en lägenhet i stan och tycker att 75 skjutna vargar låter mycket. Hade jag bott nära ett vargrevir hade jag kanske tyckt annorlunda.)

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

En varg dödade Ursula von der Leyens favorithäst, en ponny vid namn Dolly. Därefter meddelade von der Leyen att hon vill utreda vargens status i EU.
  • Redigerat 2023-01-03 08:38 av Fornöga
Pyttelite
0

Det finns olika aspekter och en är att den svenska populationen har liten genetisk variation så antingen bedriver man jakt eller också kommer den på sikt att drabbas av sjukdomar.

Läs mer här:

https://www.slu.se/ew-nyheter/2022/3/sju-vargar-fran-ost-okade-genetisk-variation-i-den-skandinaviska-vargpopulationen2/

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Den genetiska variationen i den skandinaviska vargpopulationen har ökat tack vare sju vargar som invandrat från öst och reproducerat sig här, visar forskare från bland annat SLU. Samtidigt är den...
Åsa S
3

Jag har min sommarstuga i ett av sveriges vargtätaste områden, jag har inga problem med det jag har aldrig sett någon, jag har bara sett nått som liknar stora hundtassar i snön några gånger och jag har inga husdjur. Men jag förstår de som bor i orten ca 1mil bort det är ganska ofta de lägger upp bilder och filmer på vargar som strosar i folks trädgårdar, utanför matbutiken etc. och att de känner sig oroliga för att låta barn och husdjur vara ute.

Jillyana
0

För migär det både och, vilda djur ska ha en hälsosam rädsla för människor så de håller sig undan, däremot ska människan ha respekt för djuren. Som nämt ovan har sveriges vargstam en liten genetisk pol att ta ifrån. Däremot har förslag på utsättning av nytt genetiskt material, import, blivit nekat gång på gång på gång då detta nämnts. Många ser vargen som ett skadedjur när det skulle kunna bidra ekonomiskt. Grön turism har ökat över hela världen, så varför vi inte har en vargsafari här i sverige gör mig förvirrad, fin natur och fauna med möjligheten att eventuellt se vilda vargar skulle nog locka många, mig inkluderat. Att låta djuren bidra till en ekonomisk fördel skulle nog också öka aceptansen för dessa rovdjur. Däremot måste djur som fällt tamdjur eller varit farligt oskygga skjutas eller så kommer nästa generation lära sig detta farliga beteende.

Mandra
3

Tänker bara säga en sak först.
Här där vi bor har vi mkt mer bekymmer med lösspringande jakthundar än av varg. Dessa hundar biter ihjäl ankor, höns mm. Ger sig på hästar och bokskap.
Men detta talas det sällan om.

Fridaaaa
3

Vansinne
Vi har inte flr stor vargstam

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Mandra
1

Igår var det på TV om 2 grisar som blivit attackerade av varg.

[https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/grisarna-overlevde-vargattack-pa-julafton-i-ovanaker](Grisarna Frans och Gunde överlevde trolig vargattack i Ovanåker)

Jag vill bara säga en sak. Har man tamdjur och bor i närheten av varg - bör man kanske ta in sina djur på natten! Hur jäkla svårt kan det vara?

Under natten mot julafton blev två linderödsgrisar, enligt ägaren Nina Östman, attackerade av en varg på Hälsingegården i Ovanåkers kommun. Båda grisarna överlevde angreppet. – När vi kom ut var hagen full av blod, säger Nina Östman.
Mandra
0

#1: Som sagt var. TA IN hästen på natten!

Åsa S
2

#7 Du vet väl om att varg inte bara vandrar runt i samhällen på natten de kan dyka upp även morgon och kväll + det händer att de knatar runt någon enstaka gång dagtid med i vargtäta områden.

Pyttelite
1

#6: Jo i relation på det genetiska underlaget har vi det.

Mandra
1

#9: Men vargen är ju inte farlig för människan. Det är en myt. Dessutom jagar den hellre vilda djur, helst älg, än tama.

[https://www.de5stora.com/om-rovdjuren/artfakta/varg/ar-vargen-farlig/](Är vargen farlig?)

Vi har haft varg gåendes över vår tomt dagtid.

[NightWolf]
5

Det här är vansinne vad gäller alla vilda djur för är det några som har stört djurens naturliga habitat så är det vi människor det är vi som skapar obalansen det är vi som driver in dom i våra samhällen med all den teknik och med alla maskiner som dundrar runt i djurens naturliga hem.

Vi är dom som gjort åverkan det är inte djuren och det här har pågått i alla tider men hade vi förstånd att respektera varandras revir och leva i samklang så hade det här inte vart ett problem.

Vargen är ett rovdjur som så många andra djur dom livnär sig på jakt det är deras naturliga sätt att leva och det kan vi aldrig ta ifrån vargar eller andra rovdjur det måste vi människor förstå.

Men när vi människor är dom som driver in djuren närmare oss och våra gårdar då bär vi ansvaret inte djuren.

Jag är van både björn och varg och möter vilt dagligen i våra skogar men även in på gården och även om jag inte har djurhållning så finns så mycket vilt omkring mig som inte borde finnas dom borde ha sitt lugn i skogen och inte behöva söka sig in som dom gör på min och andras gårdar men människan bär helt ansvaret att stressa djuren in i onaturliga beteenden som man sen skyller på djuren.

Vargar är inte farliga jag håller helt med Mandra. Jag har mött dom så många gånger precis som björnar och annat vilt det enda som är hot mot dom är vi människor för vi har valt att ta över deras naturliga liv så dom blir trängda.

När det kommer till att varg eller annat vilt skadar djur våra tamdjur vi ska minnas att det är deras sätt att överleva och dom gör det inte med berått mord dom gör det för att det är deras naturliga sätt att skaffa mat så stäng in hästar och alla andra djur för det är djurägares ansvar inte vargstammens fel för dom lever enbart sitt naturliga liv.

Mandra
0

#12: Amen till det. :)

Magi-cat
2

"Någonstans i spårsnön
en flämtande
skräckslagen varg.
Den förstår att Människan är efter honom:
den onde guden.
Vargen ser inte stjärnhimlen
men låter sig till
sist omslutas av den.
Vargen dör i det vita och röda."

Göran Greider

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mandra
1

#14: Tänkvärt!

[NightWolf]
2

#14 Vackra ord ❤️

Draken
2

Tycker det är helt fel att skjuta så pass många. Vargstammen är inte så stor i landet. Vi har bekanta som bor långt in på landsbygden och som har mycket varg i området, men de har aldrig sett djuren, bara spår i snön ibland. De har även jakthundar som står ute och de skulle ha givit upp skall om vargen var runt knuten under nätterna.

Dessutom så får vargen ofta skulden för att riva får eller andra husdjur, som den inte har gjort. Men vet man att det kan finnas varg i området så skyller man gärna på dem om fåren eller korna blir rivna.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Pyttelite
0

#17: Problemet är att de har för dålig genetisk spridning eller kvalitet.

Det kommer att bli andra problem.

Draken
2

#18: Jo så är det ju. Den biten kan vara svår att göra något åt. Men att skjuta djuren tycker jag är lite väl överdrivet. Hellre då att de på något vis försöker flytta djuren till andra länder med relativt små vargstammar, och få "nytt blod" i utbyte.

Dessa "utväxlingar" av djur sker på flera andra håll och med olika raser/arter. Så varför inte vargen ?

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Mandra
0

#19: Låter bra.