Är detta en utter?
Jag tycker att det ser ut som en bisam.
"You can look back, but it's best not to stare." (Tom Petty)
- Redigerat 2023-04-07 16:49 av Fornöga
Nej, det där ser inte ut som en utter i mitt tycke. Jag håller med Fornöga angående bisamråtta.
Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺
"This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper." - T. S. Eliot
Ett annat förslag är sumpbäver.
https://artfakta.se/artbestamning/taxon/myocastor-coypus-257770
Sajtvärd Katter iFokus
- Redigerat 2023-04-07 17:25 av OberonsMatte
Jag skulle absolut säga bisam. Du bör rapportera var du såg den eftersom det är en invasiv art som kan förstöra balansen i svensk natur.
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/invasiva-frammande-arter/Arter/eu-listade-etablerade-arter/bisam/
#0: Det är bisam råtta.
Man 50+ som bor här i Norra Thailand.
Jag håller inte med om bisamråttans invasiva natur. Det är tragiskt att en del arter som funnits på plats i årtionden eller mer plötsligt ska utrotas.
Den skapar balans, den förstör inte. Var rädd om den!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Invasiva djur och växter är ”förbjudna” för att de inkräktar på naturliga arter.
I det här fallet är Bisam inplanterad från Nordamerika.
Å ena sidan protesterade du för att vår skog är artfattig pga ensidigt skogsbruk men vi ska acceptera djur och växter som är inplanterade och som tränger ut ursprungsflora och -fauna för att du anser att de skapar balans.
Jag förstår inte logiken? Vad ör det för balans som skapas genom att plantera in främmande arter?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Alla djur har någon gång kommit in i naturen någonstans ifrån. Bara människan sätter gränser för när de får fortsätta finnas där och inte.
Bisamråttan har på sina håll funnits i (människo)generationer, anpassat sig och naturen anpassat sig till dem. När de plötsligt ska "skjutas bort" blir det inte automatiskt bättre för naturen och andra arter, det kan bli sämre eftersom de anpassat sig till varandra.
Ett exempel. Bisam hade funnits i den här trakten med sommarstugor vid vatten och låglänt natur i generationer. De höll stränderna öppna och de åt av vass och sjögräs så att andfåglarna hade som laguner att simma i. Det var så roligt att betrakta dem där de simmade fram med något gott i munnen, dök ner och byggde bo i strandkanten. Ibland kunde man se de små otroligt söta ungarna när de var ute på simträning. Det var som att titta på "sakta-TV" på kvällarna, fast på riktigt.
Allt fungerade, tillsammans.
Plötsligt ett år var de borta. "Invasiva", hette det att de var.
Vad hände? Stränderna växte igen, det var inte längre öppet vatten vid strandkanten och lagunerna där fåglarna simmat försvann. De fick söka sig längre ut och bort.
Folk ville dock inte ha igenväxta stränder så de tog dit vasskärare och diverse flytetyg som "sanerade". Inte bara det, de spred dessutom mer sjögräs av andra sorter så att det växte igen ännu mer.
Blev det bättre? Vem blev gladare? Vilka trängde de ut och vilka förlorade på att de försvann?
Med allt detta sagt så finns det förstås arter som är invasiva på riktigt och absolut inte bör inplanteras, något som f.ö. skett och sker för att de ska få jagas eller fiskas …
Men innan man utrotar en art som sedan länge anpassat sig i naturen på plats och vice versa, måste man faktiskt iaktta omsorg och använda kunskap och sunt förnuft.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Du ser inte vilken skada invasiva arter gör du ser bara kortsiktigt.
#10: Tackar ska kolla på svansen nästa gång annars tror jag att du har ”fångat” den.
- Redigerat 2023-06-04 20:10 av Pyttelite