Svensk natur iFokus

Svensk natur

Läst 84 ggr
Mandra
0

Flyttfåglar

Flyttar alla fåglar söderut på hösten? :)

[Zefirka]
2

#0: nej, det gör väl inte alla 😊

Mandra
0

#1: jag menar alla flyttfåglar - flyttar dom alla söderut på hösten?

[Zefirka]
1

#2: ojdå, det vet jag inte! Bra fråga!

Rådjurstoken
2

Själva definitionen på en flyttfågel är väl att det är en fågel som flyttar söderut på hösten och norrut på våren. Sedan finns det massor av olika varianter på temat. Det finns riktiga långflyttare, som till exempel storken och svalorna som flyttar från vårt land till tropiska Afrika. Eller silvertärnan som flyttar mellan Arktis och Antarktis. Andra flyttar betydligt kortare, som till exempel bofinken och staren som övervintrar nere i kontinentala Europa. Det händer även att flyttfåglar lägger om sina vanor - till exempel räknades koltrasten och rödhaken förr som flyttfåglar, men numera stannar många kvar över vintern i södra och mellersta Sverige. Vissa fåglar drar söderut när det blir brist på mat, som sidensvansen som stannar kvar så länge det är gott om rönnbär men flyttar på jakt efter nya när de tar slut i hemområdet. Slutsatsen får väl bli att alla flyttfåglar drar söderut på hösten, men att det finns en massa olika mönster och anpassningar för olika arter. Stannfåglar stannar kvar i samma område året om, och strykfåglar drar omkring i landskapet (inte alltför långt) och håller till där det för tillfället finns mat och skydd.

Olle

Mandra
0

#4: "Själva definitionen på en flyttfågel är väl att det är en fågel som flyttar söderut på hösten och norrut på våren."

Nej det är inte definitionen. Den lyder så här:
"Flyttfågel kallas en fågelart som företar årsvisa förflyttningar, så kallad migration, mellan olika uppehållsområden."

Rådjurstoken
2

Det är möjligt, men så vitt jag vet flyttar alla söderut på hösten och norrut på våren. Vet du någon som flyttar åt något annat håll?

Mandra
0

#6: om jag spetsar till frågan lite:
finns det någon flyttfågel som flyttar norrut på hösten?

Rådjurstoken
1

Inte vad jag vet. Varför ska man flytta till ett sämre klimat, där det inte finns något att äta?

Fornöga
2

#0 Det finns åtminstone några arter som drar långt österut på hösten, videsparven är ett exempel.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

• Redigerat 2023-06-04 07:47 av Fornöga
Mandra
0

#0: det är kanadagäss jag tänker på…de flyger ibland norrut på hösten (men inte de vi har i Sverige).
gubben hade sett det här på TV.

https://www.allaboutbirds.org/news/i-thought-geese-migrated-south-in-the-winter-and-north-in-the-summer-why-did-i-just-see-a-flock-of-canada-geese-flying-in-the-wrong-direction/

There are several possibilities, but in fall it's likely that these are family groups moving around, now that the yearlings can fly, in search of feedi ...
Fornöga
2

Här på västkusten kan man se gäss året runt, och även på vintern kan de röra sig mot norr, det är väl som de skriver i inledningen till artikeln du länkar till att de rör sig mellan olika betesfält. De är då mer "strykfåglar" än flyttfåglar.

Och om man skall se det i ett vidare perspektiv så flyttar t.ex. silvertärnan från den begynnande hösten i Antarktis norrut till sommaren hos oss och flyttar så sett norrut på hösten, för att återvända när det blir höst här.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)