Skogsödla i bilen
Hjälp - jag behöver tips på hur jag får fram o får ut skogsödlan som befinner sig i min bil!
Jag såg igår en skogsödla som solade sig genom bakrutan. Den försvann kvickt när bakluckan öppnades. Jag har inte sett den sen dess. Det känns lite olustigt att köra bilen med denna fripassagerare. Tror den följde med in när vi fyllde bilen med allsköns bråte som skulle till återvinningscentralen.
Jag har haft dörrarna öppna så mycket som möjligt. Plockat bort allt i bakluckan men det finns ju så många utrymmen i bilen som går att gömma sig i.
Tacksam för alla tips o idéer på hur jag ska göra
Knivig situation.
Det jag har gjort när jag har haft ödlor på rymmen här hemma är att jag har ställt ut en skål med mat och lagt ut vetemjöl på golvet för att på så vis eventuellt kunna spåra ödlan var den har tagit vägen.
Det du kan tänka på är att de brukar kunna gilla fuktiga, mörka och varma ställen .
#1: Tack för tipset. Får klura lite på hur jag ska göra.
Vill ju att ödlan ska stanna här på landet och slippa följa med in till stan.
Vi har några dagar på oss innan vi åker hem igen.
Förresten - vad blir bäst på tallriken? Äter den döda insekter eller?
Hälsningar Bilägaren
Levande Mjölmask eller Zophobas, lägg dem i en skål med höga kanter 🙂
#3: Tack för svar.
Här där vi är finns ju inget sådant foder.
Hur länge tror du att den kan klara sig i bilen utan mat?
Tror du att den rör sig när jag kör bilen?
Är lite skraj att köra till stan. Tänker att jag blir en trafikfara om den kryper fram under färden.
🙃
#4: Du kan köpa vanlig metmask i nån sportaffär eller zophobas i en djuraffär 🙂
Det är omöjligt att säga säkert.den kan bli så rädd att den blir paraluýserad och inte rör sig alls, eller den kan bli vettskrämd och flänga runt i bilen för att hitta en flyktväg ut.
Har du provat att starta bilen hemma på gården med dörrar, motorhuv och baklucka öppen ? Har du tur så skräms den ut ur bilen.
Återigen stort tack!
Ska pröva tipsen.
#6: Hej allihop
Detta slutade väldigt olyckligt.
Igår tog jag fram en blå iKEA-kasse för att packa ihop lite saker som skulle hem från landet. Kassen hade legat i bilens bagagelucka, ganska hårt ihoprullad.
Det luktade väldigt illa om den. Tyvärr var det ödlan. Kanske fastnade den inuti i alla veck o inte hittade ut. Försökte verkligen men lyckades inte.
😢
#7: Beklagar, men det är tyvärr sånt som händer.
De brukar tycka om att krypa in i skrymslen och vrår där det är trångt och mörkt.