Äter vilda djur torrfoder för hund?
Kanske lite konstig fråga men äter vilda djur som räv, grävling och diverse fåglar torrfoder avsett för hund - och är det bra eller olämpligt för dem?
Anledningen till att jag frågar är att jag har en del hundmat över. Småslattar här och var, lite hundgodis i olika fickor och så vidare.
Inte tillräckligt för att sälja/lämna till behövande men trist att slänga.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Här några regler från Jordbruksverket:
När du utfodrar vilda djur är det viktigt att fodret är säkert för djuren. För att undvika smittspridning finns det även särskilda regler för utfodring med animaliska produkter.
Läs mer här:
https://jordbruksverket.se/djur/foder-och-produkter-fran-djur/foder/utfodra-vilda-djur
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Ytterligare information från SVA:
Risken är att du får upprörda grannar.😊
https://viltrehab.se/hittat-ett-djur/djurvanliga-vintertips/
Det verkar som att det främst är slaktrester och icke processad mat som är big no-no på grund av smittorisken.
Det står annars inte så mycket om den typen av utfodring utan mer om vegetabilier.
Det är klart, en sträng vinter är det knappast rovdjuren som ligger sämst till.
Grannarna behöver jag inte bekymra mig om, jag fodrar inte här på gården i så fall. Med tanke på att det är min hyresvärd är jakträttsinnehavare så kan jag ju fråga honom också om han tycker det är ok.😉
#4: Såg att det var mest skränfåglar som rekommenderades hundmat därav kommentaren.
Antar att även råttor och möss kan få sig en smakbit - sedan är det säkert ingen fara att lägga ut.
Vi har en granne som matar kråkor med hundgodis, de följer med på hundpromenad och blir skitsura om de inte får något.
Om du bara matar långt inne i skogen behöver ju ingen vara rädd för att råttor skall lockas till bebyggelse.
Igelkottar äter gärna hund- och kattmat. Så här års har de nog gått och lagt sig inför vintern, men det kan vara värt att veta framåt våren. Bäst är sorter som innehåller mycket protein och inget (eller mycket lite) spannmål.
Rådjursboken av Rådjurstoken: https://butik.naturcentrum.se/produkt/i-daphnes-marker/
Råttor och möss äter hundmat. 🤣
#8: Ja, fast de vi har här på gården vill jag helst inte göda! 😆😄
#9 Bra att veta om du vill använda det som bete.
Annars är torrfoderkulor lätt att bli av med om man har gottesugna hundar då man kan använda dem i aktivering.
#10: Ja, men just nu är det sorgligt tomt på hundar här hemma och jag hittar godis och matkulor lite varstans både i fickorna och på diverse mer eller mindre underliga ställen. Det känns i hjärtat att slänga dem. 😢
#11 Åh, har du ingen hund… 😥
Ge till någon som har då, eller om du ska ha hund igen, spara det.