Sork i huset
Hej,
Hoppas jag kan få några tips här….
Sedan oktober 2023 så har en sork hittat sig in i huset, enligt Anticimex så går den ut på morgonen och kommer in på natten. Vi hittar inte var den kommer in…vi har satt ut en massa fällor av olika slag, men den verkar smart och undviker varenda en. Den äter inte maten/bete vi lägger ut, däremot har den ätit/förstört alla min hörlurar (silikon delen), allt som är gummi/silikon har den ätit upp eller förstört…..kan inte vara bra för magen…jag har lagt det som är kvar av dessa delar i fällorna utan succé. Den har grävt sig ner i mina stora krukor, men den funkade inte för kraken för att den kunde inte få med apelsinen den tog från bordet……hur gör jag för att få bort den stackars kraken?
Har ni provat en ljudskrämmor:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1: Ja, vi har två, en på övervåningen och en i köket, det hjälper inte i och med den är kvar. Kanske finns det olika styrkor, ska kolla på länken du har skickat, tack :-)
Vad använder ni för bete och vad för typ av fällor har ni?
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#3: 2 olika typer av korgfällor, traditionella fällor (till råttor), de blå/gul plastfällor, ljudfällor (tror att dom är för svaga, ska leta efter bättre), hink med bräda och vatten. Använder jordnötssmör, bär, musli, fågelfrö/talgboll, silikonbitar som är från mina slickepott, hörlurar o.s.v.
#4: Vi lyckades fånga en sork (i levande fälla) med hjälp av burfågelfrön (den sprang runt under fågelburen när den stod ute). Men annars kanske ni ska testa typ morot (eller andra rotfrukter de kan tänkas gilla)?
Är ni helt säkra på att det är en sork? Tänkte om det är tex mus så funkar choklad väldigt bra som bete.
De kan ju ta sig in i väldigt små håligheter men om ni tror er veta på ett ungefär vart den kommer kan ni ju testa strö ut lite mjöl på golvet så kan ni kanske se spår från den (och vart den tar vägen).
#5: Tror inte att en skogsmus är tillräckligt stark för att ta med sig apelsiner och en hel påse avokado ner från bänk/bord….ska testa med rotfrukter :-)
#5: glömde tillägga att vi vet det är sork när vi hittat spår/spillning efter den….vi bor mitt ute på landet….
Sork gillar inte vitlök - kan du använda det för att störa ut den?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#8: Jag kan testa, men jag tror jag ska ta din första tips och leta efter en starkare råttskrämmare :)
#4 Fälla av hink med bräda och vatten låter inte trevligt. Fällor där djur ska drunkna🫤
#10: Jag håller med, därför hällde jag precis så han inte kom under vatten med huvudet om han nu hamnade i hinken…..men jag är desperat
Missade helt du skrivit om hink med vatten, den typen av fälla är förbjuden så häll ut vattnet helt (de kommer ju vara kvar i hinken ändå, man får bara kolla den så man kan släppa ut eventuell fångst).
#12: Det har jag redan gjort för flera veckor sedan….
Låter lite för smart för att vara sork. Sådär är stor skogsmus. Går ut på morgonen och kommer in på kvällen och är tvärsvår att fånga…
I a f så tipsar jag om hundgodis, frolic och nöt-creme som bete. Det är kallt, de behöver energi. Fet insekt kan även funka…
#14: Choklad brukar funka super till möss (och råttor).
#14: Hejsan,
Nej, definitivt sork….kollat spillning (som stora olivkärnor) som är bara på ett ställe…möss brukar lämna spillning överallt…
#15: Maleficum möss och råttor äter allt, den här kraken håller sig till gummi/silikon och nu senast laddningssladdar ….
#15 Nöt-creme innehåller väl choklad om jag minns rätt. Äter inte själv det och inte så ofta choklad heller så betar inte med det. Jag betar med frolic, torkad kyckling, pumpafrö, jordnötssmör, nöt-creme, frön mm. Lite olika beroende på årstid och behov.
#16 Ok. Men attans, du har lämnat ifokus… då får vi ju inte veta hur det gått…
- Redigerat 2024-01-20 15:41 av Grodan