Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 11-klimatförändringar
Läst 810 ggr
Hawknestgrove
0

Kan detta stämma?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Faxlin
0

Ja tyvärr så är detta baksidan av vårat miljöarbete. Så så bra blir det när staten skattar bort de gamla bilarna så folk inte har råd att åka i dem.
Det är ju såååå mycket mer naturvänligt att spy ur sig gifterna vid tillverkningen i ett annat land än vid användaet i vårat eget. Hemskt men sant.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

AndersG
0

Tänker på när jag högg timmer i -40 grader och kallare.
Blodet kom ur lungorna.
Då önskade man att någon brytt sig.
men inte ville jag att maskiner skulle ta mitt jobb.

Sverige/bränslebolagen/vi borde bry sig och ge direktiv för hur man får behandla arbetarna som jobbar där.
Inte som fotografen sluta köra "miljövänligare".
Men den där tidningen skyddar de profithungriga och försöker sätta fokus på traditionella bränslen. Köpta naturligtvis.
Lösningen på problemet enligt tidningen är att maskiner ska sköta jobbet.
Att många ska bli utan arbete tänker man inte på. Det hör ju inte heller till de intressen för de som prenumererar på den tidningen
Man bryr sig inte i artikeln om som arbetarna troligen vill..få drägliga arbetsförhållanden.
Som vi ville i skogen..inte att maskinerna skulle ta våra jobb som blev resultatet.
Tidningen tar inte heller upp det som vanligt uppenbara problemet, att profitörer är inblandade.
Att om man gjorde drägliga arbetsförhållanden för jobbarna och tog av profitörerna som är på väg att lägga sina rikedomar på hög. Så skulle man t o m få ner priset på bränslet.
Så här är det ofta när man går in i nya "arbetsformat som ger nya saker" och inte funnits förut.
Samt att vi inte vet vad vi importerar. Eller rättare sagt: Att de som bara är ute efter pengar skiter i hur eller varifrån det kommer. Bara det finns en sån differens att man själv kan få en miljon i fickan.
Men en rätt vanlig vinkling av frågan från de som vill profitera.

Det är inte baksidan av vårat miljöarbete.
Det är baksidan av profitörernas miljöarbete.

Mvh/-Anders

Hawknestgrove
0

Jättebra att vi fick in en annorlunda vinkling i det hela! Blev lite fundersam  på många sätt. Tog tråden med mig från ett annat forum.Just för att ifrågasätta.

KINA-D
0

Du förstår väl också, Gunilla varför *X* skrev om det på det andra forumet….eller hur..

Han jobbar ju stenhårt för att hjälpa till att få en ändring på det hela.. ja, du vet vad jag menar..

Hawknestgrove
0

Kina, dra in honom hit!

KINA-D
0

Snälla Gunilla..

Han har inte tid med fler ställen.. det var inte illa att han gick med på det "andra" forumet, du vet.. Det är inte riktigt hans stil att vara med på sånt här.. Ja, du vet ju hur han är.. men om det är nån som är intresserad så kan jag förmedla kontakten.. så kan han ge info.. Jag vet att han helst pratar med folk om detta.. det är enklare än att skriva om det.

Hawknestgrove
0

Ok, då gör du så!

KINA-D
0

Gunilla… läs din mail.. ändrade planer..hihi..

Hawknestgrove
0

Ok då får vi se…..

Largo
0

Här är lite mer om samma sak:

http://www.e24.se/samhallsekonomi/varlden/artikel_91683.e24

Sen är det ju även så att det blir inte billigare att använda Ethanol. Det är lite billigare per liter, men man använder mycket mer Ethanol än bensin/diesel för att köra samma sträckan. Sen förkortar Ethanol motorns livslängd då det smörjer mycket sämre, är "torrare". Och sist, men inte minst, för att produsera Ethanol används "mat" och skog. Med mat menar jag spannmål och majs. T ex har majspriset i Mexico stigit med 300 % senaste året vilket i sin tur gör att folk svälter då de inte har råd att köpa majsen.

/Lars

KINA-D
0

Hej Lars..

Välkommen..hihi..  ja, jag vet att jag kunde gått upp för trappan och sagt det till dej, men får väl försöka vara lite mer korrekt.., eller hur..

AndersG
0

Ha ha.
Ja herre ge.
Själv arbetar jag inom biltestindustrin som ju numer är en stor industri här uppe.

Jag arbetar kanske på den mest framskjutna platsen inom industrin.
Där bl a mer miljöriktiga bränslen/motorer provas.
Etanol är inte det enda alternativet om jag säger så.

Men etanolen kommer om inte roffarna i mellanhänderna snor för mycket att vara billigt.
Men bryr sig den tidningen alls om att reda ut det.

Just nu skor sig många och många utnyttjas.
Etanolen kommer inte att förkorta motorns livslängd.
Rena floskler.

Inget bränsle förkortar livslängden på en motor om motorn är gjord för det bränslet.

För att inte ta mat som bränsle behövs att roffarna sätts på plats.
Att regeringar förstår vad som är på g.
Nu måste vi rädda det som rädda kan.
Den som inte förstår det och fortsätter att leva som om inget hänt har problem att vänta.

Den nya artikeln som presenteras är lika fientlig mot de som redan inget har och försvarar en tidigare ekonomisk "tillväxt i fickorna på roffarna"
Sen är det ju så att man inte ska anlägga "energiskogar" i annars känsliga områden. Eller områden som inte passar varken för den lokala befolkningen eller miljön.
Det ligger också i allas intresse..utom de som vill göra stora pengar nu i övergången. Och det är samma roffare som som  utnyttjar människor i övrigt utan att bry sig annat om sin egen börs.
Skulle vilja se en mer presentation av Lars tror jag för att ens diskutera.

Mvh/-Anders

KINA-D
0

Här kommer ytterligare en artikel i ämnet..                               Sann eller ej, har ingen aning.. det är upp till var och en att avgöra själv.

http://tv4vadret.se/1.192612/startsida/2007/10/22/biobranslet_en_atervandsgrand

AndersG
0

Fel brukat och fel använt är alla bränslen dåliga.
-Anders

Nore
0

Eftersom jag är grävmaskinist o det företag jag kör för, har provat miljöbränsle till en maskin. Det visar sig att för att det skall gå ihop med prisskilnaden o förbrukningen skulle det behövas en prishöjning på maskin med 225:- i timman, det kan vara svårt att motevera det till byggherren att vi kör med mioljöbränsle o är därför tvugna att ta ut ett högre pris på denna maskin. Jag förstår mycke väl att vi skall värna om miljön, men då tycker jag att framställningen av sådant bränsle skulle vara lägre. Och att det vore biligare till kund att köra på detta bränsle. Jag är inte så hemma på det här, så det vore bra om det är någon som kan förklara detta för mej varför det är så.          MVH NORE

Hawknestgrove
0

Ja, en debatt om för och emot är alltid bra. Kan inte heller förstå, varför ett miljövänligt alternativ, vilket än det vara må, måste vara dyrare? Samma sak med KRavmat.  ÄVen om jag skulle vilja både för männiksors och miljö , så har jag inte råd att köpa bananer för över 25 kr/kg. Vi måste, även vi konsumenter, få morötter och det är i de flesta fall ett lägre pris till konsument, eller åtminstone ett pris som är lika.

Nore, är det inte så, att ni som jobbar ute för firmor, måste ha miljöcertifierade maskiner?

AndersG
0

Jag jobbar också med miljöåterställningar.
Där kräver vi fullständiga miljömaskiner.
Tror att de flesta stora företag har det som krav också.
Men något alternativ till bränsle finns inte här.
Vi får bara hoppas att framtiden ger oss bättre och miljövänligare bränslen utan att människor far illa.
Kravmat är dyrare så ät lite mindre:) Och ät inget onödigt.
Mvh/-Anders

Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Haha, Anders! JAg ska nog inte äta mindre än jag gör! Vräker i mig mat! Ändå undrar sambon om jag har mask….Ja, onödigt….. Jag klassar inte grönskaer och frukt som onödigt. Däremot, så tänker jag lite på, att inte köpa frukter och grönsaker, som har rest runt halva världen för att hamna i min korg. För kravmärkta kakor finns väl inte??? Kakmonster……

Nore
0

#16. Jo men vist, men inte på bränslet, men på hydraloljer o avgas, o så är det maskinförarbevis för ungtupparna, men vi som varit med länge fick beviset utan skolor. För det går väl inte lära gamla hundar sitta, eller. #17. Du Anders kan du ge ut betekning på en bra hydralolja som inte kostar 65:- litern som behövs till catt grävmaskin, för det är lite känsligt att blanda dessa oljor eftersom de delar sig o går illa åt tätningar o oringar, det var en liten fråga om varför miljöoljan är 50:- dyrare på litern, o går det då åt 200 liter så blir det en ordentlig summa. MVH NORE

AndersG
0

Jag vet att dom inte blandar men är inte så kunnig på oljor själv.
Men dom som har kört åt oss har aldrig klagat.
Och dom får jobb hos oss och vinner på så sätt på sina miljömaskiner.
När sen en maskin havererat och tappat ut olja är det skönare att veta att det är en mer "miljövänlig olja".
Vi jobbar med återställningar av miljön så för oss är det fullständigt klart att man ska använda det som för tillfället anses som mest miljövänligt.
-Anders

Largo
0

Hej igen. Nu hinner jag skriva ett par rader till.

Vill berätta lite om hur jag gör för att spara drivmedel och reducera utsläppen från mina motorfordon (bil, traktor, motorsåg, gräsklippare). Jag tillsätter ett medel i drivmedlet som reducerar förbrukningen med ca. 10 %, i de flesta fall mycket mer. Men 10 % tycker jag är OK. Detta betyder att den som tankar för 100 000 per år sparar ca. 10 000 efter att produkten är betalat.

Pga detta reduceras utsläppen med från 75 - 95 %, vilket ju också är bra. Och utöver detta blir motorn, konstigt nog, mycket starkare. Och till bilen använder jag en tillsats ytterligare, i motoroljan, som reducerar friktion. (detta är INTE teflon). Genom att använda detta medel i oljan rullar motorn lättare, den slits mindre (som ju är naturligt med mindre friktion), och den går tystare. Även detta ger en märkbar reduktion av drivmedelsförbrukningen.

Så det finns lite saker att göra utan att använda mat etc. för att göra miljövänligare drivmedel. Eller att skövla skog som ju även det är med på att ändra klimatet.

Mvh Lars  lars@elshaug.com

maxx2
0

Det är det som stoppar mej från att köpa en etanol bil. Det var på håret att jag gjorde det. Men då läste jag en artikel från lantbruks tidningen ATL och ändrade mej. Så nu vill jag istället köpa toyotan som kommer ut. Den som går på el och bensin. Det tål att fundera ett tag.

Förresten så är jag ny här. Jag kommer in med buller och bong utan att presentera mej.

maxx2
0

#21 Mina grabbar talar om något man kan ha i bränslet som gör det billigare och bättre. Har jag fattat det rätt är det några slags tabletter man stoppar i. Är jag helt ute och seglar?

Largo
0

Nej då, du är rätt ute. Men vi anv. flytande här uppe i norr eftersom tabletterna löser sig för sakta. Men troligen är det samma produkt.

Mvh Lars

Hawknestgrove
0

Hej maxx2! Välkommen in till oss för trevliga stunder och vilda diskussioner!

Hej igen LArgo! Hemma igen?

Largo
0

Hej Gunilla och gott nytt år (gäller er andra med).

Ja, nu är vi hemma igen. Hade en trevlig jul hos svärmor och hennes gubbe. Mycket god mat (kanske för mycket), gott dricka och trevliga dagar.

Nyårsfirande hemma, mer god mat, lite dricka. Jättetrevligt.

Så, tiller som funderar på ethanolbil, läs bifogade fil, saxat från VG.no. Är på norska så är det något ni inte förstår, säg till så skall jag översätta.

Mvh Lars