Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etiketter: 28-övrigt24-svenska-vilda-djur
Läst 114 ggr
Magi-cat
2

Tillsammans för igelkotten!

Igelkottsveckan 12 - 18 augusti!
Fast alla veckor, alla dagar, borde vara igelkottens …

Var rädda om igelkottarna! ❤❤

"Igelkottarna minskar i hela Europa – och i Sverige. Deras livsmiljöer i naturen försvinner, och i våra alltför välstädade och kortklippta villaträdgårdar trivs de inte heller. Genom att räkna dem tar vi reda på mer. Under Igelkottsveckan ber vi dig rapportera in de levande och döda igelkottar du ser – men även om du inte ser några igelkottar alls."

https://www.wwf.se/svensk-natur/sveriges-igelkottar/?utm_source=Facebook_Desktop_Feed&utm_medium=social-ad&utm_campaign=IV_Rakna&utm_content=2024-07_INS_IV_Anm%C3%A4lan_DCO_Batch-1&utm_id=120209051612830208&utm_term=120209055995080208&fbclid=IwZXh0bgNhZW0BMAABHZ17ZsJXepueUw4U7g2FKxGtJQUgVS7tSaQOb-pgQotr4_xG9beeqAEUyQ_aem_Nbpb0cyy3FSSxjabOy-0bQ

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Delta i Sveriges igelkottsräkning under Igelkottsveckan 12-18 augusti 2024! Anmäl dig för påminnelse och lär dig hur du kan stödja igelkottarna året runt.
Rådjurstoken
1

Bra att du påminner om detta! 👍

Fast jag är rädd att jag inte kommer att ha så mycket att rapportera när det blir dags. 🙁

Magi-cat
0

#1 Samma här tyvärr. Det är många år sedan jag såg någon kotte här …

Snurrande Sprätten
1

Kan glädja er litegrann med att jag såg en liten kotte vandra utanför där jag bor för några dagar sedan! 🥰

Men ja så synd att dom stackarna är så utsatta.
Tack å bra du nämner detta viktiga hjälp projekt 😊

Magi-cat
1

#3 Vad roligt med kotten! 😍🦔

Magi-cat
0

Resultatet från sommarens stora igelkottsräkning har kommit!

Allra flest finns det, inte oväntat, på Gotland. Men de verkar bli allt vanligare även i norra Sverige.

"Under Igelkottsveckan observerades totalt 28 662 levande igelkottar och 2 572 döda, av vilka cirka nio av tio hade dött i trafiken."

https://www.land.se/djur-natur/resultat-igelkottsrakningen-2024?

Nu är resultatet klart från förra sommarens rekordstora igelkottsräkning. Här är listan över var i landet de älskade taggbollarna trivs bäst!
Rådjurstoken
2

Intressant läsning! 👍

"Kalla vintrar verkar inte heller vara en alltför stor utmaning för igelkottarna" heter det i artikeln. Där skulle jag vilja tillägga att alltför milda vintrar kan vara ett desto större problem. Blir det över +6 grader börjar igelkotten vakna ur sin vinterdvala och förbruka energi, och blir det 10-12 plusgrader kan igelkottarna bli så pigga att de lufsar ut och börjar leta efter mat - mat som inte finns, eftersom igelkottar enbart lever av smådjur som insekter, maskar och sniglar. Risken är stor att kottarna svälter ihjäl om det inte snabbt blir så kallt att de känner att de måste gå och lägga sig igen. Här hos mig var det +10 grader i natt, och med mindre avbrott har temperaturen legat över +6 i säkert ett par veckor åtminstone. Naturen är inte anpassad till de snabba klimatförändringarna vi bevittnar.

Magi-cat
0

#6 Just det där med de extrema variationerna … En natt för några veckor sedan hade vi -20. Sedan blev det flera plusgrader under dagen och den relativa värmen har hållit i sig. Inte alls bra för djur som igelkottar.

Kan de gå i ide flera gånger under en och samma vinter? Eller fortsätter de kämpa på om de väl har vaknat?

Rådjurstoken
1

Blir det kallt igen, går igelkotten i ide igen. Förhoppningsvis med tillräckligt mycket fettreserver kvar.

Magi-cat
0

Vad bra, hoppas det! 🤗🦔

Rådjurstoken
1
Den milda vintern gör att igelkottarna kan vakna ur sin vinterdvala alldeles för tidigt, uppger viltrehabiliteraren Alexandra Gedda för <a href="https://www.sverigesradio.se/artikel/milda-vintern-hot-mot-igelkottar-sa-kan-du-hjalpa-den" id="8DMJ79dmScvDXg4F">Sveriges Radio, P4 Kalmar.</a>