Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etiketter: 22-ute-i-naturen19-fåglar-vilt
Läst 43 ggr
Magi-cat
2

Dags att räkna vinterfåglar 24 - 27/1!

Nu är det snart dags för årets vinterfågelräkning!

"Sista helgen i januari räknar vi hur många fåglar vi ser vid fågelmatningar runt om i landet. Det är en av våra mest populära aktiviteter, för här kan alla vara med och bidra genom att enkelt rapportera vilka fåglar och hur många av respektive art man ser samtidigt vid fågelmatningen. Tack vare alla rapporter får vi en bra bild över de fåglar som tillbringar vintern hos oss. Talgoxen är den talrikaste vinterfågeln följd av blåmes och pilfink, men efter denna trio varierar topplistan från år till år. Via räkningen kan vi också följa hur vinterfåglarna anpassar sig till klimatförändringarna.

För att underlätta hittar du fina bilder under fliken arter och vi har även tagit fram krysslistor och vinterfågelbingo, som du kan hitta här."

https://vinterfaglar.se/

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Rådjurstoken
1

Det saknar jag nu när jag bor i en lägenhet med närmaste träd säkert hundra meter bort. Om man inte räknar häcken längs med den hårt trafikerade vägen här utanför. 😢

Magi-cat
0

Fågelräkningen är klar och årets "vinnare" blev talgoxen. På andra plats kom blåmes, sedan pilfink.

https://www.land.se/djur-natur/vinterfaglar-inpa-knuten-2025-resultat?

Talgoxen är Sveriges vanligaste fågel. I varje fall när sammanräkningen av Vinterfåglar inpå knuten genomförts och sammanräknats.
Magi-cat
0

#1 Förstår att det är en väldig skillnad. En massa trafik är inget vidare. Hoppas du ändå kan njuta av naturen. 🌸🍀🦆🦔🦌🦅🏵