Människan i samspel med naturen
Jag såg ett program från UR. Det handlade om forskning kring transgen mat. Istället för att använda en hel ko för att komma åt biffen tänker man sig att odla celler som växer till just det stycke kött man vill ha.
Och fiskodling. I Vancover Kanada ligger forskarna långt framme med genförändrad lax. De växer snabbare och tillgodogör sig näring ur mindre foder än vild lax.
Problemet är att det skulle äventyra de vilda bestånden om en enda av dessa genmodifierade individer slipper utanför de skyddade odlingarna.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=32256&a=802650&lid=puff_803050&lpos=lasMer
USch! Tänk dig en komprimerad varelse, med fyra ben som bara består av innerfile!. JA, vi är ju en bit på väg, med Belgisk Blå…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Dubbel usch,usch man blir riktigt rädd bara av att höra talas om såna här saker
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Ja, man blir mörkrädd
Jag tror att i fortsättningen ska jag bara äta vildfångad fisk. eget fångat älgkött och renkött. Någon skogsfågel ibland och kanske en gris uppfödd på rötter och bökande fritt i landskapet. Tyvärr så räcker det väl inte till alla, men mest sunt verkar det vara, än så länge, i alla fall.
Ja, fri mat,dvs fisk och vilt av det animaliska, är väl att föredra. Tyvärr, så gillar jag faktiskt griskött!

Jo men tänk att man beställer en liten påse "gener" precis som man köper en påse frön. Och odlar sin egen oxfilé i specialskåpet! Det är väl en hägrande framtid.
Själv ska jag odla lite solrosskott i köksfönstret.;)

Fy, det här skrämmer mej faktiskt. Jag köper mitt kött direkt från bonden och får ju en del från skogen som tur är. Men det är ju inte klokt vad forskarna håller på.
Jag har inga problem med att de foskar på att "odla" kött, det kan jag mycket väl tänka mig att äta. Hellre det än som det är idag då många djur blir illa behandlade och bara är "köttmaskiner" (jag äter kött, men jag tycker inte riktigt om hur man håller djur idag, undantag finns dock)
Att man däremot försöker sig på genmodifierade grödor och djur känns inte bra. Visst är väl avel också en slags genmodifiering, men inte lika drastiskt. Det otäcka som jag ser det är att GMO kan komma ut i naturen och slå ut andra organismer.
Vad är GMO? Har du lust att vidareutveckla det lite? Är väldigt intresserad av de här bitarna.
mvh Martin
#9 Ledsen, blev lat och orkade inte skriva genmodifierad organism, som förkortas GMO. Borde insett att det inte är bra att använda förkortningar 
Ingen fara, jag var ju också lat - för jag kunde googlat upp svaret förmodligen. :o)
mvh Martin
Ja, till syvende och sist, så måste det ju bli fel av det, anser jag…..Eller…. Kanske vi kan fixa karlar med två st, när vi slitit ut en….. HIHIHIHH!

#12 Ska börja forska på en gång?

#12. Eller en för dej skälv o en till uthyrning
Skäms på dig Nore, som bara tänker på pengar!

(Hmmm. Jag läser just nu om fruktbarhetsriter. ;D Så detta (strax här ovan) verkar ju lovande för framtiden! )
#8 Jo det är ju det. Det beskrivs i tråden om fiskarna. Genmodifierad fisk slår ut den vilda.