Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett26-mumssidan
Läst 1718 ggr
Hawknestgrove
0

Inte bara potatis....

När jag gör klyftpotatis, så tar jag inte enbart potatis. JAg skalar och skär även rotselleri, palsternacka och morötter och skär i lagom klyftor. Sen häller jag lite olja i en lågpanna, vräker ner  potatisen och rotsakerna, saltar och har på lite italiensk salladskrydda, in i ugnen på 225 gr ca 1/2 timme. JAg lovar, rotsakerna är supersmarriga! Bäst!

Att avnjutas tillsammans med exempelvis älgbiff och en liten fin rödvinssås….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Coturnix
0

Låter underbart gott! :D

Faxlin
0

Låter inte alls dumt. Men så har vi den där jäkla älgen då. Inte ramlar det in någon älg till mig som vill bli biff inte.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

Ok, Åsa, det går lika bra med fläskkotlett eller kyckling. Eller som Werner Vögeli sa, det går lika bra med selleri…….Skrattande

nobsan
0

Det ska jag prova någon dag. Låter jätte gott.

Hawknestgrove
0

Ja, jag blev högeligen förvånad. Urgott! HAr ju alltid kört med vanlig potatis bara jämt ända tills för några månader sedan. MAn blir aldrig för gammal att lära sig något nytt!

storAnnette
0

Jag brukar också göra ungefär samma ibland men jag ringlar en god olivolja över också,annars samma.Rotsakerna blir som godis!

Vattnadal
0

Fast godast är att riva potatis, kålrot och lök, steka det i smör, salta, lägga i gjutjärnsgrytan på vedspisen så att det mjuknar på lite lagom. Serveras med rödbetor (helst hela nykokta, men burk går det med) och rökt sik!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

storAnnette
0

#7 Mmm,också jättegott men i lgh finns tyvärr ingen vedspis.Rökt sik även jag såklart när det finns på torget (bor i stan).

Vattnadal
0

Bor man utan vedspis kan man med fördel lägga det i ugnen, eller om man bara gör 1 2 portioner steka och sen lägga lock på pannanoch låta det stå på låg värme.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vattnadal, det funkar lika bra på en vanlig elspis.. Det är gjutjärnsgrytan som är poängen! JAg skulle gråta blod utan min! Vi hade gammaldags vedspis här, men den åkte ut. Matas i ett i ett och alltid svart om händerna. Nä, in med en kamin till i stället!![](../ShowFile.aspx?BinaryId=b1ee940b-dcbd-42c4-8ff7-6e51b09b6e7e&Filename=Vackra kaminen.jpg)