Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 06-nära-staden
Läst 5883 ggr
navel
0

fråga om groddammar

Hej.

Jag är en relativt normal stockholmstjej som vuxit upp i betongdjungeln, och därför piper av glädje och fascination varje gång jag ser en räv, ett rådjur eller en igelkott.

Jag är tyvärr väldigt okunnig när det kommer till ämnet :skog och mark, men har planer på att råda bot på det.

Nåväl.  I somras såg jag till min glädje att en groddamm blivit anlagd här i närheten, jag tassade dit lite då och då men såg inte en enda groda eller ödla.

Dock tyckte jag att vattnet såg högst osunt ut.

Sådär slammigt liksom,nästan trögt, med en gulartad hinna (pollen?)… men det kanske är så som grodorna föredrar det?

Ni som kan det där:Hur ska vattnet i en Groddamm se ut?

Bjornen
0

En lämplig groddamm behöver relativt stillastående vatten och ganska grunt, fiskfritt (fisken äter upp grodynglen) och gärna lite vattenväxter. Så det verkar vara ganska lämplig miljö för grodor om nu inte pH-värde och ev. annat olämpligt inte finns i vattnet. Det kan dock dröja något år innan grodorna hittar dit. Grodleken sker ju i maj eller ibland redan i april och dammen måste vara ordentligt etablerad då leken startar. Dessutom måste grodorna komma från något närliggande ställe. Groddjuren är numera fridlysta och utplantering är därför normalt inte tillåten.

Nore
0

Jag har en liten vattensamling på min jaktmark inte långt från en bäck som varit översvämmad o där brukar det vara riktig konsär på grodorna tidigt på våren som bjorne säger, de är väldigt skygga men sätter man sig stilla så kommer de tillbaka snart. brukar sitta så jag ser denna görl när jag vakar på bävern.

navel
0

Aha, tack för svaren!

Okej, då får man helt enkelt ge sig till tåls då, och vänta in April, Maj.

Faxlin
0

Här har vi så mycket grodor och paddor att man håller på att få hjärtstillestånd tjugo gånger per kväll på sommrarna. Allt för att de hoppar omkring överallt och plötsligt i mörkret landar det en groda på foten. För en mörkädd Åsa är det ruggans farligt . Åtminstone tills jag ser vad det är :-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Vattnadal
0

Vår trädgårdsdamm där koien ska flyttas ut i slutet på maj början av juni, har haft paddyngel 2 vårar nu. I somras hann vi se dem innan koien hann ut, så fiskarna fick vä'nta i tanken inne till alla yngel vuxit upp och flyttat. Inte vill vi att koien ska bli feta av paddor heller! Vi har annars besök av vuxna paddor varje kväll. De knallar in under grinden, uppför backen till tomten, in under staketet till dammen (vi har delad trädgård, en finare del med dammen, växter och utemöbler, sen en större del där hundarna tillåts sköta trädgården, med gropar od) där de tar ett kvällsdopp.

Grodor är det sällan vi stöter på hemma. Vi har haft en som övervintrade under isen, men annars inga såna besök. Däremot har vi ett riktigt grodlandskap en knapp km hemifrån. Ett naturligt våtområde som förvisso förser oss med hiskeliga mängder mygg, men OJ vilka konserter i ghrodsång man kan få sig på vårkanten och försommaren! Jag kan stå och lyssna länge, hundarna hinner tröttna!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Faxlin
0

#5: Kan du inte fota den i vår/sommar och visa oss din damm?

Audiatur et altera pars

Vattnadal
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ju en del ligger i datorn redan. Hur vi gjord eden hoppar vi över. Här är ett tidigare vårkort, från 05, innan växterna kommit så långt. Lite lite vatten i oxå…The image “http://svensknatur.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=ce9eb15b-6f4d-4848-9d77-ed641443ac20&Filename=v%C3%A5ren%2005.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.

MVH Elin

Vattnadal
0

Sen ett till, vet inte från vilket år… Här rinner bäcken ner, och det blommar rätt fint mitt på sommaren.The image “http://svensknatur.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=4b60b7ac-fabf-459b-b77d-19b8e66c7c85&Filename=damm.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.

MVH Elin

Vattnadal
0

Så har jag några från i somras.The image “http://svensknatur.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=d874d026-29d0-41db-ba98-8dc03570bf97&Filename=juni07.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.

MVH Elin

Vattnadal
0

En till.The image “http://svensknatur.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=6a64aaf8-6e93-4d4e-8922-801631c6be1e&Filename=juni07fram.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.

MVH Elin

Vattnadal
0

Ett till…The image “http://svensknatur.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=5138ad44-10da-4c93-9139-b5ed4eda0c72&Filename=juni07v%C3%A4nster.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.

MVH Elin

Vattnadal
0

Här är en nattlig besökare. The image “http://svensknatur.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=c9dc80c0-cea4-4faa-8122-84769db28fea&Filename=vild%20padda.JPG” cannot be displayed, because it contains errors.De flesta av hundarna låter dem vara. Cora kom snabbt på att de smaakde illa. Hon började stampa på dem istället… Alltid koppel på dem damen på sommarkvällar. Måste ju hinna styra upp innan hon skadar dem!

Piro testade att tugga på en sur paddmadam. Han blev jättesjuk, dreglade, kräktes och hade diarré hela natten. paddan klarade sig ur det hela oskadd, om än något förnärmad…

Valpuslingen vi har nu hoppas vi att ska vara snäll mot paddorna!

MVH Elin

Vattnadal
0

De här paddorna hittade jag på bilvägen nedanför oss. De satt mitt på vägen och brydde sig varken om bilar eller annat. Hon var väl less på att bära omkring på honom och ville vila?Räcka ut tungan

För att de inte skulle bli påkörda satte jag dem hemma på tomten. Kanske var de de första att yngla av sig här hemma?The image “http://svensknatur.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=6ec12cd8-27c7-42ca-9a84-9efc2b4c346a&Filename=k%C3%A4rlekskranka%20i%20dammen.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.

MVH Elin

Vattnadal
0

Och så ett litet yngel! Sen ska jag sluta terrorisera er med foton. Kanske borde kasta ihop lite middag till maken kommer hem…The image “http://svensknatur.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=d214731e-2c37-476f-afb1-5567672ba86a&Filename=yngel.jpg” cannot be displayed, because it contains errors.

MVH Elin

navel
0

Vattnadal, vilka härliga bilder!

jag ser gärna fler av dina foton, Paddor är ju inte direkt någonting man ser varje dag.. inte koi heller för den delen, tyvärr.

Skulle så gärna ha en tomt med en damm.

Men hur funkar det där med damm på tomten?

Finns det inte risk för myryngel och sånt där?

Och fiskarna, finns det inte risk för att någon hungrig fågel skulle tycka att de lockade?

Men Fiskarna är ju rätt stora så de kanske kan vara trygga i det?

Kommer sjöfåglar och hänger vid er damm?

Hawknestgrove
0

Åh, tack för en underbar bildserie!!!!!!! Mera sånt!!!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Martin
0

Jag har skickat pm till bjorsa, och hoppas att han kikar hit. Han har själv en del dammar med kräldjur och koi (om jag inte har helt fel för mig).

Fina foton har han också…

mvh Martin

Hawknestgrove
0

Ja mera ögongodis!

Vattnadal
0

#15 För oss fungerar det toppen med en damm. Vi har inga barn som kan trilla i och drunkna. Skulle någon grannunge mot förmodan lyckas få upp grinden in till tomten kommer det ett till staket med grins för att ta sig in till dammen.

Myror har vi problem med, då det blir bon av elaka ettpekor till rödmyror under varje kantsten. När man försöker ansa lite ogräs är det gummistövlar som gäller för att inte få myror i brallan. Mygglarver är inga problem alls, eftersom vi har fisk i dammen. Innan koien kommer ut kan man ju alltid kasta i nån slölsjärt eller ett par guppy som tar hand om dem.

Koien är för stor för kråkor, måsar od. Tyvärr har vi en hel drös hägrar som bor vid ett vattendrag bara någon km hemifrån. Jag skaffade en plasthäger i somras, och vi har i alla fall inte haft problem med dem än. Mamma blev av med 4 av 6 guldfiskar i sin damm. Har slutat gilla hägrarna. Blir inte alls glad när jag ser dem flyga över tomten längre… 

Vi har inte sett till några fåglar förutom att småfåglar, kråkor och skator gärna använder bäcken och de grundare delarna som tvättvatten. 

Här ett foto på en mer exotisk padda. Min agapadda jag hade förr brukade få ta sig en redig bensträckare i dammen på somrarna. The image “http://svensknatur.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=d0152b03-d178-4cd8-9314-b27617f27a32&Filename=agapaddan%20vid%20b%C3%A4cken.JPG” cannot be displayed, because it contains errors.

MVH Elin

Faxlin
0

Ohh, vilka underabara foton. Tack för att du var gullig och visade upp dem.

Audiatur et altera pars

storAnnette
0

Säger detsamma,väldans fina bilder och dammar.

Coturnix
0

Mycket inspirerande tråd!!!:D Nu längtar jag ännu mer efter våren! I vår damm finns det vattenödlor också. Små rödbröstade drakar;) Och paddor och grodor är lycka att få ha i trädgården.

Var det inte här det fanns en tråd om några som fått in paddor i skrivaren? Det var ju lite väl av det goda.

navel
0

Tänk om Groddammen här vore lika fin som era tjusiga trädgårdsdammar, snarare än ett gölliknande hål i marken.. 

Då hade nog fler än jag stått där och hoppats på att se några groddjur. :)

#22 Paddor i SKRIVAREN??Förvånad

Martin
0

#23 Ja, en familj i Skåne fick in en paddfamilj i sitt arbetsrum, dit de återkom varje dag.

Till artikeln på Sydsvenskan.

mvh Martin

Martin
0

Och uppföljningen (längst ner i den här artikeln). Paddorna valde slutligen att flytta ut.

mvh Martin

Hawknestgrove
0

Haha, MArnyman uppföljningen var väl så jag tänkte mig. Ny skrivare fick anskaffas. Stackars lilla padda…..

Faxlin
0

*Asg* Jag hade inte hört talas om paddorna i skrivaren. Stackars människor. Och paddan kan inte haft det särskilt trevligt i en skrivare misstänker jag.

Audiatur et altera pars

nobsan
0

Jag är heltokig i grodor och paddor.

bjorsa
0

#0 Att vattnet såg lite risigt ut spelar nog inte så stor roll för de behöver ju vara näring i vattnet för alger som sedan grod/paddyngel äter under uppväxten och pollen på vattnet blir till näring .

Om den där dammen får stå några år så kommer naturen att befolka den å de kommer garanterat att komma grodor men kan ju ta ett tag innan dom hittar dit men först kommer ju insekterna tex sländor spindlar även vattnet kommer at befolkas av mygglarver och cyklops (små vattneloppor är ett kräftdjur)likaså daphnia som är en större vattenloppa som man ser klart å tydligt i vattnet den brukar bli lite röd och är ungefär 1 mm stor och då finns de ju föda för andra djur att befolka så en bra start är ju ett näringsrikt vatten då kommer  texalger-vattenloppor-vattenödlor-snokar-fotografer :-)

#17 jo de stämmer marnyman jag har oxå koi å lite dammar fast jag har dom mesta i mitt växthus men har hållit på å renoverat min koidamm på utsidan i något år nu hmm blir aldrig klar ,men  koien har några större dammar i växthuset att gå i men inga vakra dammar vattnadals utan mer bassängaktiga på 6*6 m men jag har även några mindre "naturdammar"där de finns vass och iris och lite anadra växter och där brukar grodor paddor snokar å annat komma tidigt å där brukar jag ligga å fota men har även damm utanför växthus oxå där dom kommer i mer normaltid :-)

Lägger in en bild på en koi som jag fotade när jag plockade in dom i höstas han är 65 cm å 16 år

mvh/bjorsa

nobsan
0

Här  kommer en prins till.

bjorsa
0

Här en paddunge nyuppstigen dvs ca 1 cm stor

mvh/bjorsa

Coturnix
0

#28 Snyggt porträtt!!!

Här är min Paddkung eller drottning!

Bufo bufo

![](http://haxor.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=8797eb31-aa44-4f2e-9e82-aad92a9ad3a8&Filename=27 juli 2007 185.jpg)

Paddan bor under ett fågelbad som ligger på ett stenröse. Som överstycke till "ingången" till underjorden finns ett ornamenterat stengodsstycke från en kasserad kakelugn. Det byggde barnen och sedan dess är platsen benämd "Paddenborg"

bjorsa
0

#28 Fräck uppsyn han har snyggt fotat

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Här en lite större padda omkring 2-3cm

mvh/bjorsa

Coturnix
0

#31 Toppen!;)

#30 Vilket fint skinn! Wow!:)

Hawknestgrove
0

ÅHHHH så härliga bilder! Tänk, min salig väninna, hon var paniskt rädd för grodor och paddor! Fattar inte, hur man kan bli det! De är ju absolut det fredligaste ofarligaste man kan tänka sig. Ja, jag har pussat många, men icke att det blivit nån prins av dem…….

nobsan
0

När jag var mycket liten var jag på sommar kollo. Fick diplom som bästa grodskötaren. Vet inte om jag var så snäll mot de små stackarna. Men redan då fanns intresset i alla fall.

Hawknestgrove
0

Ja, vi brukar också ha grodor i vår lindrigt rena damm. Men de tycks trivas…..

bjorsa
0

Appropå rent vatten så här härligt kan de bli med lervatten och alger :-)obs dock inget farligt för fiskarna så länge som algerna lever och frodas då dom äter näringen från fiskarna men i den här dammen ser man inte koien på hela sommaren .

mvh/bjorsa

nobsan
0

Hittade en bild till i mina gömmor.

Hawknestgrove
0

HAha svensk porr.ifokus.se!

nobsan
0

Blev nog många bebisar, så länge som dom satt där. Han verkar lite klängig, den där. Men brukar inte en del … vara det?

Coturnix
0

#41…Och i naturen!;)

Martin
0

Härliga foton samt tack för infon bjorsa.

Även era andra foton var härliga!

mvh Martin

Faxlin
0

Helt fantastisk tråd. Måste bara få ge lite extra berömm till alla era fina bilder och för bra information. Super av er.

Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

Sjunger med Åsa……

moondancer
0

Jag borde leta fram bilder på grannens damm, som är ett tillhåll för mindre vattensalamader.

Hittade faktiskt störra vettensalamander i våran damm, men fick ingen bild på den. Hatar att glömma kameran

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

bjorsa
0

Har oxå större och mindre vattensalamander i dammarna å här lag jag 2 hanar på ett rabarberblad för några år sedan

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Och en närbild på större vattensalamander

mvh/bjorsa

Hawknestgrove
0

Bjorsa, vilka underbara bilder! Ja, alla era bilder är så fina! Vacker tråd!

bjorsa
0

Tack Gunilla.H ! :-)

Varför blir de så att bilden hamnar i inlägget de blir ju så svårt att läsa alla inlägg när man får scrolla i sidled när jag la i mina bilder i denna strängen så la jag dom som bifogad fil å då direkt efter så var man tvungen att klicka för att få upp dom men sen har dom blivit sådär infogade i inlägget ?

mvh/bjorsa

Vattnadal
0

Jag gillar när de är i inlägget, men de ska krympas lite, så att de bara är lika breda som rutan, så man slipper scrolla.

MVH Elin

bjorsa
0

#52 Jo men jag la dom inte så utan någon bugg här på svensknatur har per automatik gjort att en del av mina inlägg blev så mysko

De borde ju gå att fixa så att dom eventuella bilder man vill infoga i inlägget automatiskt minskas till formatet men de e ju något för ifokusägarna att göra

mvh/bjorsa