Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett21-jakt
Läst 1420 ggr
nobsan
0

Valpträning

Sitter nu och väntar på att åka till skogen med valparna. Får se vad dom hittar på för hyss i dag ? Dom har börjat med att vägra inkallning när dom ser bilen. Annars är det inga problem alls med att komma.

Nore
0

Du lär få en fin dag enligt SMHI, o jag med för den delen.     Lycka till med träningen, det kommer den dagen de blir tokiga o att åka bil.  Min hund som jag skall ha med sitter vid ryggsäcken o väntar så inte husse glömmer mej.

Vattnadal
0

Tihi, jag var riktigt elak mot Drifa när hon inte vuilloe åka hem en gång.

Vi hade tagit bilen ut för lite spring i skogen och sen flyttade vi oss till stanstranden vid havet. När vi skulle åka hem vägrade hon komma. Jag packade de andra hundarna och åkte. Tyvärr var vägen så dålig att jag inte kunde köra ifrån henne på allvar. Hon kunde springa bakom bilen och hänge med ändå. Jag stannade och gav henne en chans till, hon vägrade komma igen. Då åkte jag hlet sonika ifrån henne, på allvar. Vägen var bättre, så jag kunde gasa upp i 50, vilket räckte för små valpben, trots att de sitter på en husky. Sen stannade jag, väntade 5 min, och åkte tillbaka.

Hon sprang efter först, men nu hade hon gått tillbaka till platsen jag åkte ifrån henne på, och satt där. När jag klev ur bilen rusade hon fram och var överlycklig att jag kom. Jag lät henne hoppa in i bilen, och sen tröstade jag henne lite, för att förstärka det otäcka i att bli lämnad ensam.

Detta fungerade ypperligt, och hon har aldrig mer funderat på att låta bli att komma till bilen. Fast en husky har kanske lite mer flockkänsla än dina jaktisar…

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

nobsan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det blev en underbar dag. Vi släppte den vuxna stövaren först och sen var det kört. Hon jagade till klockan 2. Det är musik i skogen. Valparna tränade vi lite skogsvana och att åka bil, bli släppt, inkallad, åka bil mm,mm.

Vi åkte faktiskt ifrån henne förra gången när hon började med det här, men några meter bara. Dom ser väldigt ledsna ut när dom ser att man inte krusar. Jag börjar med inkallning redan vid 3 veckors ålder, när dom börjar med fast föda. Sen när jag börjar gå i skogen lite med dom när dom är ca 2 månader släpper jag valpen. Låter den springa och busa lite och så kallar jag in den. Mycket godis och sen får den gå. ibland kopplar jag, går några meter och sen släpper jag. Så valpen inte lär sej att när kopplet åker på ska vi hem och det är slut på det roliga.

nobsan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inkallningen vid 3 veckor är ju bara att man visslar varje gång dom ska ha mat. Det lär dom sej på en vecka.

Nore
0

Jag har en jäkla pli på mina hundar, men nog kan de trilskas odentligt är det jakt så kan dett vara svårt att kalla dem från spåret många gånger.   Det kvittar hur man lockar o mutar med mat eller godis, men jag har ett knep som alltid går hem.     I ryggsäcken har jag en ollonpistol, när hunden inte kommer på inkallning så skuter jag ett skott med den o då kommer hunden dereckt.

Hawknestgrove
0

HAHA, ja då är inte dina hundar skotträdda, i allafall!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

nobsan
0

Alla sätt är bra utom dom dåliga, som man brukar säga. Våra vovvar är det också bra ordning på. Finns inget värre än när folk måste springa i kapp hunden i skogen. Vi jagar med en hund i en såt. Sen tar vi nästa hund i en såt och så håller vi på. Effektivt. Men dom måste ju lära sej också.och det är vad små monstren håller på att göra nu. Och det går bara bättre och bättre. Vi får väl se, slyngel åldern har inte kommit än.

Nore
0

Sen fins det inte en hund född än i dag som inte prövar husse o matte någon gång, men det är då man skall vara opservant o avbryta denna prövning.

Hadde för några år sedan en blandras bigel o hamilton, den hunden var helt otrolig lydnad på, men när jaktkompisen kom var hunden alldeles omöjlig totalt noll koll hadde jag på honom. Men sen fick jag se en gång när vi var ut o jaga att hunden drog i väg efter min kompis, så jag följde efter på lite håll. När han kom till passet fick hunden en korvbit o lite hop o lek, orsaken var att jaktkompisen var otroligt hundrädd o det viste hunden fick han inget så morrade han mot honom, o då fick han en godisbit.