Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 26-mumssidan
Läst 1110 ggr
tantsotis
0

Jippi jag har fått älgkött!

En släkting kom just hit med en hel kasse älgkött! Skrattande Nu ska både jag och katterna få festa,och kanske vi bjuder någon dessutom!

De är inga riktigt fina bitar som filé,  mest lår, hals mm. Jag tänkte mig kalops och rotsaksgryta.  Kanske tjälknöl men bitarna är lite för små.

Den som har annorlunda lättgjorda recept på älg får gärna dela med sig.

nobsan
0

Hoppas att du får en riktigt god middag nu.

Nore
0

Ta o gör en gryta på kalopsbitar o bryn dem väl, tillsätt två gula lökar klyvna o slanta upp två morötter o enbär ett tiotal salt o peppar o lagerblad, låt skuda lätt i en timma. Ta upp köttet o sila skyn från lök o morötter o lagerblad, o kasta det. Sedan lägger du tillbaks köttet o den silade skyn, tillsätt kremfres två till tre dl, låt stå o putra i trettio minuter o red sedan av såsen.

Serveras med potatis o gröna ärttor o rönbärsskele.

Smaklig måltid o jag tror du kommer tycka om det.

NORE

tantsotis
0

Tack för receptet, det där tror jag blir jättegott! Och sonen kommer bli glad när jag slänger löken och morötterna…. hihihi

Jag har färska lagerblad till och med, odlar i köksfönstret.

Nore
0

Om du har älgfärss så kan du finhacka bejkon o blanda i det blir en smakupplevelse.

tantsotis
0

Fick ingen färdig älgfärs…. Tro om det går att göra i matberedaren eller om det blir mer som en smet än färs?

I och för sig skulle falsk moussaka, med skivad potatis och tomat, varvad med älgfärssmet med bacon i, säkert bli gott. Man tar klickar av smet och inte så noga med att den är bra mald.

Eller vad tror ni andra?

Hawknestgrove
0

Ja, att göra färs i matberedare kan funka, men bara lite i taget. Grattis till älgköttet!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Faxlin
0

Ohh, vilken lycka för dig. ;-)

Smaklig måltid till både dig och missarna.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Nore
0

Slaksidorna på älg kan du göra en rulle utav o fylla med katrinplommon o enbär o morötter o kryddor o snöra ihop till en rulle o i med den i en lergryta o låt den bli färdig där. Sen är det till att skära lagom potionbitar o servera .