skogsödlan

Och här en annan dag då jag fotade en dräktig hona och dom föder ju levande ungar fast i en äggsäck och ungarna är väl runt 3 cm som nyfödda och när jag var liten grabb hade jag skogsödlor i terrarium och där kunde jag se när dom födde ungarna å de var spännande :-)Sen födde jag upp ungarna på badlöss och sedan släpptes dom ut hmm å de var för ca 35 år sedan opps vad tiden gick fort :-)
mvh/bjorsa

Vilka fina bilder! Hur lyckas du få en ödla att sitta still? De brukar ju slinka iväg fortare än blixten när träffar på dem. Eller gör de inte alltid det?

Tack AnnaO!
Kommer inte riktigt ihåg men antagligen var de en ganska kall dag och om man letar efter ödlor som ofta håller till under stenar gamla träbitar eller varför inte lägga ut tjärpapps bitar eller plåt då kommer dom nämligen att söka sig dit å sova där då de blir varmt å skyddar och då passar man på att leta nån dag då temperaturen är låg för då är dom slöa eller tidigt på morgonen innan dom fått kaffe :-) nja innan dom blivit varma sen får man snabba sig på att fota men trixet är att få tag på en som är kall då dom är växelvarma dvs kalla låg aktivitet varma hög aktivitet .
mvh/bjorsa

Otroligt snygga bilder. Precis som vanligt.
Men det väcker en massa frågor. Hur vet du vilka som är hanar och honor?
De ser ut att ha väldigt vassa klor, du är inte rädd för att bli riven när du håller i dem?
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#13 Tack Åsa,
Dom har så små klor att man inte känner något däremot kan dom bitas hårt som en hård klänypa men de händer sällan .
Könen skiljer man åt genom att honan är gulaktig på buken medans hanen är orange med svarta fläckar.
Och honan på bilderna var ordentligt tjock oxå så man kan även se skillnand på dom uppifrån om honan är på tjocken dvs :-)
Nu när du frågade om könsskillnanden så tänkte jag att det vore ju bra om jag hittade någon sida där det stod om just könsskillnanden men kunde inte ens hitta en på engelska men sen nu när jag skrivit klart svaret så kom jag att tänka på wikipedia och där fanns det :-) så här en länk till lite text om skogsödlan
http://sv.wikipedia.org/wiki/Skogs%C3%B6dla
mvh/bjorsa

Tack så mycket. Jag tycker sådant här är ruggigt intressant, och vill alltid lära mig mer om de olika djuren vi har i vår natur.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Ruskigt intressanta djur det här. Och bilderna, ja de talar för sig själv.
Du skulle inte ha lust att göra en artikel om dessa ödlor? Bilderna har du ju redan:-)
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Jättetack för era underbara bilder!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....