Nores snabba slaksida av älg
Slaksidorna på älg kan du göra en rulle utav o fylla med katrinplommon o enbär o morötter o kryddor o snöra ihop till en rulle o i med den i en lergryta o låt den bli färdig där. Sen är det till att skära lagom potionbitar o servera .
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Det var inget dumt recept. Synd att alla slaksidor som kunde ha legat i vår frys, sedan i höstas, är mosade till köttfärs.
Jag hoppas jag kommer ihåg det till nästa år. Om vi får någon älg då?!
ursäkta en vegetarian (som dock kan tänka sig att göra kötträtter till resten av familjen), vad är en slaksida?
Det som sitter liksom nedanför revbenen ner mot bakbenen. i vanliga fall ganska oandvändbart kött som bara duger till färs

#2. Du som inte äter kött, tycker synd om dej men familjen får destumer godsaker. Fyllningen blir faktis god o skulle säkert falla dej i smaken.
Nu måste jag fråga dej som är vegetarian en sak, det är inte illa menat från min sida. Varför ser en vegetarisk hanburgare ut som en vanlig hamburgare o likaså dessa kycklingklubbor, för min del om jag vore vegetarian så skulle jag nog inte vilja att det liknar kött, har funderat på det när jag handlat åt en dam i byn.

Bra recept! Slag är annars en trist detalj. Borde väl fungera med får-slag också? Eller är Älgens köttigare och finare kanske?
(Tur iaf att inte fiskpinnar ser ut som fiskar…eller det kanske finns? Makaroner som är formade till allt möjligt finns det iaf!
Intressant tanke!… Köttbullar som ser ut som…kantareller…;) Undrar om det verkligen är konsumenterna som styr vilken form det ska vara på maten…det kanske det är
Jag älskar själv kött men inte sill, och jag hoppas att ingen tycker synd om mig bara för det. Det är ju jag själv som valt (eller ja, jag gillar ju inte det och därför har jag valt att inte äta det).
En vegeterian har ju säkert valt det också av något skäl, om det är av smak eller ideologiska skäl spelar nog ingen roll.
Varför vegetariska hamburgare ser ut som kötthamburgare kan man ju fundera på - å andra sidan… hur skulle de se ut annars? Som broccolibuketter?
Varför gör man ibland köttbullar, och ibland pannbiff och ibland köttfärslimpa, det är ju malet kött allting?
mvh Martin
Haha, Nore, rätt tänkt! Varfgör vegetariska korvar?

#5. Jag gör även på rådjur, o de är tunnare men det går bra det också, o det går bra även med fårslaksidorna
#4 - ärligt talat, jag vet inte. Tillverkarna tror väl att vi stackars vegetarianer lääängtar efter maträtter som ser ut och smakar som det kött vi har valt bort, av nån märklig anledning.
Jag själv har valt bort köttet (sedan 1986) helt enkelt för att ajg inte tycker det är gott och främst för att jag inte klarar av konsistensen.

Jag slutade äte kött 87. Pga etiska skäl. Vill inte äta döda djur, helt enkelt. För mig känns det fel, så synd är det inte alls om mig. Vill jag är det ju bara att börja igen, fast försiktigt då, så att inte magen pajar.
Fuskar och äter mejeriprodukter, ägg och tom fisk. Jag var ju bara 13 när jag slutade, så mamma tvingade mig att fortsätta äta fisk till jag blev vuxen, så att jag inte skulle dö av bristsjukdomar (kan erkänna att jag är sjukt kräsen, inte gillar svamp, bönor, linser od som tydligen är vad vegetarianer ska leva av).
Vegoburgare, tja, jag äter gärna såna. Det är ju gott att ta 2 brödskivor, lägga in grönsaker, ost och en burgare.
Korv, jag älskar att grilla korv, och det är väl inte konstigare med korv av soja än kycklingkorv?
Köttbullar har ju en praktisk form om man vill äta pasta, således finns det runda små bollar av soja och quorn, fast de kallar inte vegetariska köttbullar, tan sojabollar, tex.
Vegetariska kycklingklubbor har jag aldrig sett, men det finns en ny favorit, sojafilé (supergott), och just filé är ju lite knasigt att kalla en sak de gör av sojabönor. För en böna har ingen filé, och om den hade det skulle den vara bra liten!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

frågan om veggoburgare var inte riktad till mej, men jag svarar ändå. tycker inte att veggoburgare brukar se så jättemycket ut som hamburgare, då de ofta är panerade eller nåt i den stilen, vilket hamburgare inte är.
men vad jag ogillar är alla sojaprodukter och sånt som ska likna korvar osv, som ska likna kött lite i konsistens och smak. de är så ÄCKLIGA! tycker de är det värsta som någonsin hittats på, om jag ska överdriva lite. när det var mat på skolan så smakade den vegetariska grytan med quorn som om det var kycklingbitar i, blev lite paranoid ibland.
senast jag åt kött var några månader sedan, jag äter fisk. men inget kött från något landgående djur. har börjat med att sluta äta fisk oxå nu. fast ibland saknar jag vissa kötträtter, mest för att så som jag minns dem så var de väldigt goda. men kan inte äta kött när det kommer till kritan. då är det ju bra med något som kan ersätta köttet. men när jag sätter tänderna i det blir jag ändå lite äcklad, även om jag vet att det är vegetariskt.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

#11. Lilla vän när jag läser ditt inlägg blir jag lite orolig för dej, att ingen mat smakar, så jag frågar dej av ren vänlighet, du lider inte av ätstörning av något slag. Varför jag frågade är att jag har en dotter som som du inte åt kött o fisk, hon skulle bli vegiteraian sa hon, vi som förstående föräldrar aksepterade hennes beslut, men det höll på o sluta illa, det var på håret. idag lever hon ett rätt så bra liv,o har erkänt för sig skälv att hon hadde en sjukdom som hette anorexi o bullemi. MVH NORE

Om man mår illa av tanken på att äta kött, så kan man fortfarande vräka i sig av allts om inte påminner om kött.
Så fungerar jag i alla fall. Så det behöver inte vara en ätstörning för att man äter vegetariskt.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Ja, Vattnadal, visst. Men i och med att Nore "känner igen lössen på gången" så förstår jag att han får dåliga vibbar och av välmening ställer sig frågande. Gör faktiskt jag liiiite jag med.