Vattenödlor (vattensalamander)
Här lite bilder på vattenödlor eller rättare sagt vattensalamander och de finns 2 sorter i sverige den mindre och den större vattensalamandern fast jag är så van att säga vattenödla att de får hänga kvar
Här en bild på en mindre vattenödla en hane i lekdräkt i en damm
Den ser kanske lite konstig ut men den är fotad på ca 50 cm djupt vatten med ett polarisationsfilter på kameran.
mvh/bjorsa

och den sista på den större vattenödlan .Om man vill gynna dessa krabater så skall man se till att de alltid finns vatten i någon damm för tex den större vattenödlans larver tar 4-5 månader innan dom är klara och dom leker i apr-maj medans den mindre har kortare tid 3,5-4mån och leker i maj .
Jag har märkt att beståndet på våran tomt ökat dom senaste åren å de e nog pga alla dammar å de e ju alltid bra att gynna dom inhemska arterna då de oftast är lättare genom praktisk handling så ut å gräv en grop till di sma :-)
mvh/bjorsa
Häftigt att du har större vattensalamder på tomten. Du vet väl att den är rödlistad och jag tror dessutom att den är med på listan över skyddade arter i EU´s Natura 2000 nätverk (i det sk art och habitatsdirektivet). I Göteborg fick de faktiskt rita om planerna för ett bostadsområde som skulle byggas bara för att rädda en damm med större salamander.

Jo för mig som är lite intresserad av just vatten och ödlor ormar odyl är de kul med den som gäst i mitt växthus och egentligen skulle jag försökt att filmat leken hos mindre vattenödlan i våras men vattnet var inte klart så de sprack men skall fixa till en lekdam å dom som har klart vatten så att man kan få lite filmbilder på dom när dom leker i vassen :-)
När jag var liten grabb fångad vi vattenödlor i rågsved i en damm som dessutom hade iglar som satte sig fast på en men de struntade man i då :-)Vi fångade dom med morsans durkslag som hon sedan hade till spagettin :-) (slutet 60 tal)och då fanns de gott om dom för därute fanns de mkt dammar å vattendrag men idag är nog de mesta bortbyggt så in med mer vatten i närmiljön fast de blir väl en säkerhetsrisk då å då måste alla bära flytväst :-)
Den liksom alla grod och kräldjur är ju fridlysta däremot kunde jag inte hitta att den tillhörde rödlistan när jag gjorde en sökning på samtliga län och grod och kräldjur här http://www.artdata.slu.se/rodlista/RodSvar.cfm fast det står 2005 kanske den kommit in efteråt ?
Hittade en artikel om göteborg och större vattensalamander och där står det att den inte längre är rödlistad vilket borde betyda att den ökar i population vilket är bra
http://www.gp.se/gp/road/Classic/shared/printArticle.jsp?d=102&a=217860
mvh/Bjorsa
Det är nog snarare så att salamandern har avförts från rödlistan för när jag hörde kommunbiologen i Göteborg tala om vattensalamander så var den senaste rödlistan (2005) inte reviderad och klar. Däremot var den rödlistad och är med i art & habitatsdirektivet enligt denna rapport sid 13- 16.

Tack för länken,
Det står att den vill ha minst 10 m i diameters dammar men hos mig finns inga så stora.
Inann jag grävde mina dammar fanns här bara en damm/dike som höll vatten under regninga år tillräckligt länge för att att dom skulle kunna fortplanta sig men bara vissa år (regniga) och den dammen/diket var kanske 3 m2 som störst och 40 cm djup men redan då fanns den större vattensalamandern här och närmsta större damm ligger ca 2 km bort så dom kan nog anpassa sig till mindre dammar .
Eftersom naturliga vattensamlingar oftast dräneras bort så är de ju bra att anlägga små pölar dom behöver ju inte vara mer avancerade än en grop där man sedan lägger i plast som tätskikt jag brukar använda mig av plansilofolie från lantmännen den är 0,15 mm och svart på ena sidan och vit på andra och man tar den svarta sidan upp .
Sen är de bara att skyffla på med lera och sten grus å på med vatten och kanske lite vilda vattenväxter sen kommer trollsländorna och givetvis myggorna :-)Men sen kommer ju groddjuren och kanske vattenödlorna .
mvh/bjorsa

Snygga kort som vanligt.
Men jag har en liten följdfråga på bilden på ödleungen. Jag som inte kan något om ödlor :-)
Om ungen inte tar sig igenom ytspänningen på vattnet. Betyder det då att den inte behöver andas luft? Jag trodde alla ödlor behövde luft. Men om den klarar sig utan luft, hur länge gör de det? Är det så hela livet?
Ursäkta alla dumma frågor.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tänk att det finns så mycket i vår natur.

Åsa när den är nykläckt så har den utväxter som påminner om gälar kommer inte på vad dom heter men med dom tar den upp syre ur vattnet den här som är på bilden är en som tagit klivet ur vattnet och andas då luft med lungor och de jag försökte visa med bilden var att den är så lätt å liten att den inte kommer igenom ytspänningen ner den skulle ner i dammen igen .
mvh7bjorsa

#21: haha, tack för förklaringen. Kollade in bilden igen. och kan helt enkelt bara skylla på att jag hade varit vaken i 48 timmar i sträck. ;-) Trötta Åsor ska inte skriva. ;-)
Men jag fick lära mig något nytt i alla fall. Så tack för det.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Som vanligt, tack för fint ögongodis!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jättefina kort =)
Som biologstudent får jag säga att jag tycker det är lite fel att kalla dem vattenödlor, då de faktiskt är amfibier (groddjur) och där med närmare släkt med grodor och paddor än ödlor och ormar.

#24 I mitt första inlägg skriver jag ju vattenödla/vattensalamander och de riktigta namnet är ju mindre och större vattensalamander men i folkmun vattenödla så jag förstår inte riktigt kritiken eller finns de något annat namn på dom nu än vattensalamander ?
mvh/bjorsa
#25 Förlåt mig, det var inte kritik mot dig (kanske jag inte borde ha skrivit inlägget igår, då jag var rätt trött och kunde förmodligen formulerat mig på ett bättre sätt) Men jag tyckte att det kunde vara bra att påpeka att de var groddjur, för de är ju rätt lätta att missta för ödlor om man inte vet.

#26 Visst är de ok att påpeka skillnanden på ödla å vattensalamander/vattenödla trodde du menade att jag skrev vattenödla i mina inlägg :-) vilket är fel namn men eftersom den alltid hetat de i folkmun så tyckte jag de räckte om jag skrev de i första inlägget å sedan körde med de vanliga namnet .
Många tror nog oxå att när dom hittar en vattenödla/vattensalamander på hösten eller våren att det är någon annan sorts ödla då den inte har sin lekdräkt och är ganska torr mer som en padda i skinnet så ser den inte alls ut som den vi ser i dammarna simmandes omkring och den lever ju större tiden på land då den oxå övervintrar på land å egentligen bara är i vattnet under lektiden fast tycker jag kan se vuxna djur långt in i juni i dammen men enligt böckerna skall dom bara vara där april-maj i alla fall den större vattensalamandern men dom kanske inte läser böcker :-)
mvh/bjorsa