Kopparorm
Några bilder på en kopparorm från i somras eller kopparödla eller ormslå den har många namn så de e bara å ta ett :-)
Och om jag minns rätt så skiljer man könen åt genom att hanen har ljus buk och honan mörk buk men kommer inte riktigt ihåg och fick inte fatt på någon sida där det står men här finns lite text om den
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kopparorm
mvh/bjorsa

Så många fina bilder du har på alla möjliga smådjur, bjorsa! Tack för att du vill dela med dig av dem här inne! :)
//CarlS

Tack Carl,
Nu är dom snart slut bilderna :-)Men har lite bilder på vattenödlor oxå både större och mindre vattenödla skall bara leta reda på dom i datorn så läggar jag ut dom senare men sen e de slut :-)
Får väl oxå försöka med dom större djuren men ser dom så sällan har dock sett å fotat älg å rådjur men inga riktigt bra bilder .
Men som sagt smådjur å insekter är ju de som är roligast att fota å studera och de jag skulle vilja göra är att fota under vattnet att kunna ta bilder på di sma under vattnet som trollsländelarver vattenloppor osv men får se om jag får till lite prylar så att de går att stoppa ner kameran i plurret å fota :-)
mvh/bjorsa
Rdigerar här kom ju på att jag har lite huggormsbilder oxå så dom kanske jag oxå kan lägga ut om de e ok?
Självklart bjorsa! Alla djurbilder är välkomna!
Berikar sajten + :)
CarlS

Ok 
mvh/bjorsa
Sicken söt kopparödla :D

Fina foton. Men usch för att ha dem i trädgården. tack och lov har jag inte sett någon hos oss :-)
På bild är de fina, men inte i min trädgård. *ryser lite lätt*
Ser fram emot dina andra bilder. ;-)
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

UNderbara bilder! Här uppe i Norra bohuslän kallas de stålorm
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#14 Tack Gunilla ! :-)
Jo stålorm passar ju oxå dels så är den ju ganska stel av sig och sen så ser de ju metallisk ut men när dom är nyfödda så ser dom ut som guldspikar dom kommer ut ur äggsäcken i alla fall minns jag det som så från de jag var grabb har inte sett några riktigt små på många år
Dom blir ju runt 30 år i de vilda å någon har blivit 54 år i fångenskap så de tar ju tid ifall dom minskar i population innan man upptäcker det och tycker det är sällan man ser just dom små .
mvh/bjorsa

Mycke fina bilder o jag vet att de är ofarliga, men det är orm o fy sjutton. Har aldrig tyckt om ormar för jag tycker de ser opålitliga ut. Så skicka gärna fler fina djurbilder, det är ett lyft för sidan.

#0 underbara bilder
#17 snygg huggorm:D
( #16 kopparödlan är en ödla och ingen orm)
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Fina ormbilder.
Jag brukar kunna hålla i huggormar.
Dom kan inte böja sig upp och bita om man bär dom långt bak.
Men jag höll i en orm för länge sedan i södra sverige och den kom upp efter sig själv slingrande runt sin egen kropp och bet mig i fingrarna. Blev bara små rispor som inte kändes.
Möjligen var det en koparorm.
Mvh/-Anders

När jag var liten hade vi alltid snokar hängandes runt halsen. Men det gällde att kolla så det inte var svart huggorm vi tog istället. lätt att se skillnad, men ibland kunde man vara slarvig.
JAG har då ormfobier. Kul lek ni hade tänk om det varit en huggorm som hade bitit er i strupen. Lykka till då . Pling plong taxi till sjukhuset då ?

#21 Vi kollade ju förstås innan vi tog den runt halsen. Inga kryp skrämmer mej mer än spindlar, så även jag har fobier.

Det får kallas fobi eller vad som helst men, mig icke tycka om dem
hihi, jag säger så här… Alla varelser, med mer ben än fyra och som är mindre än 5 cm anser jag vara suspekta. Men spindlar får gärna bo hos mig. De äter flugor. Bara jag slipper dem som sängkamrater. Men jag dödar dem inte. JAg tar dem i ett uppoch nervänt glas, skjuter in en pappbit och hivar ut den lille gynnaren. Förutom den som förhoppningsvis bor kvar i min bil och över bungyjump. Se tidigare tråd, har spindlar kul?
http://svensknatur.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=f5a7ec5e-749b-4f54-b645-88e9aa73c1af

#24 Jag lovar, hade jag en spindel i bilen skulle jag hoppa ut i farten. Jag hinner inte reagera förrän jag reagerat så att säga. Jag hoppade faktiskt ur mina långbyxor en gång när jag kände att det kröp. Pinsamt efteråt kan jag tala om. Det var en stackars gräshoppa som fick sätta livet till den gången, medan mina kompisar stog och stirrade på mej.
Men Nobsan, han hade så roligt! Satt i solskyddet och åkte upp och ner Wiiiiiii. Hanhar kul!

Åå vad det är snyggt när "guldstänket" syns i ögonen! Hoppas att det blir möjligt att fotografera de små "guldspikarna" i framtiden!