Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett24-svenska-vilda-djur
Läst 2627 ggr
Hawknestgrove
0

detta trodde jag inte.....

HAr alltid trott, att grävlingen var en fredlig liten gynnare, även om han ställer till med stora skador. Hör och häpna, i förra veckan talade en granne om för mig, att deras granne, som hade en katt, som var döv, hade sett grävlingen döda deras döva katt. De hade sett anfallet med egna ögon och inte kommit fram i tid. Så det var inte trevligt att höra……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Anett Lindbom
0

Jo Grävlingar kan dom. När jag var liten och vi hade bland annat kalkoner, bland annat en som var vingklippt, den tog grävlingarna så det blev inte mycket kvar på den stackars kalkonmannen, hans fru klarade sig undan för hon kunde flyga & ta skydd på det viset.

Coturnix
0

Hmm. Grävlingen plockade till sig hälften av mina hönor innan jag hade överlistat honom. Först satte jag dit en extra hasp nertill på hönsbursdörren eftersom han tydligen lyckats tränga sig in genom en glipa. Nästa dag var haspen bortslten. För klen. Sen satte jag dit två klossar och satte en eltråd runt alltihop. Nu har grävlingen gått hem till sitt gryt i skogen igen.

Diana_K
0
Diana_K
0
heliotropes
0

Själv är man uppväxt med att hört-Går du i grävlingsrika områden gäller det att ha sten ifyllt i stövelskaftenFörvånad

Eva // medarbetare på Perser

moondancer
0

Förstår inte vad som är så överaskande. Klart att ett rovdjur tar ett lätt byte. Döva katter måste vara gynsamma byten

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Diana_K
0

En till Grävling länk :))

Kul att veta om grävlingen http://www.naturskola.se/bladet/00-04/gravling.htm

Diana_K
0

#5 *haha* det där har jag också hört talas om fast att man ska ha knäckebröd i stövlarna, jag lovar dig att det bara är gammal skrock :o) Det finns till och med en del som tror att igelkottar biter av hälsenorna på folk *fniss*

Grävlingar
"Lägg knäckebröd i stövlarna om du vill slippa bli biten av en grävling".
Varken tänder eller käkspann på grävlingen är dimensionerat för att knäcka en människofot/ben. Det här rådet är i paritet med det  om att »gnida köldskador med snö«

Läs mer på :)) Arkaiska.se: Lexikon över missuppfattningar.

Ha det bra och sköt om er!

//Diana_KSkrattande

Hawknestgrove
0

JA, det enda jag vet, med säkerhet, är att man ska vara väldigt försiktig om man kört på en ggrävling och blir tvungen att avliva den. Men den skrönan om knäckebröd har jag också hört, men aldrig trott på. att den är något utpräglat rovdjur, det visste jag verkligen inte, om man inte ser mask som byte, de är ju fenomenala på att käka upp djurfoder, bl a hos grannarna, när de hade kor.

Faxlin
0

Vi har också förlorat en katt till grävling. Men det var för många år sedan. De är snabba små gynnare det där.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

Där ser man. Då behöver jag inte glo snett på sambon, när han sätter ut grävlingfällor då. HAr alltid tyckt, att det är dem väl unt att köka lite havre, då vi ändå bara sår till älgen. men nu….Nä, inga kattätare på våra marker inte!

Coturnix
0

Det vanligaste är väl ändå att vuxna friska katter klarar sig från grävlingen.

gejsa
0

Vi hade en grävling för några vårar sedan som tänkte bygga bo under vår lilla bod. Hon hade gjort iordning i under huset för att antagligen föda där. Och vi som hade då 8 utekatter och 4 hundar. Hundarna sprang dig och skällde och körde in huvudet. Vi var livrädda att grävlingen skulle döda något av våra djur. Så vi satt och väntade på att grävlingen skulle sticka i väg när det blev skymning för att jaga. Då när hon försvann så sänkte vi ner huset så att hon inte kunde komma under där mer. Så hon försvann till sist.

Jägarna sa att dom kunde komma och skjuta den åt oss. Men som sagt vi gillar alla djur så vi sa nej. Det gick ju att göra så här på ett fredligt sett också.

En grävling gick t o m och dog inne i vår loge en vår. Jag såg när den kom. Den var gammal och sjuk tror jag. Några dagar senare så hittade vi den under min hästvagn. Den hade bara somnat där såg det ut som. En tidig vår var det också.

Vet på ett ställe som det bor en grävling och mina katter går förbi där ofta. Så jag tror nog att om en grävling lyckas ta en katt så är den nog oftas sjuk.

Faxlin
0

#13. Min katt var inte sjuk. Bara lite bakom flötet. Ja jag vet det är elakt sagt. Men jag har inget annat att säga om honom. Han var liksom inte som en katt skulle vara.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

Haha, Åsa, har också en kisse som är lite dum! Men gissa vem som husse älskar mest…. Lilla Dumma Esther, förstås…..

Wiizy
0

Hmm, är det sant att grävlingar biter av benet? :0)  Tror jag såg en (äcklig) grävling en gång, mörkt å allt, bara ett par tomma ögon och en stor läskig kropp en bit bort, jääklar vad fort ut jag fick…

elena
0

En vår för många år sedan släppte jag ut min katt på morgnarna som vanligt. Han gick med bestämda steg in i vår lilla skog och kom tillbaka vid matdags.  Det här pågick en bra bit in på sommaren och jag var nyfiken och försökte följa efter men då gick han inte dit. En kväll kom han inte så jag går ut och ropar på honom. Då kommer han springande med tre små grävlingar springande efter sig och sist kom en vuxen grävling. Katten sätter sig bredvid mig. Grävlingarna tvärvände när de såg mig. Vet inte vad han gjorde där varje dag, barnvakt eller lek.

Coturnix
0

#17 Det var intressant och spännande! Det är nog så att allt har flera aspekter. Man riktigt önskar att man kunnat sett det med en dold kamera!

elena
0

#18 Ja, om ungarna hade varit moderlösa hade jag förstått det lite mer men det måste ha varit mamman som kom sist och kanske blev orolig när de var på "rymmen" så hon blev tvungen att springa efter. Min katt såg riktigt stolt ut när han satt bredvid mig och visade upp sina kompisar.

Hawknestgrove
0

Haha, kul tråd detta blev! men det där med att de biter rätt genom ben, det tror jag bara är nys. Däremot, så vet jag, att de kan vara väldigt farliga om man kört på dem och när man ska avliva dem.

fotokrafs
0

Jag hörde också när jag var liten att man skulle ha knäckebröd i fickan, så att man kunde knäcka brödet.. då grävlingar biter till benet knäcker.

Snacka om att jag blev stel som en pinne när jag mötte en grävling bara någon meter från mig, och jag hade inget knäckebröd!! Förvånad
Tur för mig så vandrade den vidare efter att stirrat på mig i vad som kändes som en evighet. Flört

aase-andersson
0

de är så närsynta att de inte ser dig! men de är nog lika rädda för dig som du för dom. när 2 grävlingar slåss då låter det som värsta huliganslagsmålet. Vi jagar grävling i gryt med vår terrier och grävling på havreåker med karelar tiken och terriern.

Hawknestgrove
0

Ja, att de ser dåligt , det vet jag.Sen har jag hört, när de slåss också…. Fy som det låter!