Skarv vs sötningsmedel
Lite svårt att sätta ett bra namn på det här inlägget, men jag tror att den här förklarar ungefär vad jag vill ha sagt.
Jag har under några dager lyckats hitta några intressanta articklar i Corren, här och här (denna kan också läsas).
Vad jag tänkte på när jag läste denna är inte direkt det jaktbrott yrkesfiskaren blev åtalad för, utan att han anklagar skarvarna för de minskade fiskmängderna i Roxen. Roxen som ligger väldigt nära Linköping har under mycket lång tid utsatts för utsläpp av en hel del kemikalier som inte är naturligt förekommande i Svenska vatten. Däribland sötningsmedlet sukralos, som man inte har koll på hur den påverkar livet för vattenlevande djur.
Kan det vara troligare att det är de kemikalier som har släppts ut som har gjort så att fiskarnas bestånd har minskats än att det är skarvarna som har ätit upp all småfisk? Eller kan det vara så att fiskarna har fiskat upp alla stora fiskar, så att det bara finns små fiskar kvar?
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Utan människan så ökar och minskar stammar av djur och växter naturligt beroende på födotillgång och sjukdommar.
Det blir så att säga aldrig ett problem som inte löser sig självt.
Allt går i vågor.
Men nu är vi här och då är då blir det ett problem plötsligt.
Det krockar med våra intressen.
Och då är det oftast rädsla för att förlora pengar, rädsla för förändring, rädsla för något okänt hot, rädsla för sitt eget liv eller nåt.
Och då hittar människan på olika orsaker på varför det är som det är, oftast utan att skylla på sig själv utan på något annat som är enklare att ändra på.
T ex skjuta skarvarna.
Sen om det inte var det rätta så brukar man forska lite mer.
Skarvar dödar hela öar och äter fisk.
När träden som dött ramlar omkull eller fisket blir dåligt så flyttar skarvarna och lämnar en välgödslad ö.
En ny växtlighet kommer att skjuta upp på den gödslade ön medan en annan ö dör av skarvens härjningar. Fisken återhämtar sig. Medan den minskar i skarvens nya fiskevatten.
Och så går varvet runt.
Men vi har inte tid eller råd med det. Vi försöker hela tiden stoppa vågornas rörelser. Eller så tar vi för mycket själva och skyller på den som inte har något val, d v s den som inget annat har att äta. Och när vi stoppar vågen så blir allt fel.
Men så är det..de flesta av oss människor vill leva i en evig långsam dyning utan spänning av att se de verkliga skiftningarna.
Pengar kommer troligen att avgöra din fråga tror jag.
Mvh/-Anders

1# Det var bra skrivet!
det gäller sötningsmedlets effekter har vi tydligen frångått "försiktighets" principen. Man kör på med något okänt och så får vi se om det skadar.
Personligen ratar jag produkter som innehåller detta.
Även jag bugar mig för Abraurs inlägg. Vackert skrivet!!!!!!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....