länstyrelsen har gett tillstånd
Länstyrelsen har gett tillstånd att skjuta 85 lodjur, men inom jägarkåren vill det skjutas flera. Är lodjuret ett problem som måste beskattas hårt, hur ser det ut i landet hoss er på lofrånten.
Här ser man inte många Lospår.
Men det brukar heller inte vara någon stor tilldelning i Lappland.
-Anders

Jag tror att det fins mer lo i mellersta sverge o nedåt här. För min del så tycker jag lon är ett mindre problem för den är ärlig när den jagar. Är man ute o jagar med småhundar så brukar lon träa som vi säger här nere o är inget hot mot hundarna. O den ger sig inte på får i hagarna heller, det har hänt de tagit något får eller lam men det är inte så vanligt.
Här ser jag och sambon lodjur titt som tätt. och idag när det snöat 1dm så lär spåren finnas överallt. personligen har jag inget enot dom de har aldrig jagat eller tagit hundar för oss eller boskap, men hon katten blev illa biten i våras-07 hon var borta i 3 veckor och kom hem med rumpan smakad på men överlevde. men rådjur stammen är minskad men det hjälper ju rävar till med också. vi fick en tilldelning på 10 i värmland. lär gå på 2 tim som i fjol. en del områden finns fam så stora. här hos oss finns det en hel del, vet ej hur många. ett fint och ståtligt djur att möta i skogen och hundarna visar respekt och skyddar inte aggresiva.

Det är likadant i västmanland, det är jakten färdig på förmidagen antar jag.
Någon som har koll på vilket landskap som har flest lo / störst chans att stöta på lo?
mvh Martin

Du kan börga i västra götaland o småland o örebro västmanlad o värmlad o dalarna fins det gott om det, Jag har jaktmark i tiveden o där stöter man på spår rätt som det är, o revirpinkade platser.
Ja, lon är ärligare i sin jakt, men däremot så tar den katter, vilket för att jag inte vill ha dem. Härhos oss, dvs Norra Bohuslän, har vi rätt gott om dem. Nore, siffran 85, det gäller väl hela Sverige? Vet ej, hur många vi får tilldelning på här ännu.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....