Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett04-sjöar-och-vattendrag
Läst 2752 ggr
aase-andersson
0

eget viltvatten?

Vi satt och spånade på att fixa ett eget viltvatten.vi har på marken en utgrävd bäck/liten å. när det kommer förmycket vatten blir ju åkern översvämmad, det är en gammal sjöbotten som blev åker på 1800 talet. det är väl länstyrelsen och myndigheter man vänder sig till men jag skulle vilja veta om det finns något på nätet som kan underlätta tänkandet, vi har ju svan och gäss på våren och hösten och massor med änder då med men jag skulle vilja att de stannade och att man kan göra det fint för framtida ev jakt. är det någon som vet?

Hawknestgrove
0

puttar upp… Hm kan du inte tom få eubidrag om du gör en damm? Kolla det…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

aase-andersson
0

hoppsan då, det ska jag kolla. vore ju bra om det gick för det kostar väl en del förstår jag..

Nore
0

Ta kontakt med länstyrelsen o lantmäteriet o fråga om låv. Jag har bygt viltvatten utan tillstånd, tog det vid en bäck som rinner genom min mark, så det är både inlop o utlopp så vatnet är i rörelse hela tiden, det blev så att bäcken blev 45meter bredare när det var översvämmningOskyldig.     Om du får bidrag är jag lite tveksam till, men du får en massa paragrafer om viltvatten o hur det skall se ut av naturvårdsverket om du frågar dem, o kostnad för en besikning. Kolla gärna men säg inte att du skall göra det, utan det är bara en fundering.Hemlis

Hawknestgrove
0

Enligt sambon, så ska det nog gå att få Eubidrag för anläggande av damm/våtmark… JAg vet att vår kompis atlantfararen fick det, när han grävde sin damm….

nobsan
0

Om du ska få fågeln att stanna ska du mata den. Med vad vet jag däremot inte. Det är väl säd, kan tänka.

Hawknestgrove
0

Ja, säg är populart att de. Äcen vad jag förstår, så är vitkål bra….Du sjulle även kunna så fodermärgkål eller grönkål. Då drar du till dig även fyrfota djur. dessutom väldigt frosthärdigt.

aase-andersson
0

vi odlar redan fodermärgskål där redan han som hyr marken av oss vill inte ha den delen som blir översvämmad flera ggr per år. alla tips är användbara.. det finns bäver högre upp och de vill jag inte ha dit. det är en kanal som grävdes för att dika ur sjön björklången, den var aldrig mera än 5 meter djup under sin tid. och kanalen är äckligt bottenlös på flera ställen. vi bor på en höjd ovan "sjön" och har utsikt som är enorm egentligen skulle det inte synas mer än förut tror jag men roligt skulle det vara.

Hawknestgrove
0

Ta du kontakt med Länsstyrelsen där du bor. HAr du googlat på Eubidrag för våtmarker? det gäller ju att anlägga, befintliga får man inget för. men de brukar vara väldigt trevliga att prata med.