Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 29-sajten
Läst 1117 ggr
nobsan
0

Svensk natur

Tack Nore! Att du talade om att den här sajten fanns. Jag blir både glad och full i skratt varje gång jag går in och kollar läget. Ni är så trevliga, lättsamma och skojfriska. Kul att ni finns. Skrattande

Nore
0

Vad glad jag blev, men det är ni debatörer som gör svensk natur, så sträck på er debatörerGlad  Varför sätter du inte igång nobsan o berätar upp uppfödning av våra vänner jakthunden o hur du tar med valpar i skogen på promenader o för träna dem mentalt.   Gör nu detta så kommer det bli fart här också, ska du se.

nobsan
0

Ska försöka hitta på något, när jag hinner med.

Hawknestgrove
0

Kul att du trivs här, Nobsan!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

nobsan
0

Kanon! Det är en väldigt givande sajt. Man lär sej hemskt mycket här faktiskt.

Hawknestgrove
0

Ja och jag ser gärna, att många FLER av de förra skribenterna kommer med sina inlägg här med! Visserligen är vi nya och sidan har fått ett lite annat stuk, men taket är ju så högt, så alla saker kan ventileraS!

Nore
0

Det är mycke kvinnor som börjar jaga, det är roligt att de kommer ut i trevlig sammvaro o får umgås i naturen o hundarna.      Det vore trevligt om det vore kvinnor som vågar gå ut o tala om att de jagar o tala om jaktupplevelser.

Hawknestgrove
0

Ja, jag får väl berätta hur jag blev jägare…..

När jag var fyllda 30, så skulle min fd skjuta in sig och ta vapenlicens. Det var på "den gamla goda tiden " då man inte behövde jägarexamen. Sagt och gjort, han var en väldit god skytt i militära, så vi åkte ut till en skjutbana i Örebro och han sköt naturligtvis guld.

Då frågade de som hade bana, ska inte tjejen skjuta? JAg som inte hållit i ett vapen i hela mitt liv….

Sagt och gjort, blev påprackad en älgstudsare och skott. OBS! Fritt sikte, ingen kikare! OCh Gunilla sköt…..

Då frågade de på walkietalkien: - VEm faaaaaan var det som sköt????? Jag skämdes som en hund, tänkte att deta var väl helt åt pipans långa aftonblad…..

Det var tjejen……Svarade de.

Nä du skojar, blev svaret. Fyra femettor och en femma. Snacka om att jag blev stolt! Sen var jag inte så duktig på rörlig älg, men lyckades i alla fall skjuta silver.

Så på den vägen var det……

Nore
0

Har fått en beställning av ett jäng damer i mogen ålder som vill prova på lerduveskytte, o eventuelt o ta jägarexsamen.

Hawknestgrove
0

Ja, vi har just nu sambons sonson, som går jägarskola. Han är 15 år. HAde det inte varit så förbenat dyrt, så hade jag gärna tagit den ändå, fast jag inte behöver. Kyl, Nore, då får du alltså bli cirkelledare?

Nore
0

#9. HiHi du menar väl damtränareGenerad

Hawknestgrove
0

Ja, men här ovan har vi ju bannern för studieförbundet Vuxen skolan. Det är de som håller i cirklarna. Är man bara fyra st, så får man starta en cirkel. Jag vet att det var till dem, som jag anmälde styvsonsonen. HAn går nu, varje torsdag, sammalagt 17 ggr. Sen komer teoriprov och skjutprov. Som dirkelledare får man ju lite betalt, dessutom…..

Bjornen
0

En studiecirkel kan startas med 3 deltagare inklusive ledaren. I vissa cirklar får ledaren betalt och då är det nästan alltid avgift för deltagarna. Många cirkelledare får inte betalt och då innebär det oftast att deltagarna inte betalar någon avgift eller en mycket liten avgift beroende på vad lokalkostnader och övriga kostnader för cirkeln. Jag har själv varit cirkelledare i Studieförbundet Vuxenskolan under drygt 30 år i skilda ämnen och under samma tid varit med i SV:s styrelse. Snart startar jag cirklar i släktforskning och trädgårdsodling.

Hawknestgrove
0

Ja, jag vet, att styvsonsonens jägarskola kostade 1700 kr i allafall, plus studiematerial.  Sidospår, jag hade gärna gått en cirkel, där jag fått lära mig nya Vista……

aase-andersson
0

Min son ska nästa år läsa jägar examen på komfirmationen.. de har läger och åker och jagar med barnen. Vi har varit med i många år och visat olika jakter. mest med grythundarna. nu idag är sambon iväg och jagar på jägartorpet med ryssen och tysken. jag har maginflensa så jag fick stanna hemmaGråter  i torsdags fick vi tillbaka en tysktik som vi tog hand om innan jul hon kom från ett hemskt ställe. placerades ut och när hon blev hemmastadd så ville inte deras första tik acceptera det utan det blev slagsmål. men här är hon en i flocken och karelartiken har tagit henne under sina vingars beskydd. jag tog själv jägarexamen i floj det var det roligaste jag gjort på länge. nu fick vi mera att umgås och prata om hemma.

nobsan
0

Jag har inte jägarexamen men funderar på det. jag jagar ju med kameran, men det finns mycket man kan lära sej på en kurs, så det är nog dags. Mina 3 söner har det och min man tog den när dom började med det. hela jaktlaget gick. En kul grej när det inte var jaktsäsong. Ingen av dom behövde egentligen inte ha den, men efteråt insåg dom att dom fått mer kunskap.

Nore
0

Jaha nu blev det lite snö på hattbrättet i dag, gick ut i strålande solsken o gick hem i snöyra. Älgkon med kalven går kvar på skogen o grisarna hadde rumserat vi foderbordet till rådjuren o även varit ut på en holme där jag lakt ut havre till skogsfågel o änderna.