Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 11-klimatförändringar
Läst 1100 ggr
[Cuyo]
0

Nu kommer stormen

Nu kommer stormen

SMHI varnar: Stanna inne! Räddningstjänsten förbereder sig på kaos - strömavbrott är att räkna med.      Hej det kan ju vara bra att man går ut med den här varningen,för det är ju inte alla som läser tidningen så här på morgonen.                   Hej Cuyo 

Nore
0

Jag har blivit beordrad att vara beredd med maskin om det båser ned träd över vägarna i helgen

Martin
0

Ja, den där Gudrun (eller Agneta som Räddningstjänsten Kronoberg döpte henne till) minns man när man bodde i Växjö. Var nere i Malmö över den helgen och höll knappt på att kunna ta mig upp till Växjö igen på söndagen.

Även jag skall jobba helgen, så det blir kanske en hel del stormrelaterat kan jag tänka mig då, när man ser det här….

mvh Martin

Hawknestgrove
0

Ja, här blir det väl strömavbrott som vanligt och inget internet…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Nore
0

Men gunilla det fins väl trevligare saker o göra när det är strömavbrott HIHISkrattande    Du får visserligen inte provflyga kvasten nu i stormen, för det lär vara startförbudCool

Hawknestgrove
0

Haha, Nore, ja, jag har ju ändå satt Datorförbud på mig själv på lördagar. MEn sist så var det inget internet på tre dagar

nobsan
0

Hmmm! Min kära son och kompis stack till Öland nu. Dom var på väg därifrån när lille Per dök upp. Bondgrabbar som dom var så tog dom med sej motorsågen den gången och dom har den beredd nu också. Dom fick såga fram många personer längs vägarna, när Per var i farten. En liten farbror stog och sågade för hand  när dom kom och hjälpte honom. Medans det satt en hel del folk och kurade i sina bilar och inte vågade hjälpa honom.

Undrar hur det kommer se ut i skogarna. Det finns ju ingen tjälei backen som håller emot ???

AnnaLundin
0

#6 - med blötan i skogen just nu lär trädskrällena falla lätt även denna gången, liksom de två tidigare…

Gudrun gav oss 4 dygn utan ström, Per lika mycket. Fast efter Per var vi och köpte oss ett bensindrivet elaggregat och svärfar (elektriker) har fixat ett uttag så vi kan koppla in det på hela gården vid behov, för att hålla kallt i kyl och frys (Fundersam), pumpa upp vatten (ffa åt djuren) och driva cirkuationspumparna för värmen i huset.

Elaggregatet är tankat, källaren full med ved till pannan, så jag känner mig tillräckligt förberedd.

Coturnix
0

Nämen finns det några träd kvar som kan ramla ikull!!!????

Har vedspis och stearinljus så det ordnar sig !:)

Men #4 säger du  att… vad glad jag blir #5 då är du med oss på en annan också mkt trevlig sajt inom iFokus!!!??!!

moondancer
0

Minns hur man skulle ta sig till tentasalen dagen efter per. Jäsikens så svårt det var att ta sig fram. Hade gått bättre om man hade lämnat cykeln hemma.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Martin
0

Precis hemkommen från jobb (i Malmö). Inga stormskador inrapporterade (däremot oljeutsläpp). Men det blåser kraftigt ute och det har ökat hela tiden sedan ca 22.30. Det vräker ner regn också.

mvh Martin

Nore
0

Stormen kom in på morron 07,30 o det tog i odentligt. Några träd är omkullblåsta o det blir säkert mer innan dagen är slut.

nobsan
0

Här i Närke blåser det ganska kraftigt just nu och solen skiner. Frötallarna svajar. Och det tjuter inpå knutarna. Vedspisen är det eldnings förbud på. Men jag har laddat upp med ljus i alla fall.

nobsan
0

Vet inte om ni märker något, men här har det blivit ett mycket otäckt ljus. Känns olycks bådande på något vis.

AnnaLundin
0

här har det lugnat ner sig betydligt nu…

moondancer
0

Blir intressant att åka ut och se vilka skador vi har fått runt sommarstugan. Har ett antal trän som är benägna att blåsa ner nu, tackvare ett relativtnygjort hygge

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Nore
0

Har varit ut o tittat i skogen, vist fins det ett tjugo tal vindfällen, men det var tur att det inte frös till innan med tio grader kalt då hade det blivit mera

nobsan
0

Visst blev det blåsigt, men inte så som jag trodde. Inga större skador vad jag kan se. Som tur är.

Hawknestgrove
0

JA, här klarade vi oss lindrigt. I går morde, vid 6.30 så blåste det så mycket, så jag kunde inte sova. Tänkte, att lika bra att gå upp och städa, medans jag forfarande hade ström. Sedna feam på dagen, så blev det ju gudafint väder! Solen sken…… Men vi ska inte ropa hej. Det finns nog många stormar som kan komma igen…..JA, vi har elaggregat. Men det är bara på 2 kw, så det räcker liksom till att hålla oss med vatten, middagen sådana dagar får bestå av grillkorv och bröd. Finns alltid i frysen på lut. Går ju att tillaga i kaminen.

Nore
0

Nu kommer det ny storm, o det är som vanligt. redan på torsdag skulle det komma in.

Martin
0

Ja, fast i södra Sverige i alla fall så skulle den bli mycket svagare än förra.

mvh Martin

Nore
0

Fattas bara om det kommer blötsnö o halka, men jag brukar säga som så så länge som inte skåne har haft kaos på vägarna blir det ingen vår för oss, stämmer det inte marnyman, du som brukar få några hektiska dagar.

Hawknestgrove
0

Jahapp, då väntar vi då… Regnat har det i alla fall gjort idag med besed. Så då får vi se, vad som händer i natt…..

Gozan
0

jaha..o nu har snön kommit.. här i nv skåne snöar det i sidled…

Hawknestgrove
0

Ja, och vi har rutiga rutan på tv. PArabolen är full med snö. Så i kväll så får vi titta på Norge. än så länge har de inte gått över till digitalt

Karmatarerskanise
0

Här regnar det och blåser kraftiga vindbyar.  Vill ha snö … men lär inte få se ngn i år … :(

nobsan
0

Lilla Tuva har kommit hit också.

Hawknestgrove
0

Ja, de preker ikke om noe annat på fjernsynen nu…

Nore
0

Ja det blir säker nattarbete för mig, är det inte snö så är det halka.

elena
0

Här är det stormigt värre.Ingen snö eller regn än så länge. Har vedspis, behöver varken svälta eller frysa.

Hawknestgrove
0

Samma som elena. Vi har kaminer, två st, men för ljusets och vattnets skull, så är det bra med elaggregat.

Coturnix
0

Tuva har svept in landskapet i snö. Till och med träden är vita! Så kom då äntligen vintern och bäddade in knopparna till en stunds vila./ Västergötland vid Vättern.

Hawknestgrove
0

Här blev det bara blask av alltihopa. Kom massa blötsnö i morse, svårt att köra till stan, men nu är allt lika äckligt grått igen…..

nobsan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här trevligt har jag det. Var ute och skulle rasta alla hundarna. Vände faktiskt. Snön står vågrät i luften. Underligt att det landar något på backen. Men det är mysigt så länge man är inom hus. Yngsta grabben och kompisar drog i väg med sina cross motorcyklar strax innan det här kom. Brrr!

Faxlin
0

#33: Jag är inte avis på dig. Usch vilket snöväder.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

nobsan
0

Aldrig är man nöjd. jag vill ju ha snö. Men den ska komma singlandes sakta stora som dasslock och det ska vara vindstilla.

Faxlin
0

#35: haha, nej det kan nog vara svårt att göra alla nöjda tror jag. Själv vill jag inte ha snö alls. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

nobsan
0

När det är vinter vill jag ha snö, det blir ljusare och renare då.

Karmatarerskanise
0

nobsan; renare? snön är inte ren?

nobsan
0

Här ute på vischan är den det. Eller rättare sagt vit i alla fall. Vi bor en bit bort från en flygplats så egentligen finns väl ingenting här som är rent. Vi odlar i alla fall inte gift fritt hur mycket det än heter ekologiskt. Glad

Hawknestgrove
0

Nobsan, så såg det ut hemma hos oss med i går förmiddag.Men sedan väde det, tempen gick ner och himlen blev blå och eftermiddagen blev underbar. Men i morse, så var allt blött och gråvitt och äckligt igen…. 7 cm snömodd, kliningt värre…..

nobsan
0

Fick ca 1 decimeter snö idag. Underbart vackert var det ute. Nu finns nog ingenting kvar av det. Bara i form av vatten. suck!

Maria
0

Jag för min del avskyr snö. Jag tycker hela vintern är som en svartvit gammal film…(fast i år har vi ingen snö haft i Göteborg mer än några timmar)

Jag avskyr att frysa också. Bor på fel breddgrader kan man säga. I Göteborg blåser det ofta och är ganska rått eftersom havet ligger nära.

/Maria

Hawknestgrove
0

Hah, vi får väl göra som vår vän Atlantfararen, åka till Florida och köpa en båt att bo i till våren kommer…..Sen sälja den… Näää han tänkte INTE segla hem den också……