Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett21-jakt
Läst 3987 ggr
Maria
0

Älgskinn?

Jag som storstadsbo vet väldigt lite om jakt t.ex. Vad jag vet är att det är dyrt att köpa viltkött i Saluhallen i Göteborg som Rådjur och Älg. Varför? Det jagas ju ganska stora mängder fast de mesta går väl till jaktlaget förstås.

Tar man vara på t.ex skinnet på alla älgar? Blev förälskad en gång i en jättedyr älgskinnsväska.

Bara lite nyfiken…

/Maria

Hawknestgrove
0

Ja, du Bumbleboo, jag är också ledsen, att älgskinnet inte kan tas tillvara. Anledningen här är, att det inte finns garverier nog. Vårt älgskötselområde hade en överenskommelse förut med en som köpte upp hudar. Det var jättebra, då alla hudar skulle lämnas in på en samlingsplats och sedan hämtas. i utbyte, så blev det pengar i kassan, som gick till fällavgifteran. Jätebra, men det funkade dåligt till slut. Kravet var, att skinnen skulle vara felfria och väl saltade. Men där felade både jägare och uppköpare, skinnen var fulla med hål och tillräckligt med salt ställdes aldrig ut, så det gick åt pipan.

HAr inte den blekaste aning om, vad köpt vilt kostar…..Men om du jämför priset med KRAVkött, så är det kanske inte så dyrt? Och mera miljövänligt kött kan du ju inte få, inte mer etiskt heller….

MEn det hade varit kul att veta, vad det kostar…..Ok, har du tittat i frysdiskarna på vanliga butiker?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Maria
0

Vad synd med skinnen.

Nu var det ett tag sedan jag kollade priser så jag får återkomma med detta…Det låg i alla fall långt över priserna på KRAVkött.

/Maria

Nore
0

Jag lämnade in ett älgskin nere i småland för garvning, sen var det dax o hämta det.   Jag har än inte talat om vad detta kosta o göra en garvning, då lär jag inte ligga på topp hemma, det var hutlöst pris på det o detta var för fem år sedan.

#0. Jag tycker inte att köttet är dyrt, för vi jägare om vi säljer köttet från älg så får vi betala en besikningskostnad på älgen o sen får vi inte mer än en bonde får för nötkött.   Så att sälja till slakteri o konsumenter är inte biligt för oss jägare.     Sen är det rätt som du säger att det delas i jaktlaget mellan jägarna, o det är orsaken den att arenden har gått upp i skyhöga summor för jakten, så jägarna vill ha lite utlägg för det de lägger ut på jakten.         Så var det inte på sextitalet när jag börgade jaga, då kunde man vara mindre folk i jaktlaget o få det gå runt än då.     Men ett tipps lägg huvudet lite på sned för en jägare, så tror jag han inte är ovillig o skänka en bit.

Martin
0

#1 Huruvida det är mer eller mindre miljövänligt kan ju alltid diskuteras, renkött i Malmö lär ju inte vara direkt miljövänligt t.ex. :o) Det etiska är säkert överlag mycket bättre än det övriga köttet dock, om man inte köper lokalt.

Priserna har jag inte uppfattning om mer än att jag köpte rökt rådjurssadel för ett par år sedan och det var lika gott som dyrt har jag för mig.

Älgkött har jag för mig var dyrt också, inte för att jag köpte det men en kompis köpte när jag var med. Kanske var det dock filén han köpte? Det var iaf dyrare än t.ex. oxfilé, vilket jag tycker är ett dyrt kött.

Jag gillar kött och unnar mig ibland även lite finare/godare kött, men har ju tyvärr inte råd att köpa köptt för flera hundra / kilo, då får jag nog gå tillbaka till mitt gamla jobb. Och det är det inte värt, det gav bra betalat men var tråkigt. :o)

mvh Martin

Hawknestgrove
0

Ja, jag är väl väldigt bortskämd…. O, jag har full part i jaktlaget, så till hushåller så kommer 1/3 eller 2 /6 av allt kött.Men, jag betalar för mig också. Ok, blir det inget skjutet, så har jag dragit en nitlott. Men det händer väldigt sällan. Ja älginnerfile är dyrt…..det är även ett herrans plavaver, när filereerna skall delas i laget också. Åt faktiskt det på min födelsedag, med vitlökspotatis…. Nore, erkänn här inne, vad du betalada för garvningen, vi ska inte skvallra…. Men även kostnaden för transporten…..Så himla synd. JAg hade gärna behållit och gjort något fint av skinnet på min älg, som jag sköt. Det enda jag har kvar, är ett "cykelstyre", som ligger och dammar på magasinet. Gillar inte trofeer. Hade jag fått ta reda på skinnet, hade jag säkert gjort något beständigt av det.

Nore
0

Jo jag kan tala om vad det kosta, det gick till 2,840kr pluss moms på 25%. Hadde tanten vetat det då hadde det inte varit lätt för Nore. Sen åkte jag ner med skinnet o hämta det, så det blev en bra kostnad på skinnet, men småland är fint på våren så man fick en lusttur samtidigt

Hawknestgrove
0

Ja, men då får man se till vad du gjorde av huden. Det var inte så farligt, faktiskt……Vi lovar att inte skvallra. För då planterar väl huskorset kaktusar i dubbelsängen…..

Martin
0

1/3 är faktiskt detsamma som 2/6 :o)

mvh Martin

Hawknestgrove
0

Exakt, Marny, jag vet. Men tänkte, att jag ville liksom förtydliga, att vi delar i 6 parter och jag och Janne får var sin sjättedel. Gillar matematik, förövrigt, speciellt allmänna bråk…..Vilket ju detta är….