Elfri dag 1:a februari!
http://svensknatur.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=abae3abb-4d86-4d15-bc56-36caa8cd4030
För ett halvår sedan, så skrev precis ovanstående inlägg. Nu är det dags igen! Gör en liknande insats! Om alla kunde tänka lite i de banorna, vore mycket vunnet! Så snåla på strömmen allt ni kan den dagen!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ska försöka allt det går. Men lagården måste ha el och hund rummen, men jag ska snåla på annat.

Varför bara den dagen ??
Bjornen, ännu bättre tänkt! Men just den dagen, så kanske man stänger av datorn en timme tidigare, likaså TV:n, undviker matlagning som tar mycket ström, låter bli att tvätta just den dagen… Ja, uppoffring för mig, jag tvättar nästan en maskin varje dag…. HAtar att se smutstvätt i tvättkorgen….
till #1 och #2 : alla gör helt enligt egen förmåga och lämplighet!
Det här är som sagt bara ett litet stående evenemang den första dagen i varje månad, för att få fler och fler människor att tänka till och gå igenom lägenheten, villan och leta energibovar!
Det är inte i själva besparingen i sig de få minuter, timmar, kilowatt som detta gäller.
Opinionsbildning, spridning av tankesättet m.m.m.m.
Sprid gärna ryktet på jobbet, skolan osv…
#3 lägg inte så mycket smutstvätt i korgen då! ;) hehe.
Dela gärna med er av alla era olika små och stora elspartips också!
Det är många som behöver få såna, och bli påminda.
När man väl tagit till sig och gjort en sak till en vana, så går det automatiskt i fortsättningen sen.
När jag kokat gröt eller pasta, så spolar jag kallvatten i den tomma kastrullen så snabbt som möjligt. Kastrullen är ju fortfarande varm, det gör att man inte behöver använda lika mycket hett vatten och diskmedel som om man skulle låta det torka in, innan man diskar den.
Kontrollera tätningslisterna i din ytterdörr, kyl&frys och alla fönster. Det är bara om de är hela och rena som de är effektiva och sparar el på lång sikt.
Tina all fryst mat i kylen, så drar den ingen el alls i flera timmar
Mera? :)

Koka upp vatten med vattenkokaren och häll på riset eller potatisen eller äggen mm,mm. Dra ur alla mobil laddare som sitter i väggen. TVns stand by. Fram med fler tips.
Elda med ved. Det håller en varm flera gånger. Den ska huggas,kapas, klyvas, slängas in, bäras ut och in i pannan och då värms det ordentligt. Blir svettig bara jag tänker på det här.
#6 vilken sorts trä ger mest värme och längst brinntid per vedklabb??? ek är jobbigast att hugga & såga vet jag, men nu tänker jag i kaminen bara.

Mest energivärde har ek och tallkvist per volymenhet. Torr ved förstås och lövträ väl klyven. Bästa energivärdet har veden 1-2 år efter fällning och klyvning, därefter sjunker energivärdet.
Vintertid är det bara mat lagad på vedspisen oh en vattenkastrull finns alltid på spisen för att få bra luftfuktighet. och värmen sprids också bättre.
Eluppvärmda hus behöver inte skaffa energisnåla vitvaror, det betyder bara mera elförbrukning på elementen.

Som vi värmer husset med är luft luft värmepump, o det besparar vi en tiotusen kw om året. Som tidigare var förbrukningen tjugofemtusen kw om året.

Brukar använda vedspisen ofta på vintrarna, både för värme och för att laga mat, men nu har vi eldningsförbud på den. Måste fixa ordning på den.

vi har oxå luftluftvärmepump hos pappa. funkar riktigt bra. och så har vi kamin, annars har vi vanliga element. och i köket har vi värme i golvet, el då.
man kan låta bli att ha liten kastrull på stor platta, släcka lampor i de rum man inte är i för tillfället. stänga av datorn på natten, flytta till lägenhet så att man inte har en egen box till den digitala tvn. :P en nackdel med att man ändrade från analog… och så ska man inte bo i lägenheten närmast marken för då får man inte värmen från lägenheten som annars kan finnas under :P
använda så lite elektriska prylar som möjligt. det finns ju smarta handvispar osv, som man kan använda till att vispa grädden. och så ska man inte duscha för länge om man vill vara energisnål.
hoppas ja inte upprepat något nu.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Oj, nu får ni svar av ett "proffs" när det gäller ved!
Vi säljer nämligen… Ek är trots sin täthet, rena s***n att elda med. Måste ligga och torkas i två år och duger egentligen bara att blanda med exempelvis björk eller gran. Eller att lägga in på natten, så har man fin glöd på morgonen att tända upp med. Ek är väldigt lättkluven, konstigt nog, om du gör korta kubbar.Men för oss så spelar det ingen roll. Vi har vedmaskin….
Annars, så är all lövved bra, men en passus får läggas in, när det gäller asp. Suverän, men för gudss skull, lägg inte in asp när du ska sova. Det utbryter nämligen tredje världskriget i kaminen.
Vi har provat allt, och med mig är det förstås, som med skomakarens kärring och hovslagarens märr. jag får elda med det som ingen vill ha. Det absolut sämsta att elda med är fura. Ger väldigt dålig värme. Alla vill ha björk, när de ringer och vill köpa. "tittved" brukar vi kalla det för. Men fördelen med björk är, att den går att elda med, även när den är lite rå.
Vad jag däremot gillar att elda med, så är det sk "bagån" dvs skålvirke.

Tallkvist har ett mycket högt energivärde och ju krokigare desto bättre, det beror på hög halt av kåda. Det har nog också lite betydelse vilken underart av tall eller fura. Jag tror att långsamt växande sydlig variant av tall har högsta energivärdet och i Dalarna förekommer bägge varianterna. Tall är överlag bättre energivärde än granen och då menar jag inte från unga träd. Frodväxt grann tall smälter mycket fort men prova på myrtallar istället som ger mycket mera energi. Ju grövre årsringar desto sämre vedvärde.
Ja, jag talar av erfarenhet. Vi tog ner ett par furor ,där vi bodde förut, enorma var de och inte speciellt glesa, m a o inget balsaträ precis. Att tända med, ja, perfekt. Luktar gott också. Men att elda med, det var en besvikelse. Det sämsta vi har varit med om.

Jag talar också efter lång tid av vedeldning av både mig själv och mina föräldrar och farföräldrar och troligen ännu längre tillbaka. Dessutom finns det också vetenskapliga undersökningar som stöder mina påståenden. Jag har själv eldat med nästan alla trädslag utom bok, naverlönn och avenbok. Det krävs vältorkad ved som bör ha legat ett drygt år från fällningen. Kapning och eventuell klyning ska ske innan det börjar torka. Särskilt viktigt på täta lövträd och viktigast med björken. Sedan får inte veden ligga för länge utan bör brännas inom några år. Lagrad björkved är nästan oduglig som värmekälla och svår att överhuvudtaget bränna. Det gäller också björkplank trots att det inte har något näver som försämrar vedkvaliten. Där är det nästan bara nävern som brinner. Även andra träslag försämras avsevärt i energivärde efter lagring om än det är väl under tak. Endast gran behåller sitt energivärde någorlunda efter lagring men det förutsätter klyvning.
Viss skillnad finns beroende på vilken proviens de olika träden växer på och vilken form eller underart det gäller. Mest tydligt kan det vara när det finns två väl skillda underarter av tallen. Det kan t.ex. vara förhållandet mellan ligniner och kådämnen. Ändå viktigare är hur bördig marken är olika ljusförutsättningar och där ger magrare mark och mindre ljus överlag högre energivärde. Särskilt viktigt när det gäller batrträd och des förekomst av kådämnen.
Ok, Bjornen jag ger mig. Desa tallar växte på väldigt torr mager mark, vi tog inte vara på kvisten, men väl stockarna. De var ståendes vid huset, såvi ville inte såga dem, då det fanns risk för spik i dem.Men de var inget vidare.
Men den klart bästa veden som jag tycker, att elda med, är al, eller or som de säger här uppe. Mycket bättre än "tittveden" björk…

vi eldar med alm, från de 2 gigantiska men tyvärr sjuka almarna som har fått sågas ned, plus från småalmar som oxå har börjat dö. vet inte hur bra alm är. men det är gratis, och gratis är bra ^^
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Ja, gratis är alltid gott…..

Ingen som sparade på ström, lagade ingen mat bjöd frun på middag ingen tvättmasin ingen tv satte oss med levande ljus o mös på kvällen, men kunde inte vara från datorn.
Ja, jag var bara inne på datorn i tio minuter för en koll. så gick jag och la mig tidigt. Men ingen tvättmaksin, ingen diskmaskin. Men tyvärr värmefläkt på bilen på morgonen. Annars så startar den inte i surt väder
#20 Jag slutade kl 7 på morgonen, åt frukost på vägen hem för att slippa göra gröt i micron.
Lade mig att sova till 14.30, tog då en dusch (inte lika varm som jag brukar) och gick hemifrån 14.50.
Åt på ställen ute där det ändå var ugnar igång osv, samt hade roligt på en nöjeslokal fram till 4-blecket.
Dagen efter, gick också i sparsamhetens tecken. Både på el (rätt mörkt i lägenheten) och mina egna krafter. :o)
mvh Martin
#21 såklart man bör använda el till bilen för att värma upp den. Då drar den ju mindre bensin! Och så förlänger man livstiden på motorn.
Jag har läst att man ska använda motorvärmare ända upp till 10 plusgrader…
precis… snyft, min motorvärmare har dött…. Så jag får ta en vanlig värmefläkt som jag ställer i motorrummet en stund när det är rått väder. AAnnars så vill inte bilen starta. OCh så är bilen så gammal, så jag vill inte kosta på en ny motorvärmare på den bilen.