Vilda djur i staden
Jag har bott i Göteborg i hela mitt liv och haft sommarstuga 6 mil norr om staden.
Konstigt nog har jag sett de flesta vilda djur i Göteborg för första gången.
Såg min första grävling korsa en gata. En räv. Älg. Igelkott. Jag har räddat en duvhök/sparvhök mitt i stan. (kan inte se skillnad). Jag har sett mer rådjur och harar i Göteborg än på landet.
En gång när jag var barn såg jag ett lodjur vid sommarstugan. Det kändes "stort".
Så visst finns det vilda djur nära och i städer.
/Maria

Ja det kan jag tänka mej att du gör, alla smarriga tylpaner o rabatter perfekt för rådjur, räven trivs också närheten av mäniskor som lägger ut mat o sopor, det är kalas för räven, grävlingen kanske har hittat något hus i närheten som den bor ostört under, älgen är därimot lite ovanligt att den går in i stan, men de många viltstaket som säts upp kan rent av styra älgen in i villaträdgårdar där de delekata äpplen fins, o sen blir de på lyset av äpplena som jäser i magen på dem. Så man kan säga de blir onycktra, o virrar runt som vi mäniskor gör.
Ja och fulla älgar, precis som fulla gubbar är farligt
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag möter hellre en full älg på gatan än en full gubbe om jag får välja…tror jag. Haha, lika illa faktiskt men älgar är sötare…
/Maria
Men den fulla älgen kan sparka mycket hårdare…..
den fulla gubben kan jag putta undan.. den fulla älgen springer bra mycket snabbare än mig.. jag blev jagad i ungdomensdagar när jag åkte moped av en äppelstinn älgko med 1 kalv. hon jagade ut mig på åkern körde för brinnande livet med min puch..

#3. Jag hör att du inte sett en älg på nära håll o inte sett en berusad älg. Ser du en älg på nära håll så är den inte så fin med all ohyra i pälsen o är dessutom rätt okammad. Så du kan nog gå lugnt o möta en onyckter kar eller kvinna för det fins rätt mycke sådana också
Nore, för att inte tala om vad de luktar! Bläh!

Vilka? Älgar eller fyllon?
Haha! Ok, fyllgubbar luktar. Men älgar luktar bläh…. med sina älglöss och trams som de går omkring och bär på……