Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 21-jakt
Läst 1175 ggr
Martin
0

Lodjursjakt 2008

Trodde att det fanns en tråd om detta, men hittade inte det. Och ligger diskussionen i annan tråd, så är det kanske bättre att vi har en egen om det.

Beslut om jakten på lodjur 2008 är nu bestämd, och det blev som vi sett innan 85 djur som får fällas. Nytt för i år är att man även får använda fälla vid jakt, i samtliga jaktområden.

Man bedömmer att kvoten, som är en en höjning med 10 djur sedan förra året är en avskjutning av 5-10% av den svenska lodjursstammen.

De flesta länen har fått sina önskemål tillgodosedda, t.ex. har Västerbotten själv ansökt om en sänkning från 8 till 7 djur och fått det beviljat.

Målen för riksdagen är att lodjursstammen skall sprida sig söderut, varpå de länen är viktiga. Föryngrar har vid senaste kullen konstaters i Sörmland, Halland, Blekinge, Östergötland samt Kalmar län.

Några län hade ansökt om att få skjuta av 12-20% av stammen, men det har man avslagit då man inte anser stammen så livskraftig. Norrbotten, och Västerbotten, anser sig ha så lite lodjur så att jakten helt skall utebli där, och så har också bestämts.

(källa: Naturvårdsverket)

Länk till mer specifikt var och hur många lodjur som får jagas.
 - Inom renskötselområde (pdf-fil från Naturvårdsverket)
 - Utom renskötselområde (pdf-fil från Naturvårdsverket)

För att få jaga lodjur måste man vara registrerad som lodjursjägare, alternativt så måste man ingå i jaktlag där jaktledaren är registrerad (nytt för i år). Länk till registrering som lodjursjägare/samt mer info om det (naturvårdsverket).

Hetast debatt verkar årets beslut om jakt ha lett till i Värmland, där ordföranden för Jägarnas Riksförbund anser att Naturvårdsverket helt har omyndigförklarat Värmlands länsstyrelse genom att bara tillåta jakt på 10 istället för 30 djur. (källa: Sveriges Radio).

Någon jaktintresserad med insikt (eller andra med insyn i rovdjurspolitik/rovdjur/svensk natur/ekologi och balans i naturen) som har något intressant att bidra med?

Kanske rent av någon av jägarna på sajten som skall vara med och jaga i år?

mvh Martin

Nore
0

Jo men jag kommer vara med i Västmanland o i Örebro län. Men som vanligt kommer det bli en överskjutning i år också, tro mej. För det är så gott om dem, o raporterings systemet är upplagt för att varge skytt skall raportera om skjutet lo, men den skytt som är på väg o raportera, under den tiden kan en annan skytt skjuta ett lo i ett annat jaktområde.

aase-andersson
0

Jo här i värmland blir nog lo jakten över på 2 tim som i fjol. bara på våra marker finns det 10 lo. så 30 lo i värmland är mer än väl rimligt. de beställer djur räkning och jägare ska lämna in sina observationer för att göra en rättvis bedömning! för vem? vi ska jaga lo här och i år med våran ryska stövare, men hon är för ung för att släppas så hon får gå långband i år. i fjol på våren räknade jag samtidigt till 18 rådjur utanför fönstret. idag får jag vara glad om jag ser 3.vi sköt en bock för terriern här och fick 2 nya djur på köpet. lo och räv delar väl på rådjuren skulle jag tro. fälla är ju bra i de svåråtkommliga markerna och man har ju ett ansvar att besöka fällan helst flera ggr per dag. men det finns vilt kamera nu också till hjälp. men här i värmland hade vi behövt mera avskjutning. det blev överskjutet i fjol med råge!

Hawknestgrove
0

Ja, vi får se hur det avlöper här. Vår mästerjägare, StorArna, var med förra året och han kommer nog även att bli med i år. Hans son ,i Norge, sköt en i Norge förra året i den norska jakten. Tack Marny för att du tog upp det! Återkommer med mera info för Norra Bohuslän och vår kommun när jag fått närmare besked.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Martin
0

I Norge finns beslut på jakt om 87 lodjur. De första tre dagarna fälldes minst 33 st.

(källa: Jakt och Jägare)

mvh Martin

moondancer
0

#4  87 djur menar du väl?

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Martin
0

#5 Japp, ändrat nu. Får nog träna styrka i fingerspetsarna, så jag orkar trycka ner tangenterna :o)

mvh Martin

moondancer
0

((heh, såg bara sjukt fel ut…))  ja, styrkan i fingerspetsarna har jag också problem med ibland…eller så har man problemet att man skriver fortare än man stavar

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Hawknestgrove
0

Ja, men Arne brukar vara med även här i Sverige. Så vi får se, vad som händer……Lovar att lämna rapport, så fort jag får besked….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....