Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 28-övrigt
Läst 797 ggr
[sofia-85]
0

Ett påkört vildsvin

Min förra granne körde för ett tag sen på något när hon var ute och körde. Hon trodde först att det varit en grävling eller nåt för hon såg inte djuret som sprang in i sidan fram på bilen. Och det visade sig vara ett vildsvin. Trodde inte att det fanns vildsvin här…

nobsan
0

Dom finns snart överallt.

Faxlin
0

#0: Säger som nobsan, de finns snart överallt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Nore
0

Ja de fins faktis inne i städerna tillomed på grönytor o kyrkogårdar.

nobsan
0

Det gick en flock inne i Örebro för inte så länge sedan.

Puma77
0

Ja här börjar det bli ett riktigt stort problem. De har setts på kyrkogården här i stan och det är inte så kul om de bökar runt där och bara ett stenksr därifrån ligger det ett ställe som sommartid växer en massa jordgubbar så går de över dit kommer de förstöra så mycket som finns.

Ca två mil härifrån har de varit och bökat upp på en fotbollsplan så de förstör massor.

//Pia

Nore
0

Ja nu börgar det pratas om att grisarna ger sig på planteringar, men jag mins när det var grupper som var förbaskade på jägarna när de ville skjuta ut dessa, för de varnade för konsekvenserna om det blev för många grisar, men det örat ville ingen lysna på då.   Sen att de ger sig på idrottsanläggningar o golfbanor, det tycker jag de skall göra för då får utövarna se hur lantbrukarna har det.

Faxlin
0

Här sitter jag fortfarande och hoppas att grisarna ska skövla golfbanan för då lär det äntligen hända något på grisfronten här.

Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

Och jag som vill ha fler vilda nassar…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Puma77
0

Tyvärr så är det ju se riktigt små och mer fattiga föreningarna som drabbas här. Det de har märkt är att svinen mest bökar runt markeringarna så troligen är de ute efter den.

//Pia

[sofia-85]
0

Misstänkte att det var så… om ja skulle vara ute och gå och få syn på en sån skulle ja nog bli ganska paff. Är de farliga?

Hawknestgrove
0

de är väldigt skygga, Sophia. Men samma sak där som med älgkor, kom för guds skull inte emellan en sugga och hennes bebbar. då blir det typ Hannibal av det hela…. Du har väl läst boken?

[sofia-85]
0

Oj då ska tänka på det då:) Dom är nog inte så trevliga arga…

Hawknestgrove
0

Men det skall mycket till för att du ska träffa på ett på dagen. De är natt och skymningsdjur. Så ta du dina skogspromenader i lugn och ro!

[sofia-85]
0

Haha med min otur ska du få se att ja träffar på ett eller fler :)

Martin
0

Det var en trafikolycka mellan Surahammar och Virsbo.

Den som körde på ett djur sade att det var en björn.

Jägare som kom till platsen konstaterade att det mer troligt var ett vildsvin.

Efter eftersöket kunde det konstateras att det var en stor hund…

(källa Jakt & Jägare)

mvh Martin

Hawknestgrove
0

Förlåt, det är nästan så man skrattar… MIssförstå mig rätt. en björn blir ett vildsvin som blir en hund…….

Martin
0

Jag skrattar också.

Förvisso kan vildsvin vara riktigt stora. Har varit 1-2 meter från att köra på ett i drygt 130 km/h och det var en erfaren jägare som satt med i bilen som bedömde det som en 200-kilos galt. Björnen blir väl förvisso något större, och sida vid sida när man har gott om tid att titta på dem så är det kanske inte så svårt.

Men, är man inte van vid att se något av djuren och det plötsligt dyker upp något på vägen och man dunsar in i det, så är det kanske inte så lätt att tänka efter vad man egentligen såg. Nu vet jag inte riktigt var Surahammar och det här ligger, men ligger det i "björnland", så är man kankse dessuomt påverkar av media som skriver om hur mycket björn det är (och man brukar kanske inte läsa om vildsvin), och drar den slutsatsen.

Att en jägare sedan, utifrån en viss situation, tolkar det som vildsdvin ser jag förvisso inte som konstigt. Han har inte sett djuret vid olyckan (som jag tolkar det), och hans bedömning var kanske att det finns mycket mer vildsvin än björn i området.

Och ingen av dem tänkte kanske att det sprang omkring lösa hundar i området…

mvh Martin

Nore
0

Jag fick i fjol ett samtal om polisen i skara borg kört på ett rådjur, vid eftersöket var det en älgkalvOskyldig

Martin
0

Som sagt. Det är inte lätt det där.

För många år sedan när jag gjorde det militära, var det några från Malmö (nej, inte jag) som spårade i snön.

De såg inte att det var älgspår, och inte spår från kängor.

Löjtnanten muttrade något om "betongbarn borde förbjudas…"

:o)

mvh Martin

Hawknestgrove
0

Haha, betongbarn…… HAr hört asfaltblomma… samma sak eller hur?

[sofia-85]
0

haha… ja hon som körde på hade ju ingen aning vad det var när hon skulle berätta för polisen. Det trodde hon fått en knäpp och skickade henne till sjukhuset

Hawknestgrove
0

Stackars tjej. Hur gick det med bilen? Huds Moar nästa, hahaha!

Thomasar
0

Jag kan förstå att du vart förvånad. Jag Tror dig absolut . Dom förökar sig snabbt. Hoppas att du o bilen klarade sig utan skador.

[sofia-85]
0

Thomasar: Det var inte ja som körde bilen… en vän som körde på. Ena sidan på bilen var helt paj. Vildsvinet sprang iväg en bit. Så de måste tåla ganska mkt.

Nore
0

Om ni kör på ett vildsvin gå då inte fram obeväpnade, om det är skadat men lever så garanterar jag att vildsvinet anfaller er när ni minst anar det, deras betar är som skapeller o de gör stor skada på mäniskokroppen.

aase-andersson
0

En bonde som bor en bit från oss föder upp stora fläckiga svin, en ef när jag var på väg hem hoppade en sån ut framför bilen. tvärnit blev det och jag träffade svinet. det var 2 st som kom men den andra bara sprang vidare. jag var ju väldigt dum som gick ut för att se hur det gått, petade lite lätt på den med cowboybootsen och helt plötsligt bet den mig i foten..AJ AJ. och upp hoppade den och sprang vidare. jag gick till bonden och talade om att jag tyvärr kört på ett av hans svin. sen fick jag ringa hem till gubben som skulle åka till jobbet och jag var sen för att detta hänt var ju tvungen att skriva lite papper om skadorna på bilen och om grisen var tvungen att avlivas. min sambo trodde jag ljög!! inte fanns det grisar på vägen inte.. han var rasande när jag kom hem. fick trycka pappret i handen på honom så han fick se. vi har skrattat gott åt detta många gånger.

Bjornen
0

Man kan ju göra som en äldre dam gjorde i närheten, när hon hade kört på en grävling. Han var inte riktigt död och hon visste inte hur hon skulle göra. Men hon kom att hon kunde backa och köra på den en gång till. Det räckte för att döda den.

Nore
0

Vi hadde en jägare som körde på en grävling, o den låg aldeles stilla så han slängde in den i skuffen på sin Amsonkombi o åkte hemmåt, när han kört några km tittade han i backspegel o fick se grävlingen komma över ryggstödet på bilen.  Vi frågade honom hur han gjorde, han svarade jag stanna o öppna bakdörren o grävlingen sprang ut.

Hawknestgrove
0

sickna historier! En grävling som kommer krypande bakom mig i bilen….IIIIIIIHHHHHH! JAg hade nog gjort på mig…..

[sofia-85]
0

Vilka historier…

Hawknestgrove
0

JA, inte sant? Men de är ju sanna, jag frågar mig bara, varför tar man upp en grävling in i bilen? Jag vet, att man kna äta dem, men jag tror inte det var det han var ute efter….

Martin
0

I höstas kom det in en taxichaffis till polisen i Malmö.

Han hade kört ihjäl ett rådjur en mil utanför Malmö, lagt det i baksätet och körde in till polisstationen. Han undrade vart han skulle göra av det, samt så ville han ha ersättning för att han inte kunde jobba mer den natten, samt städning av bilen.

Ibland undrar man hur folk tänker…

mvh Martin

Faxlin
0

haha, ja men varför plockar man in djuren i bilen? Jag förstår inte det. Okej jag kan förstå om man kör på någons katt eller hund att man kastar in dem i bilen och far till veterinären om de lever men är skadade. Men annars. Ett dött rådjur till exempel. hihi

Audiatur et altera pars

Martin
0

Vi är många som inte förstod hur han tänkte. Eller varför han inte tänkte. :o)

mvh Martin

Hawknestgrove
0

Exakt….. Inte 17 plockar jag med mig ett rådjur om jag inte vill ha det själv, vilket aldrig skulle falla mig in, iofs. Man märker ut platsen, ringer polisen om man inte vet vem markägaren är och rapporterar. De där vimplarna för markering finns bl a på bilbesiktningen. Bara att plocka med sig. Ananrs så duger vad som helst, bara man talar om vad man markerat med. JAg hade en gång inget annat än en tom plastpåse, men det dög det med. Krockade emd ett rådjur. Det körde faktiskt på mig, bakifrån på sidan…..Vi hittade det aldrig, så förhoppningsvis så klarade det sig