Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett26-mumssidan
Läst 5797 ggr
Maria
0

Ungnöt/kalv?

Jag gillar lever och handlar oftast ungnötslever. Sedan finns det kalvlever till ett högre pris. Jag kan inte känna skillnad i smaken.

Var är skillnaden mellan kalv och ungnöt när det gäller slakt/kött? Är det vikten eller åldern?

Ni som är så kunniga här inne vet nog svaret…

/Maria

aase-andersson
2

kalv är under ett år oftast samma år det föds. ungnöt är innan de blir avels djur, rätta mig gärna om jag har fel. kalven är ju något ljusare i köttet..

Maria
0

Samma fråga gäller ju även för kyckling, lamm osv.

Jag beställde en gång grillad kyckling på en liten ö i Grekland och fick in en pytteliten fågel. Jag blev lite besviken för jag var så hungrig men det var det ljuvligaste jag ätit i fågelväg och detta var ju en "riktig kyckling".

/Maria

Hawknestgrove
0

Ja, den enda sorts lever jag äter, är kalv eller ungnöt från vanliga tamdjur. Allt det andra är för "fräkt" om man ska tala nôlhotten….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Maria
0

Ungnöt, är de innan de blir avlesdjur enl #1. Är djuren bara strax över året då de blir avelsdjur? Om de aldrig blir avelsdjur då, inte kan de vara ungnötsdjur jämt då? Jag får inte riktigt ihop det…

/Maria

nobsan
0

Man ska väl heller inte äta lever av äldre djur pga att det sammlas en hel del i levern.

Maria
0

NÄR räknas djuren som äldre då? Ingen som vet?

/Maria

Hawknestgrove
0

Ja, jag drar i alla fall gränsen vid 1 år. Och viltlever får vara helt. DÄremot, så skall jag berätta nåt läskigt för er…. Jag älskar RÅ lever,ungnöt-eller kyckling, på hård macka med lite salt och peppar på…….Heh, ser ni hur huggtänderna växer ut på mig…….

Maria
0

Jag ser huggtänderna…Haha.

Du drar gränsen vid 1 år men vi andra som handlar i butiker har ju svårt att veta reglerna.

/Maria

Nore
0

Gräddstuvad lever från rådjur, mums det är kalas när det vankas det.

nobsan
0

#7 Du ska nog tänka dej för med allt som är rått. Tänk vad ehec kan ställa till med.

Hawknestgrove
0

Hehe, Nobsan, jag är 57 år och har ätit sånt sedan min mamma serverade mig det! Men det sker inte så ofta, det kan jag lova. För det första, så gillar inte sambon lewver överhuvud taget. Så det blir oftatst kycklinglever om jag köper hel fryst kyckling med innanmätet.

Maria
0

Snälla någon, kan ni inte reda ut begreppen lite tydligare. Har fått svar av #1 men undrar fortfarande samma som i #4

Jag tänker på när man handlar i butik och det gäller inte bara lever utan kött också. Vad har de för regler?

/Maria

Martin
0

Verkar vara en ren åldersgrej.

Kalvar delas in i spädkalv, som är mycket unga djur, gödkalv som också är unga men med extra ljust kött och vitt fett, samt mellankalv som är något äldre men normalt under åtta månader gammal. Äldre kalvar benämns ungnöt (8 mån - 3 år gamla). Mest förekommande i handeln är mellankalv. (menyse.com)

Av det nötkött som produceras i Sverige kommer 35% från köttraser och köttraskorsningar, 40% från ungnöt från mjölkproduktion (tjurkalvar som slaktas vid ca 18 månader) och 25% från mjölkkor. Nötkött från mjölkkor går i huvudsak till köttfärs (köttfärs svarar för 30% av allt nötkött som äts i Sverige). Kalvkött kommer från djur upp till tolv månader gamla. Är djuret yngre än åtta månader är beteckningen ljust kalvkött. Det är obligatoriskt att ange vilken åldersgrupp djuret tillhör vid försäljning. (Svensk Köttinformation)

Om du vill ha mer information så testa att fråga på Matlust.Ifokus.se där det finns mycket duktigt "matfolk".

mvh Martin

Maria
0

Tack så hemskt mycket för utförligt svar. Jag tror inte jag behöver fråga mer. Fick så jag teg…Haha.

/Maria

Hawknestgrove
0

Underbart med alla här inne, som har huvudet på skaft. Både frågare och svarare.