Vintern uteblev
I Skåne är det vår nu.
Och det har inte varit vinter, så det blev vår direkt efter hösten. De tre årstiderna, kan man prata om dem framöver?
Enligt SMHIs egna definitioner kan det aldrig vara vår innan den 1 februari. Dessutom, vår är det när medeltemperaturen under dygnet ligger över 0 grader, under minst 7 dygn i streck.
Vinter enligt SMHI, då skall medeltemperaturen under dygnet ligga under noll grader i minst 5 dagar. Det har den inte gjort i skåne den här "vintersäsongen", alltså har vi inte haft vinter.
Men nu - har den legat över nollan 7 dygn och vi har helt plötsligt vår.
Det kan inte bli vinter, efter vår - då blir det istället enligt SMHI ett bakslag för våren.
mvh Martin
Jag som hatar att frysa har tyckt att denna vinter har varit väldigt behaglig men visst blir man lite orolig…
Fast det har varit varma vintrar förr också men med tanke på klimatförändringen så börjar man ju undra. Är det slumpen, är det bara en tillfälligt varm vinter eller är det verkligen effekten av klimatförändringen?
/Maria

Ja undrar hur det går med oss i mellansverge nu när inte skåningarna har haft snökaos, det brukar inte bli vår här. läste att de tillomed tagit upp potatis redan någonstans.
Jag gillar också mildvädret. Själv har jag inte upplevt något liknade och ändock är jag över de 50.
Här i Lund har det varit en härlig dag idag.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
#2 Jo då det stämmer fint, de har skördat färskpotatis strax norr om Ängelholm. Kanske man skulle sattsa på två potatisskördar detta året?

Det måste till lite vinter för alla baskelusker skall kola av. Men vist är det behagligt att det är milt, mindre elräkningar o behöver inte dyrt vinterunderhåll på vägarna.
Å andra sidan så är mildväder en bra förutsättning för ännu ett fästingrikt år…
mvh Martin
Jag vill bara VARNA för fästingar igen… Har själv varit så sjuk sedan 2005.
Sedan har vi alla "mördarsniglar" som också skulle behöva lite tjäle i marken för att hålla beståndet nere. Förra sommaren var bedrövlig när det gäller sniglar så jag befarar det värsta i år.
/Maria
#7 Det är baksidan på myntet, själv brukar jag varje kväll på sommarn jag mördarsniglar på kolonin, tursamt nog är den bara en kilometer bort ifrån bostaden.
Tog bilden den 26 jan.
Här är som vanligt men varmt.
Tror det bara varit kallare än -30 en gång hittils i vinter.
-Anders

Vinterväg samma dag. Dryga metern med snö
Anders

Ja nog är det en underlig vinter, ekonomiskt bra. Men jag tror inte att det är bra för skogen med tanke på alla svampangrepp. Jag har 25 meter ved ligger i skogen vet inte hur jag skall få ut den.Hela skogen är ett enda surhål.
#9-10 Det där är helt fantastiskt miljö, hade gärna bytt en månad med dig :o)
mvh Martin
Gud vilken vacker bild.. jag längtar till på torsdag då vi ska åka till vänner i sveg.. där är det skare till hundarna att springa på. fredag morgon ska vi röntga karelarna i hede men sen ska vi släppa ryssen på hare hos vännerna det ska bli underbart att se henne och höra henne och njuta av vintern..för den saknar jag. inte gör det något om jag fryser då sätter jag på mig extra strumpor och tröja även innomhus. vi har stuga i Lima innan sälen uppe på Fenningberget där är det över en meter snö nu. här i värmland är det bara blaskigt och görigt hundarna är aldrig rena och inte mina golv heller..
Ja, vilken vacker bild…. Men, vi ska inte ropa Hej. Vi är inte över bäcken än, på långa vägar…. trots rapport om blåsippor i Strömstad…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jag var i skogen i dag och såg både myggor och spindel nät.
Ja,jag såg en sån där vintermygga idag…..
Och trots att vi hade minus 7 i natt, så tog jag en fästing på styvsonens katt, Harald i dag……En riktigt äcklig blodfylld sak…..
#18 Usch .. det bådar inte gott!

13 grader kallt och en dryg decimeter snö och några snöflingor under natten på blankisen gör det inte mindre halt. Flera dagar har man hört att alla väderstationer har plusgrader, men inte på min termometer. Snarare mera än tio minusgrader och både Gävle och Mora har haft plusgrader.
Här hos mig är det just nu -2,1, solen skiner och jag hoppas att det snart går över 0.
Prognosen visar attt det kan bli kring +10 på måndag.
Jaha, så det ska bli plus igen? När jag äntligen fått iväg gubben till skogen med skördaren…..
Det stod i någon kvällstidning idag att det var t.om varmare vinter 1988 enl. SMHI.
Jag minns inte det…
/Maria
Och i dag har vi haft underbara 9 grader varmt!
#23 Det beror lite på var man bor men åtminstone i här i sydvästra Skåne och längs östersjökusten har det varit rekordvarmt.