Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 21-jakt
Läst 3570 ggr
David
0

Skyddsjakt, vad gäller?

En välomtalad person begav sig igår natt ut och sköt en hund mitt i ett villaområde, och kallade det "skyddsjakt". Vad gäller egentligen för skyddsjakt? Får man skjuta i närheten av bostäder (som ligger 8-9 meter ifrån skjutplatsen), och är det lämpligt att "jägaren" skjuter ifrån sin bil? http://boras.expressen.se/nyheter/1.1051733/man-skot-skarpt-i-villaomrade

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Nore
0

Nu skall jag svara på ett sätt som jag hoppas ni förstår, jag är kommunskytt o har rätt vid vissa tillfällen rätt o avlåssa skott från bil när det är djur som av skada eller skygghet o risken för att det försvinner från området.

Nu till de som sett djuret med dessa plåger är de som är den största brottslingen som låtit de gå så lång tid, enligt paragraf 28 om onödigt lidande.  Det är så lätt för icke inblandade att lägga skuld på någon som förkortar lidande, vilka är dessa jo anmälare o iaktagare är de gjort sej skyldiga till anmälan, o sen kallar de sej djurvänner.   Det är för mej inte att vara djurvänn.

aase-andersson
0

#1 håller med dig helt och fullt. döden måste vara bättre än evigt lidande, och har det gått så länge som 3 veckor som det skrivs så brukar det inte gå att göra något åt benet. Vart är ägarna de är ju också att fundera över? jag har en kompis som jobbar med jägarfrågor och får då och då åka och avliva djur. Tex i lägenhet där ägarna inte vågar gå ut med hunden för den bits mm. Här hade vi på landet problem för några år sedan med flera katter som lämnades när de flyttade. de ställde till stor oreda i hönshus gick in i hus och rensade sopor. det tog 3 månader innan någon fick tillstånd att skjuta de förvildade djuren som då varit vilda 1år innan någon reagerade högt.

Hawknestgrove
0

Så intressant, att två Medarbetare uppmärksammade samma sak!

Enligt Cuyos artikle, så var det visst ingen som ens visste, att mannen hade tillstånd. det borde väl ha varit utrett vid det här laget.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Martin
0

Hitills ingen som ens kommenterat skyddsjakt, som ju frågan faktiskt gäller.

Jag hittade en sida som gällde skyddsjakt, och det är från den jag hämtat informationen nedan om inget annat anges. Den ligger på Hallands Länsstyrelses hemsida.

Som jag förstår det handlar skyddsjakt om att förhindra skador som viltet annars kan orsaka. Det finns skyddsjakt som kan bedrivas endast efter särskilt tillstånd, och det finns skyddsjakt som kan bedrivas utan särskilt tillstånd.

Skyddsjakt utan särskilt tillstånd handlar enbart om de regler som finns i Jaktförordningens Bilaga 4. Det handlar i princip om att deciemera skadedjur, och även i tätort. Och efter att googlat omkring lite så verkar det vara mycket kommunskyttar som i första hand har hand om detta då det som sagt även innebär skytte i tätort, vilket inte alla får göra hur som helst även om de har jägarexamen.

Länsstyrelsen kan utöver detta ge tillstånd till skyddsjakt med tillstånd. Där handlar det som jag förstår det oftare om rovdjur mm.

Skyddsjakt är alltså - som jag tolkar det när jag läst på olika sidor - Jakt på vilt, utanför jaktsäsongen. Som jag tolkar det kan man inte skjuta en hund med hänvisning till skyddsjakt, då hundar inte är jaktbart vilt. Däremot finns det ju andra anledningar till att avliva en hund - och ibland kanske det måste göras med skjutvapen.

Å andra sidan - när jag läser artikeln som är länkad i första inlägget hittar jag inte heller något som säger att det är Skyddsjakt, han hänvisar enligt artikeln till något uppdrag från polisen - som de i sin tur säger sig inte känna till.

Som vid allt skytte, oavsett anledning, måste man ju vara säker på vad man skjuter på. Man bör ju även veta vad som finns bakom målet - om nu kulan skulle gå igenom, eller missa helt.

Jag ser inga problem med att man skjuter 10 meter från bostad - sålänge man inte skjuter mot bostaden (givetvis menar jag nu när man HAR tillstånd att skjuta en hund, eller idka skyddsjakt).
Vet dock inte om det finns någon lagstiftning som reglerar det.

Och förbudet att skjuta från fordon osv gäller såvitt jag vet bara vid "ordinarie jakt". Vid skyddsjakt och säkerligen också när kommunskyttar jagar (det är väl skyddsjakt enligt bilaga 4 - Nore - du är ju kommunjägare - finns det andra jaktsituationer än de där beskrivna som du används i?) så finns det säkerligen undantag, som t.ex. vid skygga vilt osv. Det är ju även vid skyddsjakt godtagbart att använda lockbete/åtel vilket såvitt jag vet inte får användas vid jakt annars?

Vad gäller hunden, så kan jag inte se att det handlar om skyddsjakt, varken i artikeln eller efter det jag nu läst om skyddsjakt - så jag svarar på det i den andra tråden istället, så kan denna handla om skyddsjakt.

mvh Martin

David
0

Låser den här tråden så kan vi fortsätta att skriva om den i Cuyos tråd, http://svensknatur.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=1d4d36f5-4dd4-4d43-86fd-f942dbece334

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Nore
0

Det var bra att denna tråd öppnades igen, nu skall ni få en förklaring vad skyddsjakt är.   Det är när det är något djur som inte hör hemma på något ställe, tillexsempel kloakrotter duvor måsar iller o mink kajor kråkor skator grävling rävar som har skabb, det är det vanligaste djurarter som kan vara till besvär.

sen blir det katter som är övergivna som ingen tar hand om utan de får avla av sig hur som helst, rådjur som går på kyrkogårdar o äter upp planteringar på gravar, grävlingar som gräver sig under hus o riskerar att detta rasar.      Det är ganska fiffit uträknat det här som är skadedjur, det är vi mäniskor som bestämmer detta, eftersom det är vi som ringer o klagar på dessa djur, senare skede ringer kommunen till kommunalskyttarna som får ryka ut o se till att dessa försvinner, så mäniskan blir nöjd.