Möten med Ugglor?
Hur står det till med ugglebeståndet ?
Jag har aldrig träffat på en livs levande uggla i det vilda.
Har Du det? Jag skulle gärna vilja höra om möten med ugglor.
Det måste finnas en uggla nära mig också för jag har hört dess hoande.
Kan ugglan flytta hit om jag sätter upp en lämplig uggleholk?
Har någon fotograferat en uggla? Hjälp mig nu att skapa en riktigt bra uggletråd!
Är ingen expert på ugglan men fascineras av den. Ljudlös, skicklig jägare. Oftast fin.
Vid ett par gånger på nätter när jag kört utanför Malmö har det flugit upp mindre ugglor, inte säker på vilken art men tror på sparvuggla, från vägmarkeringsstolpar, men det har bara gett mig ett par sekunders glimt av dem.
Nu i vinter väntar jag mig mycket uggla vid ett ställe i Lund och tänkte då försöka göra ett litet reportage om det.
mvh Martin

Har inte sett en uggla på riktigt nära håll tyvärr. Ja inte i det vilda i alla fall. Jag har hört dem och sett dem på håll. Men inget mer. De är rätt skygga har jag fått för mig, eller så letar jag på fel ställen :-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Fotade en sparvuggla i dag.. om jag har tid ska jag sätta in en bild här sen.
Ugglor finns lite här och där men är ju mest aktiva i mörker.
Så det är inte så konstigt att man inte ser dom så ofta.
Det är alltid bra att sätta upp holkar.
Gå in på någon Ornitologisk sida. Där brukar det finnas ritningar på olika holkar.
Mvh-Anders

-Tack för era inlägg! -Så roligt om ni kan få in bilder!

Åå! Så fin! Tack AndersG! För mig var det en "höjdar" bild! :)
Lägger en annan bild på samma uggla här bara för att göra det lite trevligare i tråden..
MVh/-Anders

Jäklar vad snö :o) Vart i landet är detta?
Kul med ugglebild!
mvh Martin
Det är i Lappland.
Jo vintern har tagit sitt grepp.
Och jag älskar det!!!
Mvh/-Anders

Ohh, vilken fin Uggla. Vill också se dem på så nära håll.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag letar ugglesång…
http://www.snf.se/verksamhet/djur-natur/mernatur/lyssna-faglar.htm
#9 Om drygt en månad kommer jag upp. Nyår firas i Björkliden. Skall bli mycket härligt!
mvh Martin

Sparvuggla Glaucidium passerinum
Minsta ugglan i Europa. Längd 18 cm . Aktivast mornar och kvällar. Men kan synas även mitt på dagen. Äter smågnagare och småfåglar. Även fåglar som är större än den själv.
Sparvugglan lägger upp förråd av mat.
Häckar i hackspettshål. Lägger 5-7 ägg. I Sverige finns det uppskattningsvis över 12.000 par. (Källa: Sveriges ornitologiska förening, Alla Europas fåglar i färg)

För någon vecka sedan hörde jag en duns mot rutan, gick ut och hittade den här fina ugglan, förundrades över att den var så liten.
Tänkte först att den ser ut som en unge, men ungar i november!! Stämde ju inte, slog upp i fågelboken och visst är det väl en sparvuggla?
Tog in den i värmen, och försökte få liv i den, men tyvärr förgäves! Lägger in ett foto på den, hade iaf chansen att studera den vackra ugglan ingående. Förutom den här, har jag aldrig sett en uggla så nära. Den här fanns i Ragunda/Jämtland.

Så fin! Lilla Ugglan då. 
#14 Vad gjorde Du med/av den?
Får man konservera en sparvuggla?

Jag bar ut den i skogen! Din fråga om konservering kan jag dessvärre inte svara på! Men det antar jag väl att man får??
Sparvuggla behöver man inte lämna in till staten och kan alltså konserveras.
http://www.nrm.se/forskningochsamlingar/djur/vertebratzoologi/statensvilt.79.html
Mvh/-Anders

Hos mig finns ugglor vissa år. Det var vanligare för några år sedan. Folk sågar ned gamla träd. De ugglor vi brukar ha här tror jag är större än 18 cm men är inte riktigt säker.
Vid skymning och någon gång på dagen kan man se en flock fåglar jaga ugglan och det är väl för att hon inte vill avslöja var hon har sina ungar?
Jag hade mitt första möte med uggla i början av sommaren på Omberg då jag var där floristikkursen. En kväll så åkte vi ut och skulle lyssna på nattsångare (frivillig aktivitet) Jag hade tur och åkte i den första bilen och rätt som det var så satte sig en kattuggla mitt på vägen för att sedan flyga upp och sätta sig på en högstubbe vid vägkanten och satt där ett litet tag och så flög den ut i skogen där ungarna väntade på att få mat.
Det kändes helt otroligt att få se denna trollika fågel på så nära håll, det var helt klart den kvällens bästa upplevelse.

Kan man få ugglor att häcka i hemsnickrade holkar , eller är det dömt att misslyckas?
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Tycker du ska snickra på.
alla holkar är välkomna i en värld där vi tvåbentaq har sågat ner alla gamla träd.
Mvh/-Anders

Jag ser minst en uggla varje vecka :)

#22 Kan man få slå upp ett tält hos dig en vecka till våren? ;)
Har hört någon gång att man kan locka fram sparvugglan genom att härma den. Någon som provat?
Kanske någon som blivit attackerad av uggleföräldrar någon gång?
För att få en häftig bild på en uggla som seglar rakt mot kameran kan man låta som en mus.
:) lite svårt att förklara hur en mus låter..men så gör jag i alla fall.
Mvh/-Anders

#23 - Oja, här finns gott om plats :) Fast jag har mest glador kring huset (ovan alltså), du får smyga upp en bit längst vägen eller bakom mot skogen för att skåda ugglor :)

Fick en förfrågan om att lägga ut min lilla film på en hornuggla så här kommer den http://youtube.com/watch?v=FIckAqInkA0 (man bör trycka på knappen brevid volymen så att man får den i rätt format dvs med svart på var sida annars blir den för bred )
Den är filmad med en kompaktkamera förra vintern då en hornuggla landade på mitt staffli som stod översnöad på altanen själv sitter jag vid datorn å filmar genom fönstret :-)
mvh/bjorsa
http://youtube.com/watch?v=FIckAqInkA0
Vilken fin liten film bjorsa. Kul att se den sitta i ovädret.
Inte så lätt att höra en mus i det vädret.
Jag låter länken följa med här så ingen missar den.
Härligt bjorsa.
Har i dag sett en Tobisgrissla i Arjeplog..det är ett höjdarkryss här ska jag säga.
Troligen en vilsen 1K från Norge.
Mvh/-Anders
#27 Hornugglor är fina de. Jättekul att se!

#28,29 Jag har bara sett hornuggla 1 ggr å de var den gången å tur at jag satt med kamera :-) Såg för något år sedan en uglla i skogen som blev jagad av kråkor men hann aldrig att hämta kameran men med lite tur så ser man väl 1 till om något år eller så :-)
mvh/bjorsa
Hej allihop!
Jaha, nu har jag hittat ännu en sida som jag måste få vara med i! Speciellt när här talas om ugglor, mina favoritfåglar, liksom alla andra rovfåglar. Jag har turen att få ha en pärluggla som häckar hos mig varje år. På sensommaren ser man tre/fyra st ulliga ungar på olika platser utanför huset, som sitter och hoar åt varandra. Låter som en liten kör där dom har bestämt sig för att komma in vid olika tillfällen. Redan i februari, början på mars hör man ugglorna när dom sitter och hoar för att locka till sig en partner på kvällarna. Äntligen, tänker man varje år! 
"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."
Välkommen här går diskussionens vågor högt ibland, men det är bara trevligt,
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Hörde en kattuggla härom morgonen vid halv sextiden.

hm. vi hade några små ugglor här en gång.. en mamma och en unge som hoade till varandra hela tiden. och jag tog foton. men jag vetetusan vart de har tagit vägen :( det var en jättesöt uggla. typ i stil med rons lilla piggy i harry potter. såg inte ur riktigt så, men ungefär så söt. ^^
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Ugglor är söta att se på. Tycker att de ser så kul ut när de vrider på huvudet… Att de kan……

Är det någon som kan tala om vad en fulvuxen berguv väger, o likaså en fullvuxen kungsörn.
Jag vet svaren men ni får det inte av mej, utan ni skall få lite huvudbry.
Vild gissning, 7,5 kg…..
Jag har sett en uggla en gång i tonåren "på landet" men jag ser ingen skillnad på ugglor så vad det var för sort har jag ingen aning om…
/Maria
#36 Jag vet på ett ungefär vad en berguvshane väger (eller ja, jag kommer inte ihåg siffran nu, men jag vet ungefär i vilken storleksordning) Men jag tror jag ska låta de andra gissa, för det är rätt kul att se vad folk tror =)
Fåglar väger ju inte så mycket pga "ihåligt skelett"
så den kanske väger runt 2kg
Jag vet ju att fåglar överlag väger mindre än man tror. Samtidigt är ju örn och berguv generellt större än man tänker sig :o)
Skulle tro att en fullvuxen örn (med runt eller kanske strax över 2 m vingspann) väger 5 kilo kanske? 4?
En berguv är väl lite mindre, väger nog lite lättare. 3 kg?
mvh Martin
Ha, spännade detta….

jag gissar på 5, för ingen har gissat på det :P
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Har sett en berguv sitta och äta på en hare en gång. dom är maffiga. Sett några andra ugglor också, men inte vetat namnen på dom. ( Utom på mej själv förstås, ruggugglan)
Mera gissa vikten! Vad får man för pris?

Berguvshannen är mindre än honan och hannens vikt ligger på ungefär 2½ kg och honan omkring 3 kg.
Ok, Bjornen. Väger kungsörnen lika litet? nu blev Gunilla Snopen…..

Bjornen har rätt, när jag fick frågan vad en kungsörn vägde trodde jag något på fem sex kg, o blev verkligen förvånad att de som är så stora inte väger mer.

Kungsörnen brukar man räkna med att den väger 3-6 kg och havsörnen kanske ett kg till. Även där är honan lite tyngre än hannen. Men det är stor skillnad på kungsfågeln med sin vingbredd på 15 cm och väger 5 gram. Med samma förhållande skulle vikten på 2 meters vingbredd bli ett knappt hekto.
Har en gång sett ett havsörnspar på isen på fjorden vid sommarstugan.De hade fångat något byte och jag stod med kikare. Det var mäktigt.
/Maria

Mitt uppe i skogen bland ridleder och annat häckade ett fisk guse (hur stavas det igentligen) par. Det var som att se en naturfilm på TV. Ett stort bo mitt uppe i en tall. Så hämtade dom mat vid Tysslingen. Där finns det tydligen ett par örnar.

Har varit på örnspaning o vi diskuterade hur de kan lyfta med så stora byten som de gör, men det var ingen som hadde riktigt kläm på det hela. Så nu Bjornen får du förklara detta för mej, en örn kan lyfta allså med dubbla sin vikt, hur kan detta gå till?
MVH Nore
#52 Hur stora byten tar de då? Jag trodde bara att de tog byten på upptill 2 kg. 

En humla kan inte flyga men ändå gör den det. En myra kan frakta många gånger sin egen vikt. Det är sällan örnar flyger med större byten oftast äter de av dem på marken eller isen.
#53 Kungsörn och havsörn kan ta renkalvar, får och djur i den storleken.
Hade tidigare en länk från något sydlänskt land, där de jagade prärieräv med hjälp av örn. Skall se om jag hittar den igen.
mvh Martin
Ja fysikens lagar är ibland konstiga. Men när det gäller humlan, så finns det ettt alesätt och det är att det måste vara 12 grader, för att den ska kunna flyga. Värmen har väl knappast betydelse för örnar? I allafall när det gäller att lyfta? Sedan att den seglar på uppvindar, det är väl en annan sak….
#55 Jaså, jag trodde att de bara var en myt (gällande havs- och kungsörn). Jag trodde att de bara åt kadaver av djur men inte själva flög omkring med köttet *S*
#57 De flyger knappast omkring med renkalvarna, eller fåren - men de klarar av att slå dem.
Jag har pratat med folk som sett havsörn slå svanar, och lyfta med dem. Vet inte riktigt vad en sån duns väger, men det är väl ett par kilo?
Mång djur är mycket starkare än människan i jämförelse. Myran kan t.ex. lyfta 50 x sin vikt. Gepard och leopard kan släpa med sig mindre antiloper upp o träden osv.
För andra exempel, vad gäller t.ex. rovfågel, så gå in på Andreas Kanons hemsida. Han är en av de fågelfotografer jag ser mest upp till. Klicka på "Gallery", och sedan "Hawks & Eagles". Längst ner där är det en Fiskgjuse som flyger med en gädda…
mvh Martin
#58 mm.. men det är skillnad på myror och större djur . att en myra klarar 50 gånger sin vikt betyder inte att den är starkare än andra djur. Om vi var så små så skulle vi oxå vara starka.. det går inte att jämföra liksom.. *S*
Jo det där med att örnar klarar att slå ner andra har jag hört (lamm på gotland)
Jag vill på örnsafari till Gotland nu.. *S*
#58 Tack för länk.. Tjusiga bilder.

Humlan kan flyga redan vid 7-8 grader men det är inte bara temperaturen som avgör om den kan flyga. Luftfuktigheten har stor betydelse och dessutom ska det vara så varmt att blommorna producerar nektar eller pollen innan det är något behov av flygande. Behov av vatten är minimalt vid så pass låga temperaturer. Däremot kräver bina högre temperatur för att kunna flyga under normala förhållanden. Åtminstone bina kan flyga även vid minusgrader men det krävs att de är mycket varmare vid starten som det är inne i samhället. Humlesamhället startas ju ensamt av drottningen på våren och de har ingenstans att värma sig utan måste själv få upp värmen. (Det finns visserligen även humlor som normalt övervintrar i samhällen, men de klarar inte vintern i vårt land utan även dessa övervintrar som ensam drottning. I Tyskland däremot förekommer övervintring av hela samhällen.)
#59 Klart det går att jämföra :o)
Sedan är det ju så, att vi alla blir anpassade efter hur vi ser ut och lever osv. Personer i afrika med mycket stark sol har ett annat pigment än vi nordbor, djur som lever i sträng kyla har tjockare päls än djur som lever i varmare klimat, djur som lever i vattnet kan simma och djur som lever i träden kan klättra.
Att jämföra vilket djur som är starkast är kanske inte så relevant, för en falk räcker det att den kan flyga med en mus till sina ungar, för en fiskgjuse måste den kanske kunna flyga med abborrar och gäddor, medan en räv måste kunna släpa med sig en kanin eller en hare kanske rent av.
Myror väger inte speciellt mycket, i princip alltid mindre än deras bytesdjur, och därför är det viktigt att de är starka.
Men förhållandet: Vikt man kan lyfta / kroppsvikt, är ju en ganska bra måttstock, men givetvis inte en helt absolut.
Beror också på vilken sorts lyft vi pratar om.
mvh Martin
Hehe, då är ju jag sk*tstark! jag orkar ju putta på min egen bil! Den väger 1500 kg…
JAså, så lite som 8 grader…. ja där ser man…. Men å andra sidan, humlor kan inte flyga, men det sk**er de i och flyger ändå….. Ska vi prova? Tack för infot!!!!! Synd att det inte finns humlehonung… Tror den skulle vara väldigt god….
Tack för fotolänken! Så vackert!
#62 Detta är fotokrafs make som inte kunde låta bli att reagera, eftersom detta varit en käpphäst länge för mig:
Det där med förhållandet vikt man kan lyfta/kroppsvikt är en helt puckad måttstock och är tämligen värdelös dessutom. Att en myra kan lyfta (eller snarare släpa) flera gånger sin egen kroppsvikt än en människa kan är bara en av de många naturlagarna och inget annat än självklart. En blåval kan exempelvis inte ens överleva om den kommer upp på land eftersom den är på tok för stor för att kunna göra någonting över huvud taget.
Fler exempel? Okej, bygg något litet i exempelvis stål. Det kommer att hålla för väldigt många gånger sin egen tyngd. Bygg sedan samma konstruktion i skala 1000000:1 och den kommer att rasa ihop av sin egen tyngd. Det är säkert dessutom helt omöjligt att bygga eländet.
En människa hade också kunnat hoppa ett antal kroppslängder i höjd på ett ben och kunnat lyfta ett stort antal kroppstyngder om den varit i en myras storlek. Det är i alla fall jag övertygad om.
Kanske är tyngd/kroppsvikt ett intressant mått så länge man håller sig i ungefär samma storleksområde, exempelvis när det gäller människor mellan 60 och 80 kg eller så, men drar vi in möss och elefanter blir det bara absurt.
Över till min fru…
Hoppsan, här trampades det på ömma tår och det var inte min avsikt, vet faktiskt inte riktigt ens hur vi kom in på diskussionen.
Visst är de så, att det inte är någon större mening med att jämföra allt för olika saker (jag skrev ju det också…), men det är väl ändå inte heller helt orelevant?
Att hävda att saker är naturlag är ju enkelt. Man behöver inte ens ta en blåval, räcker att vi pratar om en människa på 250-300 kg så är den en fara för sig själv om den ligger ner, inre organen kan krossas och man kvävs. Det finns inte så många, men det finns… (har jag hört).
Angående stålkonstruktioner kan jag absolut ingenting, så det tänker jag inte ens bemöta mer än med att du har säkert rätt, det låter rimligt. Men nu pratar vi väl om material och det är väl inte riktigt samma sak? Det sägs ju att spindelnät är ett av världens starkaste material, och det är det säkert. I förhållande till hur tunnt det är. Det är ju så att man kan aldrig bara jämföra en sak rakt av.
Jag skrev även det, även om jag inte skrev det rakt ut. "Men det beror ju också på vilken sorts lyft vi pratar om".
Men, för att inte förstöra den här kvällen så önskar jag trevlig helg, ber om ursäkt om jag orsakde pulshöjning, och säger att du har rätt och jag fel - det var en mycket dålig jämförelse jag gjorde. Jag tar lärdom av dina exempel, och skall hädanefter använda mig av dem istället.
mvh Martin
#65 Haha.. Marnyman det är ingen fara med maken han sitter som bäst och musicerar med hjälp av sin gitarr. Han är en tekniker ut i fingerspetsarna så han tycker att det är kul med dessa diskussionerna tror jag. Själv är jag mer biolog och filosof *S* men ibland som här hajjar maken till .. Jag håller med att här blev det lite OT men det var ju om hur en örn kan lyfta sin dubbla vikt som Nore sa.
Ha en underbar helg nu Marnyman och alle andre för den delen..
Lite OT. Min gamle katt (numera i katthimlen hoppas jag) var en Norsk Skogkatt på 9 kg. Han kom hemsläpandes på en vuxen huvudlös??? hare en gång. Det tog honom en bra stund att komma fram till stugan. Det var det största byte jag sett att han kom med.
Han måste ju ha tagit haren själv för jag har aldrig hört talas om att katter tar hem döda djur de "hittat". Vad som hänt med harens huvud vill jag inte tänka på…Vi delade ju faktiskt säng, jag och gamle Fritz, som han hette.
/Maria

#67 Min katt var också norsk skogs katt och hade släpat upp en hare på vinden. Kännde att det luktade så underligt. Jaha. Bara att konstatera att norska skogkatter som släpar på harar dör.
TREVLIG HELG ALLESAMMANS!!!

Gunilla det finns inte humlehonung därför att humlan inte lagrar nektar som bina gör. Humlan lägger nektarn i celler som de lägger ägg i och ynglet har alltså honung och pollen i sin egen cell. De får alltså äta själv i motsats till biynglet som blir matade av arbetsbina. Genom att de inte övervintrar behöver de inga honungslagr som mat under vintern.
Jag har visserligen smakat humlehonung men det var ju bara en droppe och knappt det i ett skadat humlebo.
#66 Ingen fara, jag tog inte heller illa upp.
Underbar blir nog inte helgen, ligger mest nerbäddad med halsfluss…
mvh Martin
Hah, så kul tråd…. Musicerande tekniker sitter och muttrar, hahahah! Såg nåt på norsk Tv i går, om en kungsörn som hade varit på rehab….. Den vägde 5.6 kg när den släpptes…..USch, ruttna harar på vinden…… Bläh……Synd det där med humlehonung. Jag har en föreställning om, at det skulle smaka toppen om det hade funnits

-Något fantastiskt har skett! Vi hörde ugglan hoa igår!!!!;) -Nu gäller det bara att få se den också!
Åh, då hoppas vi att ljuset kommer, så du får en chans att se den!
#73 Ja dom brukar verkligen hålla sig undan!
Nu skall ni få höra om ugglor! Ikväll när jag tog in hästarna vid nio-tiden, vem hör jag? Om inte Berguven!! Jo, det är sant! Kvällshimlen är stjärnklar, granarna sträcker sina svarta silhuetter mot himlen, och där borta i väster hoar Berguven med sin trolska stämma, in våren.. Man känner sig priviligierad och ler stort mot skogen. Välkommen tillbaka, du konung bland ugglor! 
Så underbart! Grattis till dig!
#76 Tack! Ja, nu fattas bara mina kära små pärlugglor som brukar häcka i vår skog. Dom brukar höras nu i februari men än så länge har dom varit tysta. Det är en härlig tid vi går till mötes nu! Redan nu hör jag korsnäbbarnas tjattrande uppe grantopparna och talgoxen sitter och gnider på vårlåten mest varenda dag. ;)

Härligt!;D Verkligen!