Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 24-svenska-vilda-djur
Läst 1577 ggr
Martin
0

Vems är spåret?

I Expressens nätupplaga kan man idag få lite information om hur olika djurs spår ser ut i snö.

Till artikeln.

mvh Martin

Sehvrin
0

Intressant artikel (men lite störande att det står "havsutter" under bilden som visar vanlig utter…)

Jag skulle vilja lära mig att spåra på riktigt, det hade varit väldigt intressant att kunna.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Martin
0

Ja, jag var på väg att anmäla mig till en spårkurs (främst på lodjur) i Ludvika nu i mars, men insåg sedan när jag läste mer om den att det (såklart…) skulle spåras på skidor. Då det är 10 år sedan jag åkte längdskidor senast tror jag att jag hoppar över det. Kanske att jag nästa år lägger ett par veckors skidsemester först, så att man därefter kan hänga på :o)

mvh Martin

heliotropes
0

#2 hmmmm!??Det finns ju ingen snö här i Ludvika,som är min närmaste stad.

Eva // medarbetare på Perser

aase-andersson
0

gubben har gått en eftersökskurs för björn, och det med både hund och bössa. för det krävdes mycket väl godkänt i skytte på andra sorters banor än vanligt skytte. en givande kurs som också gav tillfälle att björn testa hundarna i junsele. vår karelar hane fick godkänt. 170 hundar och 17 godkända i fjol 2007. han står med på polisens lista och jägarförbundets och kommun när det gäller eftersök på vilt. Även jag som bara gått en vanlig ftersökskurs är godkänd på det alla våra hundar är också. med viltspårskurs i olika etapper. det är jätte roligt.

Martin
0

#3 Finns det inte? Hmm, då kanske det har varit tänkt att den skulle gått på snö men så har inte info blivivt uppdaterat efter väderläge? Kanske skulle ta och kolla ifall den fortfarande skall bli av!

mvh Martin

heliotropes
0

#5 Dom kanske hoppas på snö.-idag+13- Det skulle bli kallare här igen en period. Så kanske kanske inte!! Det kan ju vara värt att höra,hur dom tänker.

Eva // medarbetare på Perser

Hawknestgrove
0

Intressant! Tack!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Abraur
0

Det här är väl hittils den bästa boken om spår.
Djurens Spår

http://www.bokrecensioner.se/9134510184

Den enda bok jag vet som t ex sätter spåren på järv på rätt fot.
Förr var framfotspåret satt på bakfoten.
En rikitgt bra bok med mycket intressanta tips.
-Anders

Martin
0

Tack för tipset!

mvh Martin