Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 22-ute-i-naturen
Läst 1513 ggr
Mandrakonian
0

Nån som vet ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det någon som vet vad detta fenomen heter ?http://svensknatur.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=340185cf-7161-4c30-a856-93664b7fdb4d&Filename=save%20the%20planet.jpg

Abraur
0

Jo…jag vet.
Pärlemormoln.
Mvh/-Anders

Nore
0

Hur o när uppstår dessa måln, är det vid något särskilt väder.

Bjornen
0

Pärlemormoln uppstår på en höjd av 20-30 km och alltså långt över normal molnhöjd och bildas vid temperaturer av -80 grader (uppvärmningsproblem !!!). Särskilt vid blåsväder och nordvästliga vindar i högre luftlager kan de visa sig vid solens upp- och nedgång. De har varit vanliga nu ett antal dagar.

En fin bild med ovanligt mycket färger.

Stormhatt
0

Pärlemormoln bildas på väldigt hög höjd, ungefär dubbelt så högt upp som vanliga moln (runt 20 km). Ibland när det blåser över skanderna och det blir tillräckligt låg temperatur tvingas fuktig luft upp i stratosfären där det kondenserar tillsammans med salpetersyra och svavelsyra. Dropparna/partiklarna som bildas har ungefär samma storlek vilket gör att de sprider ljuset på ett likartat sätt för varje våglängd, vilket gör att de blir "pärlemorsskimrande". Det är mycket vackra men verkar tyvärr bidra till att bryta ned ozonskiktet.

Nore
0

Jag tackar för denna upplysning om målnen, det är konstigt man blir inte för gammal för lära sig något nytt o det är inte tungt att bära heller.

Mandrakonian
0

circumhorizontal arc kan detta vara samma sak?

Abraur
0

Nej inte riktigt samma vad jag förstår.

http://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=Special%3ASearch&search=P%C3%83rlemormoln&fulltext=S%C3%B6k

Klicka sen på Pärlemormoln 100%

Här uppe i Lappland är det rätt vanligt att se dessa Pärlemormoln.

Pärlemormoln ser man ofta när solen ligger lågt.
I jämförelse mot circumhorizontal arc där solen ligger högt.
Men nu är jag ute och trampar på djupt vatten.
Mvh/-Anders

Hawknestgrove
0

Återigen en intressant och lärorik tråd. Ja jag såg dessa vackra och lite skrämmande moln för första gången i mitt liv förra veckan en eftermiddag. Verkligen ett skådespel…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

bjorsa
0

Tjusig bild på dom märkliga molnen mandrakonian

mvh/bjorsa

aase-andersson
0

min mormor sa alltid när det visades på himlen att gud kallade upp alla som nyss dött deras andar bildade det fina ljuset.

jag älskar att titta på norrsken även här nere i värmland kan det ses. men jag var en höst uppe i delsbo och då ville man bara ligga på en filt och titta på himlen.

Hawknestgrove
0

Åh, tack för upplysningen! Nu vet jag, att det var min kära Siw, som bjöd mig på det skådespelet! hon dog i höstas….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....